PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 9 (CD) | 192--205
Tytuł artykułu

Koncepcje i narzędzia szczupłego zarządzania produkcją w kontekście współczesnych procesów usługowo-handlowych

Warianty tytułu
Conceptions and Tools of Lean Production Management in the Context of Contemporary Commercial Service Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Już od lat 90. w Polsce wśród liczących się firm można zauważyć zainteresowanie koncepcją Lean Management, która jest odpowiedzią na potrzebę doskonalenia i usprawniania procesów. Artykuł ma na celu po pierwsze przedstawić Czytelnikowi, jak menagerowie mogą wykorzystać koncepcje i narzędzia Lean Management we współczesnym, rzeczywiście funkcjonującym na rynku przedsiębiorstwie usługowo - handlowym, a po drugie ułatwić odpowiedź na pytanie, jak skutecznie pomóc pracownikom w stworzeniu warunków sprzyjających budowaniu kultury ciągłego doskonalenia. Publikacja zawiera analizę systemu obsługi klienta w firmie, która specjalizuje się w branży spożywczej. Autorzy opisują zarówno sposoby wdrażania w badanej placówce m. in. systemu 5S, zarządzania wizualnego i standaryzacji, jak i trudności, z jakimi boryka się zespół podczas wprowadzania nowego porządku. Na końcu artykułu znajduje się porównanie stanu wyjściowego ze stanem po wdrożeniu szczupłego zarządzania: korzystne zmiany świadczą o tym, że podejście Toyoty ma ogromny potencjał w sektorze usługowo - handlowym. Badania zgromadzone w niniejszej publikacji stanowią dowód na to, jak uniwersalna jest koncepcja Lean Management oraz jak szeroki wachlarz możliwości rozwoju firmy daje stosowanie jej narzędzi i metod organizacji pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
Since the 90s major companies in Poland have been interested in the concept of Lean Management, which is a response to the need of improvement and facilitation of processes. The aim of this article is to show how managers can use Lean Management concepts and tools in a contemporary service and manufacturing company actively present on the market and to answer the question how to effectively help employees create conditions supporting the culture of continuing improvement. The article features an analysis of the customer service system in a company specialising in the food industry. The authors describe both implementation methods in the company, i.a. the 5S method, visual management and standardisation, and the difficulties faced by the team while implementing the new system. Finally, the article provides a comparison of the condition of the company before and after the implementation of Lean Management: effective changes prove that the Toyota approach has an enormous potential in the service and manufacturing sector. The studies presented in this article show how all-purpose the Lean Management concept is and that applying its tools and methods of work organisation provides wide opportunities for development of a company. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
192--205
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Blikle A.J. (2016). Doktryna jakości (wydanie II turkusowe) - rzecz o turkusowej samorealizacji, Warszawa, Wyd. HELION.
  • 2. Horbal R. (2016). Ukryty skarb, czyli jak zwiększyć produktywność usług w oparciu o model wielowariantowy i Lean Management, Wrocław, Wyd. Lean Enterprise Institute Polska.
  • 3. Korwnicki L., Kubik S. (2008). Standaryzacja pracy na hali produkcyjnej, Wrocław, Wyd. ProdPress.com.
  • 4. Kruczek M., Żebrucki Z. (2008). Wykorzystanie narzędzi Lean Manufacturing w logistyce produkcji. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, seria Transport, z 64.
  • 5. Liker. J.K. (2004). Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Warszawa, Wyd. MT Biznes Sp. z o. o.
  • 6. Liker. J.K., Meier D.P. (2008). TOYOTA TALENT. Rozwijaj swoich pracowników na sposób Toyoty, Warszawa, Wyd. MT Biznes Sp. z o. o.
  • 7. Rother M., Shook J. (2003). Naucz się widzieć, Wrocław, Wyd. Lean Enterprise Institute Polska.
  • 8. Shuker T., Tapping D. (2010). Zarządzanie strumieniem wartości w biurze. Osiem etapów doskonalenia procesów biurowych, Wrocław, Wyd. ProdPublishing.com.
  • 9. The Productivity Press Development Team (2008). 5S dla operatorów. 5 filarów wizualizacji miejsca pracy, Wrocław, Wyd. ProdPress.com.
  • 10. Womack J., Jones D. (2001). Lean thinking, Warszawa, Wyd. ProdPress.com.
  • 11. Womack J., Jones D. (2008). Maszyna, która zmieniła świat, Wrocław, Wyd. ProdPress.com.
  • http://lean.org.pl/5s-na-produkcji-i-w-biurze/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171526981

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.