PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 12 | nr 1076 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 358--366
Tytuł artykułu

Analiza czynnikowa obiektów symbolicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Factorial Analysis of Symbolic Objects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono rozszerzenie metod analizy czynnikowej, szczególnie metody głównych składowych, na dane reprezentowane w postaci obiektów symbolicznych. Omówiono algorytmy Vertices i Centers przeprowadzające analizę czynnikową metodą głównych składowych na danych reprezentowanych w postaci obiektów symbolicznych. Przeprowadzono analizę głównych składowych dla danych dotyczących rynku polskich biur podróży w latach 2000-2002, traktując dane wejściowe jako tabelę danych symbolicznych. (fragment tekstu)
EN
This article presents some extensions of factorial analysis and principal component analysis onto data represented in form of symbolic object table (matrix with symbolic objects as rows). Each cell in symbolic object table can contain single quantitative value, categorical value, interval, multivalued variable, multivalued variable with weights. Vertices and Centers algorithms implementing principal component analysis on symbolic objects are described and an example of using principal component analysis on data in form of numeric intervals is presented. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Analysis of Symbolic Data. Explanatory Methods for Extracting Statistical Information from Complex Data, red. H.H. Bock, E. Diday, Springer Verlag 2000.
  • Diday E., An Introduction to Symbolic Data Analysis and the SODAS Software, J.S.D.A., International E-Journal 2002.
  • Gatnar E., Symboliczne metody klasyfikacji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Hair J.E., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, New Jersey 1998.
  • Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, Warszawa 1993.
  • Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, red. E. Gatnar, M. Walesiak, AE, Wrocław 2004.
  • "Rzeczpospolita" 2002, nr 97.
  • "Rzeczpospolita" 2003, nr 108.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526351

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.