PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 7-8 | 39--50
Tytuł artykułu

Styl przywództwa a interes polityczny i racjonalność organu wykonawczego gminy w realizacji polityki oświatowej

Warianty tytułu
Leadership Style Compared with Political Interest and Rationalization of the Executive Body of the Municipality in the Implementation of the Educational Policy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Funkcjonowanie organów wykonawczych gmin stało się ponownie przedmiotem dyskursu publicznego i akademickiego w związku z ograniczeniem kadencyjności wójtów (burmistrzów i prezydentów miast). Dyskusja ta podkreśliła szczególną rolę organu wykonawczego w strukturze władz gmin. Stopniowe wzmacnianie pozycji wójta (burmistrza i prezydenta miasta) wobec rady gminy, którego efektem było przekształcenie kolegialnego organu wykonawczego w pochodzący z wyborów bezpośrednich organ monokratyczny, spowodowało, że przedstawiciele społeczności lokalnych zaczęli utożsamiać władzę lokalną z osobą wójta. Często, choć niesłusznie, przypisuje się mu kompetencje, których faktycznie nie posiada. Identyfikowanie lokalnej władzy z wójtem i przypisywanie mu całkowitej odpowiedzialności za podejmowane decyzje spowodowały jednocześnie, że stał się on także podmiotem ogniskującym ewentualne społeczne niezadowolenie z prowadzonej przez władze gminy polityki. (abstrakt oryginalny)
EN
A special role is played by the executive authority within the structure of local authorities. This arises from both its strong electoral legitimacy and it significant powers. The mayor's strong position means that he is a manifestation of the whole of the local authority and, in the eyes of the residents, he is responsible for all decisions and actions of the territorial self-government. If the municipal authorities make necessary but socially unpopular decisions, the mayor is exposed to being wholly responsible for them and for the loss of social support. However, as demonstrated in the article using the example of the educational policy, there are circumstances in which the executive body does not experience adverse consequences, despite socially unpopular decisions. These include those that apply to the rationalization of the network of schools, especially in the radical form - the liquidation of some of them. During the analysis, the hypothesis was confirmed that controversial decisions on the rationalization of the network of schools do not always lead to the loss of public support. The reaction of the local community to planned changes in the network of municipal schools largely depends on the position of the executive body and style of leadership exercised. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
39--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Bajerski A., Błaszczyk A., Likwidacja szkół podstawowych na wsi: perspektywy władz lokalnych, nauczycieli, rodziców, uczniów i pozostałych mieszkańców, "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2015/21.
  • Bass B.M., Riggio R.E., Transformational Leadership, New Jersey 2006.
  • Będzie referendum ws. odwołania wójta i rady gminy Sanniki, "Samorząd" z 23.03.2012 r., http://www.samorzad.lex.pl/czytaj/-/artykul/bedzie-referendum-ws-odwolania-wojta-i-rady-gminy-sanniki (dostęp: 23.05.2017 r.).
  • Bennis W., Nanus B., Leaders: Strategies for taking charge, New York 1985.
  • Białek-Madetko A., W Pierzchnicy chcą odwołać wójta. Czarę goryczy przelała szkoła w Drugni, "Echo Dnia Świętokrzyskie" z 16.01.2012 r., http://www.echodnia.eu/swietokrzyskie/wiadomosci/kielce/art/8348804,w-pierzchnicy-chca-odwolac-wojta-czare-goryczy-przelala-szkola-w-drugni,id,t.html (dostęp: 23.05.2017 r.).
  • Brzeziński K., Zaufanie społeczne a zaangażowanie obywatelskie w postprzemysłowych miastach Europy Środkowo-wschodniej, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" 2015/52.
  • Burns J.M., Leadership, Nowy Jork 1978.
  • Chaleff I., The Courageous followers: Standing up to and for our leaders, San Francisco 1995.
  • Chmaj M., Skrzydło W., System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2011.
  • Crosby B.C., Byson J.M., Stone M.M., Leading across frontiers: how visionary leaders integrate people, processes, structures and resources [w:] The new public governance. Emerging perspectives on the theory and practice of public governance, red. S.P. Osborne, London & New York 2010.
  • Czudec A., Sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego na Podkarpaciu w 2014 roku, "Budżet Samorządu Terytorialnego" 2016/22.
  • Dziemianowicz-Bąk A., Dzierzgowski J., Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku, Warszawa 2014.
  • Gąsior-Niemiec A., Kołomycew A., Nowe modele rządzenia - wyzwania dla Polski Wschodniej. Ograniczenia sieciowych i partnerskich podejść do zarządzania rozwojem lokalnym (na przykładzie województwa podkarpackiego), "Zeszyty Naukowe WSEI. Seria EKONOMIA" 2013/6.
  • Gendźwiłł A., Swianiewicz P., Czy potrzebujemy limitu kadencji w samorządzie?, Warszawa 2017.
  • Grill R., Theory and Practive of Leadership, London 2006.
  • Habuda L., Wójt (burmistrz, prezydent) gminy. Menedżer i polityczny lider, "Wrocławskie Studia Politologiczne" 2007/8.
  • Heifetz R.A., Sinder R.M., Political Leadership: Managing the Public's Problem Solving [w:] The Power of Public Ideas, red. R.B. Reich, London 1988.
  • Herbut R., Interes polityczny - proces instytucjonalizacji polityki grup interesu oraz jej modele [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i prawie, red. B. Szmulik, M. Żmigrodzki, Lublin 2006.
  • Herbut R., Interes polityczny jako kategoria politologiczna [w:] Studia z teorii polityki, t.1., red. A. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wrocław 1996.
  • Huxham C., Vangen C., Leadership in the shaping and implementation of collaboration agendas: how things happen in a (not quite) joined-up world, "The Academy of Management Journal" 2000/6.
  • Indulski G., Jeśli nie przywódca, to kto? [w:] Przywództwo polityczne, red. T. Bodio, Warszawa 2001.
  • Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2001.
  • Javidian M., Waldman D.A., Exploring Charismatic Leadership in the Public Sector: Measurement and Consequences, "Public Administration Review" 2003/2.
  • Kellerman B., Followership: How followers are creating change and changing leaders, Boston.
  • Kelley R., In praise of followers, "Harvard Business Review" 1988/66, https://hbr.org/1988/11/in-praise-of-followers (dostęp: 23.05.2018 r.).
  • Kopeć E., Postulaty dotyczące rodzicielskiej aktywności w ratowaniu małych szkół [w:] Lider społeczny w XXI wieku, red. A.K. Piasecki, Kraków 2013.
  • Kotarba B., Liderzy społeczni w gminie wiejskiej [w:] Lider społeczny w XXI wieku, red. A.K. Piasecki, Kraków 2013.
  • Kotarba B., Problemy współdziałania organów polskich gmin, "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" 2016/1.
  • Kotarba B., Samorząd lokalny jako element systemu oświaty [w:] Od kwestii robotniczej do nowoczesnej kwestii socjalnej. Studia z polskiej polityki społecznej XX i XXI wieku, red. P. Grata, Rzeszów 2013.
  • Kotarba B., Walka polityczna na forum Rady Miasta Rzeszowa w latach 2002-2010, Rzeszów 2011.
  • Król M., Frekwencja w wyborach samorządowych, http://publica.pl/teksty/48077-48077.html (dostęp: 23.05.2018 r.).
  • Krukowska-Szopa I., Ruszlewicz A., Jak budować program ekorozwoju w gminie wiejskiej, Jelenia Góra - Legnica 1998.
  • Legutko-Kobus P., Rola lidera lokalnego w rozwoju gminy, "Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace" 2011/2.
  • Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1998.
  • Leoński Z., Ustrój samorządu terytorialnego w RP, Poznań 1992.
  • Marciniak E.M., Kompetencje przywódcy politycznego [w:] Przywództwo polityczne, red. T. Bodio, Warszawa 2001.
  • Muras K., Autorytety lokalne w małym mieście [w:] Integracja społeczna - między teorią a praktyką, red. G. Nowacki, Białystok 2009.
  • Nocoń J., Kryteria wyłaniania lokalnych liderów politycznych [w:] Przywództwo lokalne a kształtowanie demokracji partycypacyjnej, red. S. Michałowski, K. Kuć-Czajkowska, Lublin 2008.
  • Northouse P.G., Leardeship. Theory and Practice, Thousand Oaks 2010.
  • Panicz U., Frekwencja wyborcza a stan polskiej demokracji, "Refleksje" 2011/4.
  • Piasecki A.K., Menadżer i polityk. Wójt, burmistrz, prezydent miasta, Kraków 2006.
  • Ptak A., Kapitał społeczny sołtysów, "Wieś i Rolnictwo" 2017/2 (175).
  • Regulski J., Samorząd III Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.
  • Rodzice chcą odwołać wójta Świlczy za likwidację szkoły, http://rzeszow.onet.pl/rodzice-chca-odwolac-wojta-swilczy-za-likwidacje-szkoly/zpbkz (dostęp: 23.05.2017 r.).
  • Sielski J., Przywódcy i liderzy samorządowi (lokalni), "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Seria Res Politicae" 2012, wyd. specjalne.
  • Sułkowski Ł., Role przywódcy i kierownika a wzory kierowania, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" 2001/29.
  • Walczą o szkołę, chcą referendum w sprawie odwołania wójta, "Głos Koszaliński" z 20.10.2011 r., http://www.gk24.pl/wiadomosci/slawno/art/4471331,walcza-o-szkole-chca-referendum-w-sprawie-odwolania-wojta,id,t.html (dostęp: 19.05.2018 r.).
  • Wart van M., Dynamics of Leadership in Public Service. Theory and Practice, Amonk, New York, London 2005.
  • Wart van M., Lessons from Leadership Theory and the Contemporary Challenges of Leaders. Theory and Practice, "Public Administration Review" 2013/4.
  • Żukiewicz P., Przywództwo polityczne. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526097

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.