PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 5 | 167--179
Tytuł artykułu

Determinants of Sovereign Rating in Sub-Saharan African countries: 2000-2018

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinanty oceny wiarygodności kredytowej krajów Afryki Subsaharyjskiej w latach 2000 -2018
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Kraje Afryki Subsaharyjskiej dla celów budżetowych i finansowania kluczowych inwestycji infrastrukturalnych szukają źródła zewnętrznego zasilania finansowego na rynkach międzynarodowych emitujących suwerenne papiery wartościowe. Suwerenne papiery wartościowe mogą mieć formę: dłużnych papierów wartościowych, euroobligacji i terminowych obligacji skarbowych ocenionych w walutach krajowych i zagranicznych. Do oceny wiarygodności kredytowej tych krajów służą ich suwerenne oceny przez trzy największe agencje ratingowe kontrolujące 95% rynku międzynarodowego: Standard &Poor's, Fitch oraz Moody's. Jakie czynniki determinują zdolność emitowania papierów suwerennych przez kraje Afryki Subsaharyjskiej oraz od czego zależy rentowność dochodowa tych papierów na międzynarodowym rynku kapitałowym? Autor stara się odpowiedzieć na powyższe pytanie po gruntownym przeglądzie: ekonometrycznych studiów przypadków kryteriów oceny wiarygodności kredytowej krajów, metod ocen wiarygodności kredytowej krajów według Fitch oraz standard&Poor's, aktualnej oceny wiarygodności kredytowej krajów Afryki Subsaharyjskiej, metody oceny ryzyka kredytowego krajów Afryki Subsaharyjskiej przez African Development Bank, list emitowanych suwerennych papierów wartościowych krajów Afryki Subsaharyjskiej na rynkach międzynarodowych, rentowności Euroobligacji Afryki na świecie w 2018 roku, oraz po porównaniu korzyści i kosztów suwerennych papierów w stosunku do pożyczki i pomocy darczyńców. Stosując metodę analityczną, Autor w kompleksowy sposób przedstawia najważniejsze czynniki determinujące wiarygodność kredytową krajów Afryki Subsaharyjskiej w latach 2000-2018. Niezbędnymi czynnikami przy ocenie kredytowej tych krajów są: ryzyko polityczne, prawne i regulacyjne, struktura gospodarcza, stan finansów publicznych, efektywność krajowej polityki pieniężnej oraz międzynarodowa sytuacja finansowa. W 2017 roku z 17 krajów ocenianych przez S&P's, 15 należało do grupy spekulacyjnej, a jedynie 2 do grupy inwestycyjnej. Wartość emitowanych papierów suwerennych tych krajów wahała się między 1 mld dolarów w 2008 a ponad 18 mld dolarów 2014. Do 7 marca 2018 roku kraje Afrykańskie sprzedały papiery suwerenne o wartości 10,7 mld dolarów. Euroobligacje Afrykańskie mają najwyższą rentowność dochodową w 2018 roku. Wartość ta wynosi średnio 6 procent dla Afryki, 5,5 procent dla krajów wchodzących oraz 4 procent dla krajów regionu Azji i Pacyfiku. (abstrakt oryginalny)
EN
The issuing of international sovereign bonds by SSA countries has increased significantly since 2000. These bonds are used for deficit financing, benchmarking and public debt management. The bonds are vital sources of finance, next to loans and donor financing. What determines the ability of SSA countries to issue sovereign bonds, and what explains the spreads of these bonds in the international capital market? The author attempts to answer these questions by reviewing econometric case studies on sovereign rating criteria, key checklist factors for sovereign rating by Fitch and Standard & Poor's, current sovereign ratings of SSA countries by S&P's, the African Developments Bank's risk ratings of SSA countries, a list of SSA sovereign bond issues, and worldwide Africa Sovereign Eurobond yield in 2018, and by analyzing the advantages and disadvantages of sovereign bonds in SSA as compared with loans and donor financing. Using an analytical approach, the author comprehensively details the main determinants of the sovereign credit ratings of SSA countries from 2000 to 2018. The main factors for assessing SSA countries' sovereign risks are political, legal and regulatory risks, the structure of the economy, the condition of public finances, the effectiveness of internal monetary policy, and external financial position. According to S&P's 2017, out of 17 SSA sovereigns, 15 are of speculative grade and 2 are of investment grade. Irrespective of their low sovereign rating status, however, the value of SSA countries' outstanding sovereign bonds grew from less than $1 billion in 2008 to over $18 billion by 2014. Further sales of African sovereign bonds amounted to $10.7 billion by March 2018. Africa offers the highest yield rates in the world for sovereign Eurobonds. Africa's debt yield in 2018 is 6% on average, compared with 5.5% for emerging markets and just 4% for developing nations in the Asia-Pacific region.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
167--179
Opis fizyczny
Twórcy
  • Stanislaw Staszic University of Applied Sciences in Piła, Poland
Bibliografia
  • African Development Bank, (2017), Sovereign Portfolio Credit Risk Review, October.
  • ALFONSO, A., (2003), Understanding the determinants of sovereign debt ratings: Evidence for the two leading agencies. Journal of Economics and Finance, 27 (1), 56-74.
  • ALFONSO, A., GOMES, P. M., ROTHER, P., (2007), What "Hides" Behind Sovereign Debt Ratings? ECB Working Paper, 711.
  • ALFONSO, A., GOMES, P. M., ROTHER, P., (2011), Short- and long-run determinants of sovereign debt credit ratings. International Journal of Finance & Economics, 16 (1), 1-15.
  • ARCHER, C. C., BIGLAISER, G., DEROUEN, Jr. K., (2007), Sovereign Bonds and the "Democratic Advantage": Does Regime Type Affect Credit Rating Agency Ratings in the Developing World? International Organization, 61 (Spring 2017), 341-365.
  • BIGLAISER, G., DEROUEN, JR. K., (2007), Sovereign Bond Ratings and Neoliberalism in Latin America. International Studies Quarterly, 51 (1), 121-138.
  • BIGLAISER, G., STAATS, J. L., (2012), Finding the "Democratic Advantage" in Sovereign Bond of Strong Courts, Ratings: The Importance of Property Rights Protection, and the Rule of Law. International Organization, 66 (03), 515-535.
  • BLOOMBERG, (2018), Africa's Eurobond Love Fest Set to Continue as Issuers Line Up.https://www.bloomberg.com/news.articles/2018-03-07/africa-s-eurobond-love-fest-set-to-continue-as-issuers-line-up/ (accessed: 29.04.2018).
  • BORENSZTEIN, E., PANNIZA, U., (2009), The Costs of sovereign Default. IMF Staff Papers, 56 (4), 683-741.
  • BORIO, C., PACKER, F., (2004), Assessing new perspectives on country risk. BIS Quarterly Review, 47 (December).
  • CANTOR, R., PACKER, F., (1996), Determinants and Impact of Sovereign Credit Ratings. FRBNY Economic Policy Review, 6 (3).
  • CORDES, T., (2012), Sovereign Ratings and Economic Liberalization, American Political Science Association, 03, August.
  • FERRI, G., LIU, L., STIGLITZ, J. E., (1999), The Procyclical Role of Rating Agencies: Evidence from the East Asian Crisis. Economic Notes, 28 (3), 335-355.
  • http://www.pewglobal.org/2018/04/24/sub-saharan-african-countries-and-terrri- tories-sub-saharan-african-immigrants-demographic-profile/ (accessed: 24.04.2018).
  • JARAMILLO, L., (2010), Determinants of Investment Grade Status in Emerging Markets. IMF Working Papers, 10 (117).
  • IMF, (2013), Regional Economic Outlook - Sub-Saharan Africa, May 13.
  • MULDER, C., PERRELLI, R., (2001), Foreign currency credit ratings for emerging market economies.IMF Working Paper 01/191.
  • OLABISI, M., STEIN, H., (2015), Sovereign bond issues: Do African Countries pay more to borrow? Journal of African Trade 2 (2015), 87-109.
  • Report, (2015), African Union Commission's High-Level Panel on Illicit Financial Flows from Africa, Ethiopia, January.
  • OWLAND, P., (2004), Determinants of Spread, Credit Ratings and Creditworthiness for Emerging Sovereign Debt: A Follow-Up Study Using Pooled Data Analysis.Borradores de Economia, (296).
  • SONOLA, O., SEVILLE, C., (2014), Sovereign Credit Ratings and LeastDeveloped Countries. Fitch Ratings, 9 December.
  • ƒ Standard & Poor's, (2013), Ratings Direct. Sovereign Government Rating Methodology and Assumptions, June 24.
  • Standard & Poor's, Global Ratings, (2017), Sub-Saharan Sovereign Ratings Trends 2017, January 10.
  • Turkish Weekly, (2016), Ethiopia Feeling pinch of illicit financial outflows. February 19.
  • TYSON, J. E., (2015), Sub-Saharan Africa International Sovereign Bonds, Part I, Overseas Development Institute, January.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528512

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.