PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 3, cz. 2 Zastosowanie metod ilościowych do oceny zjawisk ekonomicznych i społecznych | 243--253
Tytuł artykułu

Zachowania rynkowe przedsiębiorstw a poziom ich efektywności gospodarowania. Studium przedsiębiorstw indeksu mWIG40

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Enterprise Market Behavior in Relation to Their Effectiveness Level. A Study of mWIG40 Index Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest pokazanie, że przedsiębiorstwa generujące odmienne zachowania rynkowe w zakresie stopnia niezbędności zasobów, sposobu kształtowania ról i sposobu określania strategii rynkowej, osiągają istotnie odmienną pozycję finansową. Hipoteza główna artykułu stanowi, że inny rodzaj przejawianych zachowań rynkowych skutkuje odmienną pozycją finansową. Hipotezy cząstkowe mówią, że: H1: Zróżnicowane zachowania przedsiębiorstw w zależności od stopnia niezbędności zasobów skutkują odmienną pozycją finansową; H2: Zróżnicowane zachowania przedsiębiorstw w zależności od sposobu kształtowania ról skutkują odmienną pozycją finansową; H3: Zróżnicowane zachowania przedsiębiorstw w zależności od sposobu określania strategii rynkowej skutkują odmienną pozycją finansową. W artykule wykorzystano metody analizy literatury, obserwacji nieuczestniczącej, analizy ekonomiczno-finansowej oraz metody wnioskowania statystycznego, w szczególności wielowymiarową analizę wariancji dla układów czynnikowych (MANOVA).(fragment tekstu)
EN
The observation of market allows to conclude that it is filled with market behaviour of entities both on its demand and supply side. The market behaviour of enterprises is vital to an effective functioning of the whole socio-economic system. The ability to compete and create efficient market strategies leads to an efficient allocation of resources. Every enterprise has to define whether it concentrates on the improvement of the product or the efficient ways of reaching the client, whether it diversifies or specialises. The goal of the article is to verify if generating various strategic market behaviour results in a diverse level of economic efficiency. In particular, it is vital to establish if this behaviour results in different levels of profitability, liquidity, solvency and productibility. The research is focused on 40 enterprises which constitute the mWIG40 index. There are nominal variables describing the class of behaviour and the quantitative variables showing the economic effectiveness. The distribution of the variables is verified with the Shapiro-Wilk test and the differences in the levels of variables are verified with a MANOVA analysis.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Babkin A.V., Lipatnikov V.S., Muraveva S.V. (2015), Assessing the Impact of Innovation Strategies and R&D Costs on the Performance of IT Companies, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", nr 207, ss. 749-758.
  • Fonfara K. (red.) (2009), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Gorynia M. (1998), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
  • Kramer J. (red.) (1999), Zachowania podmiotów rynkowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kurik S. (red.) (1998), Behaviour of enterprises in new economic sectors in Tallinn. Compared with these in Riga and Vilnius, Study based on EU-Phare Project "Baltic Cities - Economic Transformation through New Industries", Working Paper 3e /98, Estonian Institute for Futures Studies, Tallinn, ss. 1-22.
  • Majecka B. (2013), Perspektywy zachowań przedsiębiorstw. Celowość, funkcjonalność, witalność, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Majecka B., Jarocka M. (2015), Zachowania rynkowe przedsiębiorstw. Istota, przejawy, uwarunkowania [w:] B. Majecka, M. Jarocka (red.), Zachowania rynkowe przedsiębiorstw w teorii i praktyce gospodarczej, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku, Gdańsk, ss. 9-21.
  • Mierzwa D., Zimmer J. (2017), The Analysis of Competitive Behaviour of Enterprises in the Chocolate and Confectionary Industry [w:] A. Nalepka, A.Ujwary-Gil (red.), Business and Non-profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands, t. 16, ss. 517-528.
  • Obłój K. (2004), Ewolucja myślenia o strategii organizacyjnej [w:] W. Kieżun (red.), Krytyczna teoria organizacji. Wybór zagadnień, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, ss. 315-323.
  • Patrzałek W. (red.) (2010), Zachowania podmiotów w warunkach globalizacji rynków, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
  • Plawgo B. (2004), Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa.
  • Schroeder H. (2013), Strategic Innovation for Business Performance: The Art and Science of Transformation, "Technology Innovation Management Review", nr 3(9), ss. 6-12.
  • Skalik J. (red.) (2003), Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, Cornetis, Wrocław.
  • Suchanek M. (2015), Efektywność wymuszonych zachowań komercjalizacyjnych w polskim sektorze ochrony zdrowia [w:] B. Majecka, M. Jarocka (red.), Zachowania rynkowe przedsiębiorstw w teorii i praktyce gospodarczej, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku, Gdańsk, ss. 77-88.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171522695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.