PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 32 | nr 3 Czynniki rozwoju gospodarczego układów regionalnych i lokalnych = Conditions for economic development of regional and local systems | 216--236
Tytuł artykułu

Usługi informacyjne w zakresie nowego zintegrowanego planowania jako czynnik determinujący rozwój przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Information Services in New Integrated Planning as a Factor Determining the Development of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia potrzebę monitorowania oraz udostępniania informacji o zjawiskach społeczno- gospodarczych i przestrzennych w Polsce na poziomie regionalnym, które obecnie są rozproszone i publikowane w różnorodnej formie. Informacje te mają wymiar wielofunkcyjny, wpływają na decyzje podmiotów publicznych, gospodarczych, przedsiębiorstw przemysłowych czy zwykłych obywateli. Odpowiednio uporządkowana wiedza o regionie może stać się impulsem do tworzenia terytorialnych form organizacji działalności gospodarczej. Głównym celem badań jest ocena wsparcia informacyjnego dla rozwoju społeczno- gospodarczego i przestrzennego oraz ocena metod monitorowania zmian społeczno-gospodarczych i przestrzennych, wspierających ideę zintegrowanego planowania. Autorzy prezentują w niniejszym artykule wyniki cząstkowych badań jakościowych podjętych przez B. Stelmach-Fitę w 2010 roku i kontynuowanych w poszerzonym zakresie od 2016 roku. Badania wspólne rozpoczęto od wywiadów z przedstawicielami urzędów marszałkowskich (odpowiedzialnych za planowanie rozwoju) i analiz portali. Następnie przeprowadzono badanie ankietowe skierowane do trzech jednostek 16 wymienionych urzędów. Autorzy wnioskują, że zidentyfikowane problemy wynikają z wadliwego stanu prawnego i proponują utworzenie nowego typu planu o cechach regulacyjno-operacyjnych dla obszaru całej gminy, wytycznych do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województw. Wykazano możliwości technologiczne i organizacyjne udostępniania dodatkowych zbiorów danych przestrzennych, pod warunkiem dostosowania ich do wymagań regionalnych infrastruktur informacji przestrzennej oraz przygotowania i wprowadzenia odpowiednich mechanizmów prawnych. Istnieje potrzeba kontynuacji badań.(abstrakt oryginalny)
EN
In the paper we discuss the need to monitor and share information on socio-economic and spatial phenomena at the regional level, which is now published and disseminated in various forms. This information has a multi-functional dimension, affects the decisions of public and economic entities, industrial enterprises or citizens. Properly organised knowledge about the region can become an incentive for creating territorial forms of business organisation. The main objective of the research is the assessment of information support for socio-economic and spatial development, assessment of methods for monitoring socio-economic and spatial changes that support the idea of integrated planning. In the article, the authors present further results of partial qualitative research undertaken by co-author Stelmach-Fita in 2010 and continued together in an extended scope from 2016. The joint research began with interviews conducted with representatives of marshal offices (responsible for planning development) and portal analyses. A questionnaire was then sent to three units of the 16 offices mentioned. The authors conclude that the identified problems arise from a flawed legal status and propose the creation of a new type of plan with regulatory and operational features for the entire municipality area, guidelines for drawing up spatial development plans for voivodeships. Technological and organisational possibilities of providing additional spatial data sets were demonstrated, provided they were adjusted to the requirements of Regional Spatial Information Infrastructures, as well as preparation and introduction of appropriate legal mechanisms. There is a need for further research development.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Warszawski
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Anusz, S. (2008). Opis dokonań planowania przestrzennego na podstawie kolejnych edycji monitoringu. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządowego - diagnoza stanu, nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 89-156.
  • Bereskova, K., Nijkamp, P. (2018). Smart cities: A challenge to research and policy analysis, Cities. Pozyskano z http://dx.doi.org/10.1016/j.cities
  • Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w etapie obejmującym lata 2014-2015 (2018, 24 maja). Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0008/29564/ Zal6_A_Program_Budowy_IIP_MIiR_zp.pdf
  • Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w etapie obejmującym lata 2013-2014 (2018, 24 maja). Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/__data/ assets/pdf_file/0003/29586/MTBiGM_zp.pdf
  • Chmielewski, J.M. (2008) Analiza zmian legislacyjnych dokonywanych od 1961 do 2003 roku, z punktu widzenia charakterystyki zmian ustrojowych i ich wpływ na usytuowanie (kompetencje, prawa i obowiązki) wszystkich podmiotów biorących aktywny udział w planowaniu i rzutujących na sprawność procesu planowania. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządu. Diagnoza stanu i nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 7-88.
  • Ciołkosz, A., Bielecka, E., Kozubek, E., Anusz, S. (2008). Monitoring zagospodarowania przestrzennego. W: K. Saganowski, M. Zagrzejewska-Fiedorowicz, P. Żuber (red.). Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2008-2033, IV, 678-699.
  • Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca 2007 r. (INSPIRE) ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej.
  • D2.8.III.4 Data Specification on Land Use - Draft Guidelines (2015, 12 listopada). Pozyskano z http://inspire.ec.europa.eu/documents/Data_Specifications/INSPIRE_DataSpecification_ LU_v3.0.pdf
  • Gutry-Korycka, M. (red.) (2005). Urban sprawl. Warsaw agglomeration, case study. Warsaw: Warsaw University Press.
  • Hołuj, A., Lityński, P. (2016). Następstwa ekonomiczne efektu urban sprawl. W: A. Noworól, A. Hołuj (red.). Społeczno-ekonomiczne przemiany w strefie podmiejskiej miast: studium przypadku Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Warszawa: CeDeWu, 133-146.
  • Izdebski, W. (2018). Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce. Warszawa: Geo-System Sp. z o.o.
  • Jewtuchowicz, A. (2014). Terytorium i problemy sterowania jego rozwojem. W: Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Regionu Umbrii, 27.
  • Kistowski, M. (2007). Kolizje i konflikty środowiskowe w planowaniu przestrzennym na obszarach cennych przyrodniczo. Czasopismo Techniczne, 7A, 249-255.
  • Koncepcja kierunków rozwoju przestrzennego metropolii Poznań - projekt (2015, luty). Poznań: Centrum Badań Metropolitalnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza http://planowanie.metropoliapoznan.home.pl/planowanie/dokumenty/.
  • Kowalewski, A., Mordasewicz, J., Osiatyński, J., Regulski, J., Stępień, J., Śleszyński, P. (2014). Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce - wybrane fragmenty raportu. Samorząd Terytorialny, 4(280), 5-21.
  • Kozłowski, S. (red.) (2006). Żywiołowe rozprzestrzenianie się miast. Narastający problem aglomeracji miejskich w Polsce. Lublin: Katedra Ochrony Środowiska Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Komitet "Człowiek i Środowisko" Polskiej Akademii Nauk.
  • Lackowska, M. (2009). Zarządzanie obszarami metropolitalnymi w Polsce - między dobrowolnością a imperatywem. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Malczewski, P. (2015, 12 listopada). Autorska ocena projektu standardowych modeli danych oraz profilu metadanych dla opracowań planistycznych oraz "profilu metadanych Plan4All" wraz z autorską analizą w zakresie branżowego profilu metadanych w zagospodarowaniu przestrzennym pod kątem różnic i skutków dla tworzonej infrastruktury informacji przestrzennej wynikające z doświadczeń projektowych - seminarium, 1-2 grudnia 2011 r. Pozyskano z https://www.igpim.pl/wp-content/ uploads/2013/01/Profil_metadanych_PM.pdf
  • Michalak, J. (2011). Opinia przywołana przez J. Przywara. Geodeta, 11.
  • Mikuła, Ł., Kaczmarek, T., Gadziński, J., Bul, R. (red.) (2016). Integracja planowania przestrzennego w metropolii Poznań - problemy, metody, osiągnięcia. Poznań: Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 27.
  • Nowakowska, A., Szlachta, J. (red.) (2017). Terytorialny wymiar polityki regionalnej. Polskie doświadczenia. Warszawa: Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 268.
  • Parzyński, Z. (2011). Prezentacja w ramach przedmiotu normy geograficzne. Wydział Geodezji i Kartografii, Politechnika Warszawska, rok akademicki 2010/2011.
  • Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej (2017, 11 września). Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/rada/posiedzenia/posiedzenie-w-dniu-11-wrzesnia-2017
  • Rozporządzenie z dnia 23 listopada 2010 r. Komisji (UE) nr 1089/2010 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych.
  • Salais, R., Storper, M. (1993). Les mondes de production., Paris: L Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.
  • Schrank, M., Neuschmid, J., Petti, D., Wasserburger, W. (2011, 12 listopada) Interoperability, SDI and spatial planning. Plan4all Project Interoperability for Spatial Planning. Plan4all Consortium. Pozyskano z www.plan4all.eu/extractor/fileReader.php?file=plan4all-book- -web.pdfwww.plan4all.eu/extractor/fileReader.php?file=plan4all-book-web.pdf
  • Sikora-Fernandez, D. (2018). Smarter cities in a post-socialist country: Example of Poland. Cities, 78. http://dx.doi.org/10.1016/j.cities.
  • Słupińska, M. (2014). Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Regionu Umbrii, 7-11.
  • Stelmach-Fita, B. (2011). Udostępnienie treści planistycznych w celu zintegrowanego zarządzania przestrzenią miejską. W: K. Gruszecka-Guranowska K. (red.). Miasto zwarte. Miasto rozproszone. Materiały ogólnopolskiej konferencji doktorantów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 4-5.11.2011. Warszawa: Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, 45-57.
  • Stelmach-Fita, B. (2014). Publiczny dostęp do danych o zagospodarowaniu przestrzennym: potrzeby i ograniczenia. W: Współczesne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią - szanse i zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju. Seria "Monografie. Gospodarka Przestrzenna". Warszawa: Wydział Geodezji Politechniki Warszawskiej.
  • Stelmach-Fita, B. (2016). Rola geoinformacji we współdziałaniu jednostek samorządu terytorialnego z przedsiębiorcami. Przedsiębiorczość-Edukacja, 12.
  • Stelmach-Fita, B. (2017). Europejskie źródła danych w zakresie zagospodarowania przestrzennego: potrzeby i ograniczenia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3).
  • Stelmach-Fita, B., Bartoszczuk, P., Pękalska, M. (2017). Monitorowanie oraz udostępnianie informacji o zjawiskach społeczno-gospodarczych i przestrzennych w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3).
  • Stelmach-Fita, B., Brodowicz, D. (2017). Baza wiedzy o regionie i jej rola w rozwoju terytorium. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 268, 186-208.
  • STRATEG GUS (2018, 10 czerwca). Pozyskano z http://strateg.stat.gov.pl/
  • Śleszyński, P. (2013). Propozycja kompleksowej koncepcji wskaźników zagospodarowania i ładu przestrzennego. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 252, 176-231.
  • Śleszyński, P. (2015). Błędy polskiej polityki przestrzennej i krajobrazowej oraz propozycje ich naprawy. Problemy Ekologii Krajobrazu, 40, 27-44.
  • Śleszyński, P., Bański, J., Degórski, M., Komornicki, T., Więckowski, M. (2007). Stan zaawansowania planowania przestrzennego w gminach. Prace Geograficzne, 211.
  • Śleszyński, P., Deręgowska, A., Mazurek, D., Stępniak, M., Sudra, P., Zielińska, B. (2017). Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach w 2015 roku. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, maszynopis.
  • Śleszyński, P., Izdebski, W., Malinowski, Z., Kursa, M. (2018). Analiza morfometryczna planów miejscowych w Polsce. W: Commission of Technical Rural Infrastructure. Cracow: Polish Academy of Sciences. Cracow Branch, II(1), 331-347.
  • Śleszyński, P., Komornicki, T., Solon, J., Więckowski, M. (2012). Planowanie przestrzenne w gminach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, Instytut Gospodarki i Zagospodarowania Przestrzennego Polskiej Akademii Nauk.
  • Śliwiński, A. (2008). Badanie stanu rozwoju metod i technik informatyzacji planowania przestrzennego w Polsce na tle doświadczeń niemieckich oraz propozycje wprowadzenia rozwiązań standardowych w cały proces planowania przestrzennego z wdrożeniem otwartego systemu udostępniania informacji o planach. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządowego - diagnoza stanu, nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 291-320.
  • Topczewska, T. (2010). Zintegrowane planowanie rozwoju i rewitalizacji miast w wybranych krajach "starej" UE i w Polsce. Człowiek i Środowisko, 34(1-2), 5-25.
  • Uchwała Rady Ministrów nr 14/2016 z dnia 16 lutego 2016 r. w sprawie przyjęcia "Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju".
  • Urban Atlas. (2018, 24 maja). European Environment Agency. Pozyskano z http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/urban-atlas
  • Ustawa z dnia 4 marca 2010 roku o infrastrukturze i informacji przestrzennej (Dz.U. z 2010 r. nr 76, poz. 489, z późn. zm.).
  • Wdowicka, M., Mierzejewska, L. (2012). Chaos w zagospodarowaniu przestrzennym stref podmiejskich jako efekt braku zintegrowanego systemu planowania (na przykładzie strefy podmiejskiej Poznania). Problemy Rozwoju Miast, 1, 40-52.
  • Źróbek-Różańska, A., Zysk, E. (2015). Real estate as a subject of spatial conflict among central and local authorities. Real Estate Management and Valuation, 23(2), 88-98. DOI: 10.1515/ remav-2015-0018
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171527167

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.