PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 15 | nr 1096 Zastosowania metod ilościowych | 387--398
Tytuł artykułu

Efekt sieciowy jako skutek rozwoju nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Network Effect as a Consequence of Developing New Information Technologies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszej publikacji skupiamy się na analizie wybranych dóbr, których funkcjonowanie charakteryzuje się występowaniem efektu sieciowego. Jego mechanizm wiąże zmianę całkowitych korzyści czerpanych przez nabywcę z konsumpcji ze zmianą liczby jego użytkowników. Użytkownicy technologii telekomunikacyjnych, szczególnie telefonii komórkowej i internetu, odczuwają działanie efektu najsilniej; im więcej użytkowników, tym lepiej, tym bardziej użyteczna staje się usługa. Jak łatwo zauważyć, efekt sieciowy wywodzi się z szerszego pojęcia efektów zewnętrznych. Opisujemy zatem mechanizmy działania obydwu, ich następstwa oraz rolę internalizacji w analizie zagadnienia. Artykuł, podając przykłady występowania efektu sieciowego, przybliża czytelnikowi ideę tego pojęcia. (fragment tekstu)
EN
Some goods manifest a special kind of relationship between utility and number of adopters. Such a dependence is known in science as a network effect. This effect results increasing (decreasing as well in some conditions) utility of cellular telephony, FAX, Internet an many others, as the number of adopters grows. In fact the network effect derives from a concept of external effect, we draw differences and similarity between this two ideas. Article is a concise approach of network effect. Literature review, definitions and basic problems are discussed. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Baniak A., Yegorov Y. (2002), Monopoly with Double Network Effect, "Discussion Paper" 6 czerwca.
  • Besen S.M., Farrel J. (1994), Choosing How to Compete: Strategies and Tactics in Standardization. "Journal of Economic Perspectives", vol. 8, nr 2.
  • Fudenberg D., Tirole J. (1985), Upgrades, Tradeins and Buybacks, "RAND Journal of Economics" nr 16.
  • Jullien B. (2001), Competing with Network Externalities and Price Discrimination, Working Paper 2883, CEPR, London.
  • Katz M., Shapiro C. (1994), Systems Competition and Network Effects, "Journal of Economic Perspectives", vol. 8, nr 2.
  • Liebowitz S.J., Margolis S.E. (1994), Network Externality: An Uncommon Tragedy, "Journal of Economic Perspectives", vol. 8, nr 2.
  • Lipsey R.G., Purnis D.D., Steiner P.O. (1988), Microeconomics, New York.
  • Varian H.R. (1990), Intermediate Microeconomics. A Modern Approach, W.W. Norton & Company, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526921

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.