PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 6 | nr 5 Uwarunkowania, formy i narzędzia komunikacji marketingowej | 69--89
Tytuł artykułu

Wykorzystanie aplikacji mobilnych jako formy wirtualnej komunikacji z pacjentem

Warianty tytułu
The Usage of Mobile Applications as a Form of Virtual Communication with Patients
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne procesy komunikacyjne są zdominowane przez nowoczesne technologie, dzięki którym konsumenci zyskali dostęp do wielu źródeł informacji, natomiast ich pozycja na rynku się wzmocniła. Na znaczeniu zyskała komunikacja w sferze wirtualnej, a zachowania informacyjne jednostek - również w obszarze zdrowia - bardzo często mają miejsce w internecie. Jednocześnie umacnia się trend samoleczenia, gdyż pacjenci szukają sposobów na uniezależnienie swojego stanu fizycznego i psychicznego od działań państwowej służby zdrowia. Chętniej sięgają więc po preparaty dostępne bez recepty, suplementy diety oraz rozwiązania umożliwiające pozyskanie informacji prozdrowotnych, monitorowanie organizmu czy pomagające w utrzymaniu kondycji. Należą do nich m.in. aplikacje mobilne, w tym te tworzone na zlecenie firm farmaceutycznych. Za cel rozważań podjętych w artykule przyjęto analizę procesu komunikacji wirtualnej z pacjentem na rynku farmaceutycznym, ze szczególnym uwzględnieniem roli aplikacji mobilnych. Omówiona zostanie specyfika komunikacji wirtualnej w tej branży, narzędzia wykorzystywane na potrzeby porozumiewania się z pacjentami oraz ich znaczenie w procesie samoleczenia jednostek. Artykuł bazuje na krytycznym przeglądzie literatury, raportów branżowych oraz rozwiązań w zakresie komunikacji w przestrzeni wirtualnej, w tym aplikacji mobilnych. (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary communication processes are dominated by modern technologies, owing to which consumers have gained access to many sources of information, while their market position has been strengthened. Communication in the virtual sphere has become more important, and the information behaviours of individuals often take place on the Internet, and also in the area of health. At the same time, the self-healing trend is strengthening, as patients are looking for ways to make their physical and mental state independent of public health. They are more willing to reach for over-the-counter drugs, dietary supplements and solutions in the hope of obtaining health-related information, monitoring the body or helping to maintain good physical condition. They include mobile applications, with those created at the request of pharmaceutical companies. The main objective of this paper is an analysis of the virtual communication process with the patient on the pharmaceutical market, with particular emphasis on the role of mobile applications. The specificity of virtual communication in this industry will be discussed, as well as tools used for communication with patients and their significance in the process of the self-healing of individuals. The article is based on a critical review of literature, industry reports and solutions in the field of communication in virtual space, including mobile applications. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 162 mobilne aplikacje zdrowotne. (2017, wrzesień). Raport specjalny. Otwarty System Ochrony Zdrowia OSOZ Polska.
  • Bayer. (2016). Odpowiedzialne (samo)leczenie. Pobrane 11 grudnia 2017 z https:// www.bayer.com.pl/pl/media/odpowiedzialne-samoleczenie.php.
  • Borek, E., Greser, J., Kilijanek-Cieślik, A., Perendyk, T., Pruszko, A., Sitek, A. i Wojtaszczyk, K. (2017). E-zdrowie. Czego oczekują pacjenci?. Pobrane 10 października 2017 z https://mypacjenci.org/images/Razem_dla_Zdrowia/Raporty/E_Zdrowie_ Raport.pdf.
  • Fox, B., Hofmann, C. i Paley, A. (2016, May). How pharma companies can better understand patients. McKinsey and Company, series Pharmaceuticals & Medical Products.
  • IMS report: Users download 1.25b mHealth apps in 2016. (b.d.). Pobrane 11 listopada 2017 z https://mhealthcongress.ru/en/article/otchet-ims-v-2016-godu-polzovateli- -skachali-1-25-mlrd-mhealth-prilogeniy-70260.
  • KPMG International. (2017, January). Pharma 2030 outlook: From evolution to revolution. A shift in focus.
  • Michalski, K. (2017). Digital czy stara szkoła? Wyzwania i szanse dla - branży farmaceutycznej. Marketing przy Kawie. Pobrane 11 listopada 2017 z https://marketingprzykawie.pl/artykuly/digital-czy-stara-szkola-wyzwania-i-szanse-dla- -branzy-farmaceutycznej/.
  • Miśkiewicz, T. M. (2016). Komunikacja marketingowa na rynku farmaceutycznym w dobie multichannel. Zeszyty Naukowe WSB w Poznaniu, 67(2), 73-84.
  • Pacjent w świecie cyfrowym. Czyli jak nowe technologie zmieniają rynek usług medycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. (2016). PricewaterhouseCoopers.
  • Pilarczyk, B. i Rogala, A. (2017). Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji marketingowej w pracy przedstawiciela medycznego. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(4), 317-328.
  • Po co koncernom farmaceutycznym aplikacje dla pacjentow? (2016). Przemysł Farmaceutyczny. Pobrane 28 grudnia 2017 z http://przemyslfarmaceutyczny.pl/artykul/ po-co-koncernom-farmaceutycznym-aplikacje-dla-pacjentow.
  • Rogala, A. (2018). Specyfika zachowań informacyjnych konsumentow w kontekście zdrowia i ich konsekwencje dla działań z zakresu komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym. Handel Wewnętrzny. IBRKiK, w druku.
  • The Wharton School, Google and McKinsey & Company (2016). Pharma 3D. Rewriting the Script for Marketing in the Digital Age. Pobrane 11 października 2017 z www.Pharma3D.com.
  • Wdowiak, L. i Kapka, L. (2012). Samoleczenie a zdrowie publiczne. W: K. Krajewski- -Siuda (red.), Samoleczenie (s. 13-23). Warszawa: Instytut Sobieskiego.
  • WHO. (1998). The role of pharmacist in self-care and self-medication. Pobrane 28 października 2017 z http://apps.who.int/medicinedocs/en/d/Jwhozip32e/.
  • Wiktor, J. W. (2013). Komunikacja marketingowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • WSMi (2010). The story of self-care and self-medication 40 years of progress 1970-2010. Pobrane 28 października 2017 z http://www.wsmi.org/wp-content/data/pdf/storyofselfcare_ brochure.pdf.
  • Zadarko-Domaradzka, M. i Zadarko, E. (2016). Aplikacje zdrowotne na urządzenia mobilne w edukacji zdrowotnej społeczeństwa. Edukacja - Technika - Informatyka, 4(18), 291-296.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171525259

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.