PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 512 Sukces w zarządzaniu kadrami. Wyzwania wobec funkcji personalnej w organizacjach w warunkach rynku pracownika. Problemy zarządczo-psychologiczne | 280--288
Tytuł artykułu

Model kompetencji kadry kierowniczej w przedsiębiorstwach zrównoważonych i społecznie odpowiedzialnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Managerial Competencies Model for Responsible and Sustainable Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaproponowanie modelu kompetencji menedżerów, które mogą być przydatne w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju. Jest to zagadnienie słabo rozpoznane w literaturze. Istnieje wiele publikacji na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju, natomiast rzadziej poświęca się uwagę, jakie to kompetencje są potrzebne menedżerom do realizacji tych koncepcji w przedsiębiorstwie. Trzeba dodać, że w niewielu przedsiębiorstwach w sposób dojrzały realizuje się owe koncepcje. Powodem może być niedostatek kompetencji menedżerów pod tym względem. Artykuł stanowi próbę wskazania, na bazie literatury, tych najbardziej potrzebnych. Są to: myślenie o przyszłości i dostrzeganie szans dla rozwoju biznesu w sposób zrównoważony, dzielenie się pomysłami, współpraca zespołu menedżerów ponad granicami działów, zarządzanie projektami, przywództwo etyczne, rozwój ludzi, w tym kreowanie następców (sukcesorów). Słowa kluczowe: menedżerowie, społeczna(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to propose a model of managerial competencies for responsible and sustainable enterprises. The literature on managerial competencies in this context is scant. The literature on corporate social responsibility and sustainable development is enormous. However, managerial competencies in this context are an under-researched topic. Furthermore, very few companies are committed to CSR and sustainable development. This may result from the shortage of managerial competencies. Based on a literature review, the aim of the paper is to point out which competencies managers need to make their companies responsible and sustainable. These are such competencies as: long-term thinking and seeking opportunities for the business growth in a sustainable manner, knowledge sharing, cross-functional coordination, project management, ethical leadership as well as developing employees and successors.(original abstract)
Twórcy
  • Uczelnia Jańskiego w Łomży
Bibliografia
  • Boyatzis R.E., 2011, Managerial and leadership competencies: A behavioral approach to emotional, social and cognitive intelligence, Vision, vol. 15, no. 2, s. 91-100.
  • Brown M.E., Treviño L.K., 2014, Do role models matter? An investigation of role modeling as an antecedent of perceived ethical leadership, Journal of Business Ethics, vol. 122, no. 4, s. 587-598.
  • Carroll A.B., 1991, The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, Business Horizons, vol. 34, no. 4, s. 39-48.
  • Carroll A.B., 2016, Carroll's pyramid of CSR: Taking another look, International Journal of Corporate Social Responsibility, vol. 1, no. 3, s. 1-8.
  • Chodyński A., 2013, Kompetencje sustainability przedsiębiorstwa w sytuacji kryzysu pozaekonomicznego, Przegląd Organizacji, nr 1, s. 14-19.
  • Cumenal F., 2017, Tiffany's CEO on creating a sustainable supply chain, Harvard Business Review, vol. 95, no. 2, s. 41-46.
  • Drucker P.F., 2004, Zawód menedżer, MT Biznes, Konstancin-Jeziorna.
  • Eccles R.G., Miller Perkins K., Serafeim G., 2012, How to become a sustainable company, MIT Sloan Management Review, vol. 53, no. 4, s. 43-50.
  • Hansen D.S., Dunford B.B., Alge B.J., Jackson C.L., 2016, Corporate social responsibility, ethical leadership, and trust propensity: A multi-experience model of perceived ethical climate, Journal of Business Ethics, vol. 137, no. 4, s. 649-662.
  • Jaworska E., 2015, Pomiar dokonań w obszarze społecznego aspektu odpowiedzialności przedsiębiorstwa wobec pracowników, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 398, s. 179-188.
  • Jiang H., Zhang Q.-P., 2014, Development and validation of team creativity measures: A complex systems perspective, Creativity & Innovation Management, vol. 23, no. 3, s. 264-275.
  • Karlsson P.-O., Aguirre D., Rivera K., 2017, Are CEOs less ethical than in the past?, Strategy+Business, nr 87, https://www.strategy-business.com/feature/Are-CEOs-Less-Ethical-Than-in-the- Past?gko=50774 (13.01.2018).
  • Kotler Ph., 2011, Reinventing marketing to manage the environmental imperative, Journal of Marketing, vol. 75, no. 4, s. 132-135.
  • KPMG, 2014, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie, https://home.kpmg.com/pl/pl/ home/insights/2014/11/raport-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu.html (28.02.2018).
  • Lange D., Washburn N.T., 2012, Understanding attributions of corporate social irresponsibility, Academy of Management Review, vol. 37, no. 2, s. 300-326.
  • Lawrence K.A., Lenk P., Quinn R.E., 2009, Behavioral complexity in leadership: The psychometric properties of a new instrument to measure behavioral repertoire, Leadership Quarterly, vol. 20, no. 2, s. 87-102.
  • Maignan I., Gonzalez-Padron T.L., Hult G. T., Ferrell O.C., 2011, Stakeholder orientation: development and testing of a framework for socially responsible marketing, Journal of Strategic Marketing, vol. 19, no. 4, s. 313-338.
  • Mankins M.C., Steele R., 2005, Turning great strategy into great performance, Harvard Business Review, vol. 83, no. 7/8, s. 64-72.
  • Marchand D.A., Barrington J., 2013, Leveraging CIO expertise to create social value: Novartis' SMS for Life initiative, MIS Quarterly Executive, vol. 12, no. 1, s. 37-47.
  • Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju, 1991, PWE, Warszawa.
  • Nidumolu R., Prahalad C.K., Rangaswami M.R., 2009, Why sustainability is now the key driver of innovation, Harvard Business Review, vol. 87, no. 9, s. 56-64.
  • Oleksyn T., 2018, Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Pabian A., 2015, Rola dyrekcji w promowaniu i wdrażaniu zasad sustainability w przedsiębiorstwie, Przegląd Organizacji, nr 4, s. 6-11.
  • Pfeffer J., 2010, Building sustainable organizations: the human factor, Academy of Management Perspective, vol. 24, no. 1, s. 34-45.
  • Przychodzeń J., Przychodzeń W., 2012, Edukacja menedżerów jako warunek skutecznej implementacji koncepcji ZR w działalność biznesową, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, nr 3, s. 29-44.
  • Quinn F., Ewing E., Sellberg M., 2014, The CFO and the sustainability reporting chain, Financial Executive, vol. 30, no. 2, s. 95-99.
  • Quinn R.E., Faerman S.R., Thompson M.P., McGrath M.R., 2007, Profesjonalne zarządzanie. Kluczowe kompetencje kierownicze, PWE, Warszawa.
  • Rakowska A., Sitko-Lutek A., 2000, Doskonalenie kompetencji menedżerskich, PWN, Warszawa.
  • Rego A., Pina e Cunha M., Polónia D., 2017, Corporate sustainability: A view from the top, Journal of Business Ethics, vol. 143, no. 1, s. 133-157.
  • Rostkowski T., 2002, Zarządzanie kompetencjami jako przyszłość zzl w Polsce, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2, s. 65-76.
  • Shrivastava P., Ivanaj S., Persson S., 2013, Transdisciplinary study of sustainable enterprise, Business Strategy and the Environment, vol. 22, no. 4, s. 230-244.
  • Sienkiewicz Ł., Jawor-Joniewicz A., Sajkiewicz B., Trawińska-Konador K., Podwójcic K., 2013, Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Strand R., 2013, The Chief Officer of Corporate Social Responsibility: A study of its presence in top management teams, Journal of Business Ethics, vol. 112, no. 4, s. 721-734.
  • Wiek A., Withycombe L., Redman C.L., 2011, Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development, Sustainability Science, vol. 6, no. 2, s. 203-218.
  • Wyrozębski P., 2014, Zarządzanie wiedzą projektową, Difin, Warszawa.
  • Wyrzykowska B., Zaleśna A., 2017, Kompetencje menedżerów w zrównoważonej organizacji, Studia i Prace WNEiZ US, nr 48/2, s. 373-382.
  • Zaleśna A., Wyrzykowska B., 2017, Zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi w praktyce przedsiębiorstw w Polsce, Organizacja i Kierowanie, nr 1, s. 151-166.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526079

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.