PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 9 (CD) | 525--537
Tytuł artykułu

Aktualne tendencje w zarządzaniu marketingowym podmiotów branży usług turystycznych

Autorzy
Warianty tytułu
Current Tendencies in the Marketing Management of the Tourism Industry Entities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiany technologiczne i kulturowe w połączeniu z rosnącą podażą usług turystycznych sprawiają, że działania marketingowe podmiotów tej branży ulegają zmianom. Celem przedsiębiorców jest chęć wyjścia naprzeciw oczekiwaniom klientów i zaspokojenie ich potrzeb, a co za tym idzie stworzenie szansy do zajęcia jak najlepszej pozycji rynkowej. Wymaga to z jednej strony stosowania nowych i innowacyjnych metod zwrócenia uwagi potencjalnych klientów na oferowane usługi, a z drugiej strony utrzymania jak najdłuższych relacji z obecnymi klientami. Celem artykułu jest przedstawienie aktualnie stosowanych praktyk i wykorzystywanych koncepcji w zarządzaniu marketingowym podmiotów na rynku usług turystycznych. W związku z powyższym zastosowano analizę przypadków wraz z badaniami typu desk research, analizując informacje zgromadzone w dokumentacjach zewnętrznych wybranych przedsiębiorstw, ze stron internetowych badanych podmiotów oraz z publikacji i opracowań branżowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Technological and cultural changes combined with the growing supply of tourist services cause changes in the marketing activities of entities in this industry. The goal is to meet the expectations and needs of customers, and thus create the opportunity to take the best position on the market. This requires, on the one hand, the use of new and innovative methods to draw attention of potential customers to the services offered, and on the other hand the necessity to maintain the longest possible relationships with existing clients. The purpose of this article is to present currently used practices and concepts in the marketing management of entities on the tourist services market. In connection with the above, the case and desk research were carried out, analyzing information collected in external documentation of selected enterprises, from websites of the surveyed entities and from industry publications and studies. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
525--537
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Bibliografia
  • 1. Anderson, J.C., & Narus, J.A. (1998). Business marketing: Understand what customers value. Harvard Business Review, 76(6), 53-65.
  • 2. Baran G. (2016). Marketing współtworzenia wartości z klientem jako instrument tworzenia innowacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 458, 9-21.
  • 3. Berry L., Parasurman A. (1991). Marketing services. The Free Press, New York, 62.
  • 4. Brown S.A. (1995). What Customer Value Most. John Wiley, Ontario, Canada.
  • 5. Chlipała P. (2014). Marketing relacyjny i marketing wartości - w kierunku paradygmatu zintegrowanego. Zarządzanie relacjami w biznesie. Współczesne wyzwania. Nr 182, 11-19.
  • 6. Day G.S. (1990). Market Driven Strategy: Processes for Creating Value. The Free Press, New York.
  • 7. De Bonis J.N., Baliński E.W., Allen Ph. (2002). Value-Based Marketing for Bottom-Line Success - 5 Steps to Creating Customer Value, McGraw-Hill.
  • 8. Doligalski T. (2010). Wartość a rentowność klienta [w:] Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie. Poltext, 78.
  • 9. Drapińska A. (2009). Marketing relacji - istota i czynniki wpływające na sukces. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 558, 39-45.
  • 10. Dziedzic D., Szymańska A.I. (2011). Marketing transakcji a marketing relacji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, Nr 7, 205-214.
  • 11. Dziewanowska K. (2013). Nowe oblicze marketingu - koncepcja marketingu doświadczeń. Marketing i Rynek, Nr 1, 16-24.
  • 12. Gawron M. (2018). Relacje - interakcje. Economy & Technology & Marketing. Trends 2018. Profitroom, 23-24.
  • 13. Gronroos, C. (1997). Value-driven relational marketing: From products to resources and competencies. Journal of Marketing Management, 13(5), 407-419.
  • 14. Gronroos Ch. (2006). On defining marketing: finding a new roadmap for marketing. Marketing Theory, Vol. 6(4), 405.
  • 15. Kalecińska J. (2013). Nowe technologie w branży turystycznej. AWF, Warszawa.
  • 16. Kotler Ph. (2000). Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner & Ska, Warszawa, 6.
  • 17. Kotler Ph., Keller K.L. (2012). Marketing. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań, 5.
  • 18. Kruczek Z., Walas B. (2010). Promocja i informacja w turystyce. Proksenia, Kraków, 7.
  • 19. Kumar V. (2010). Customer Relationship Management. Wiley International Encyklopedia of Marketing. John Wiley & Sons, Ltd.
  • 20. Lenderman M. (2006). Experience the Message. How Experiential Marketing Is Changing the Brand World. Carrol & Graf, New York, 10.
  • 21. MacCanell D. (2005). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Muza SA, Warszawa, 33.
  • 22. Medlik S. (1995). Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. PWN, Warszawa.
  • 23. Middleton V.T.C. (1996). Marketing w turystyce. Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa, 89.
  • 24. Mrugas D. (2018). IoT wkracza do hoteli. Economy & Technology & Marketing. Trends 2018. Profitroom, 20-22.
  • 25. Naumann, E. (1995). Creating Customer Value. Thompson Executive Press, Cincinnati, OH.
  • 26. Olearnik J. (2016). Współczesny marketing w turystyce i jego specyfika. Ekonomiczne Problemy Turystyki 1 (33), 9-19.
  • 27. Pawlicz A. (2012). E-turystyka: ekonomiczne problemy implementacji technologii cyfrowych w sektorze turystycznym. Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 28. Pine B.J., Gilmjore J.H. (1999). The Experience Economy. Work is Theatre & Every Business is a Stage. Harvard Business School Press, Boston.
  • 29. Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2003). The future of competition. Co-creating Unique Value with Customer. Harvard Business School Press.
  • 30. Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005). Przyszłość konkurencji. PWE, Warszawa, 13.
  • 31. Rapacz A., Jaremen D.E. (2015). ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych. Logistyka, Nr 2, 1346-1354.
  • 32. Reichheld, F.F. (1996). The Loyalty Effect. Boston. MA: Harvard Business School Press.
  • 33. Reino S., Hay B. (2011). The Use of YouTube as a Tourism Marketing Tool. 42nd Annual Travel & Tourism Research Association Conference.
  • 34. Roszak R. (2016). SaaS, Virtual Reality, wearables czyli jak technologia wpływa na kontakt klienta z hotelem. Hotelarz, nr 10.
  • 35. Rudnicki M. (2013). Wykorzystanie aplikacji mobilnej jako innowacyjnego kanału komunikacji przedsiębiorstw rynku turystycznego z konsumentami na przykładzie kopalni soli "Wieliczka". Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 303, 235-246.
  • 36. Rupik K. (2015). Customer engagement behavior in fashion industry, International Conference on Marketing and Business Development Journal, Vol. I, No. 1, 338-346.
  • 37. Scott, M. (1998). Value Drivers. John Wiley & Sons, Chichester.
  • 38. Szymura-Tyc M. (2004). Marketing we współczesnych procesach tworzenia i dostarczania wartości klientom. Folia Oeconomica 179, 207-213.
  • 39. Ting D. (2017). Hilton and Marriott Turn to The Internet of Things to Transform The Hotel Room Experience.
  • 40. Toffler A. (1980). The Third Wave. William Collins Sons & Co. Ltd., New York.
  • 41. Weber R.H., Weber R. (2010). Internet of Things. Legal Perspectives. Springer.
  • 42. Wykurz A. (2018). Jak w praktyce wykorzystać trendy marketingu online 2018. Hotelarz, Nr 1 (660), 42-44.
  • 43. Żabiński L. (red.), (2012). Marketing produktów systemowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 23-26.
  • 44. Żak K. (2013). Pomiar wartości klienta w koncepcji zarządzania przez wartość. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 141, 152-164.
  • 45. Żak K. (2013). Wartość klienta w koncepcji wartości przedsiębiorstwa. Zarządzanie publiczne 2(22), 175-186.
  • 46. Yerman J. (2015). Upper-Class Immersion: Virgin Atlantic's Virtual Reality Sales Pitch.
  • https://www.accorhotels. com/pl/polska/index.shtml (10.04.2018).
  • https://www.facebook.com/accorhotels.polska/?brand_redir=133548153355256 (10.04.2018).
  • https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx (10.03.2018).
  • https://www.emirates.com/pl/polish/ (10.04.2018).
  • https://www.facebook.com/Emirates/ (10.04.2018).
  • https://www.hilton.com/pl/corporate/ (10.04.2018).
  • https://www.klm.com/home/pl/pl (10.04.2018).
  • https://www.lufthansa.com/pl/pl/Homepage?WT.srch=1&WT.mc_id=SEABRAND_lhcom_PL_pl&subID=3170194118823896041 (10.04.2018).
  • http://www.marriott.com/default.mi (10.04.2018).
  • https://skift.com/2017/11/14/hilton-and-marriott-turn-to-the-internet-of-things-to-transformthe-hotel-room-experience/ (08.04.2018).
  • https://apex.aero/2015/11/19/virgin-atlantic-virtual-reality (06.04.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171527873

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.