PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 12 | nr 1076 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 462--470
Tytuł artykułu

Metody conjoint analysis a metody oparte na wyborach

Autorzy
Warianty tytułu
Conjoint Analysis Methods and Discrete Choice Methods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W badaniach preferencji konsumentów mają zastosowania metody pomiaru re prezentujące podejścia kompozycyjne, dekompozycyjne oraz mieszane. Do grupy metod dekompozycyjnych należą metody conjoint analysis oraz metody dyskretnych wyborów. Metody te, choć reprezentują to samo podejście, różnią się podstawami teoretycznymi oraz pewnymi etapami procedury badawczej.
Celem artykułu jest porównanie obu grup metod, przedstawienie ich różnic ora wskazanie wad i zalet. (fragment tekstu)
EN
In the paper are decompositional approach in measurement of consumers' preferences: conjoint analysis methods and discrete choice methods presented. Also are characteristic of this methods, their advantages and disadvantages and also their similarities and differences described. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bąk A., Wybrane problemy badań nad własnościami algorytmów conjoint analysis, [w]: Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania, AE, Wrocław 1998a, s. 45-54.
  • Bąk A., Metody gromadzenia danych marketingowych do modelu conjoint analysis, [w]: Ekonometria 1. Zastosowania metod ilościowych, red. J. Dziechciarz, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 765, AE, Wrocław 1998b, s. 56-65.
  • Bąk A., Conjoint analysis jako metoda pomiaru postaw i preferencji konsumentów, [w:] Pomiar w badaniach rynkowych i marketingowych, red. M. Walesiak, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 856, AE, Wrocław 2000, s. 69-81.
  • Bąk A., Pomiar preferencji metodą conjoint analysis opartą na wyborach, [w]: Taksonomia 9. Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 942, AE, Wrocław 2002, s. 386-399.
  • Bąk A., Algorytmy conjoint analysis w pakiecie statystycznym SAS/STAT, [w]: Taksonomia 10. Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 988, AE, Wrocław 2003, s. 211-221.
  • Bąk A., Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 1013, Monografie i Opracowania nr 157, AE, Wrocław 2004a.
  • Bąk A., Metody dyskretnych wyborów w badaniach zachowań konsumentów, [w:] Zastosowania metod ilościowych, red. J. Dziechciarz, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 1010, AE, Wrocław 2004b, 150-163.
  • Churchill G.A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Green P.E., Srinivasan V., Conjoint Analysis in Consumer Research: Issues and Outlook, "Journal of Consumer Research" 1978, 5, s. 103-123.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Blach W.C., Multivariate Data Analysis with Readings, Englewood Cliffs, Prentice-Hall 1995.
  • McCullough D., A Method for Handling a Large Number of Attributes in Full Profile Trade-Off Studies, MACRO Consulting Inc., www.macroinc.com/html/art/s_art2.html, 2001.
  • Reddy V.S., Bush R.J., Roudik R., A Market-Oriented Approach to Maximizing Product Benefits: Cases in U.S. Forest Products Industries, [w:] Environmental Issues and Market Orientation, red. H. Juslin, M. Pensonen, University of Helsinki 1995.
  • Stevens S.S., Measurement, Psychophysics and Utility, [w:] Measurement: Definitions and Theories, red. C.W. Churchman, P. Ratoosh, Wiley, New York 1959.
  • Struhl S., Discrete Choice Modeling: Understanding A Better Conjoint than Co joint, Sawtooth Technologies Inc., www.sawtooth.com/news/library/articles/struhll.htm, 1994.
  • Understanding Conjoint Analysis, A Review of Conjoint Analysis, Technical Paper from DSS Research, www.dssresearch.com/marketresearch/Library/Conjoint/conjoint.asp, 1997.
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Walesiak M., Bąk A., Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE, Wrocław 2000.
  • Wedel M., Kamakura W.A., Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundations, Kluwer Academie Publishers, Boston-Dordrecht-London 1998.
  • Zwerina K., Discrete Choice Experiment in Marketing, Physica-Verlag, Heidelberg 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.