PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2 | 273--286
Tytuł artykułu

Mobilność jako potencjalność: sposoby rozumienia mobilności z perspektywy nowych technologii i paradygmatu mobilności

Warianty tytułu
Mobility as a Potentiality: Ways of Understanding Mobility from the Perspective of New Technologies and the Paradigm of Mobility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł odnosi się do paradygmatu nowych mobilności (new mobilities paradigm) jako perspektywy opisu współczesnych zjawisk społecznych związanych z mobilnością i przemieszczaniem się. Wskazuje na zależność pomiędzy nowymi formami działań aktorów społecznych a rozwojem technologicznym. Opisuje trzy wymiary relacji technologia - mobilność - znaczenia społeczne: rozumienie przestrzeni, rozumienie czasu oraz tożsamość i podmiotowość jednostek. Najważniejszym założeniem artykułu jest jednak to, że mobilność jest definiowana społecznie. Na podstawie wyników jakościowych badań empirycznych wskazano kilka sposobów społecznego rozumienia mobilności: możliwość przenoszenia, dostępność, łączność z Internetem, porównanie z analogowością/stacjonarnością. W rezultacie mobilność pokazano nie jako stałą cechę społeczną, ale jako potencjalność. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper refers to the new mobilities paradigm as a perspective of describing contemporary social phenomena related to mobility and movement. It points to the interdependence between new forms of action taken by social actors and technological development. Three dimensions of the relationships between technology, mobility and social significance are described: the understanding of space, the understanding of time and identity of an individual and an agency. The most important assumption of the paper is that mobility is socially defined. Based on the results of a qualitative empirical research, several ways of social understanding of mobility are identified: portability, accessibility, internet connectivity, comparison with analogue/stationary systems. As a result, mobility has not been shown as a permanent social characteristic, but as a potentiality. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
273--286
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Büscher, M., Urry, J., Witchger, K. (2011), Introduction. Mobile methods, [w:] Büscher, M., Urry, J., Witchger, K. (red.), Mobile Methods, New York.
  • Castells, M. (2013), Sieci oburzenia i nadziei, tłum. O. Siara, Warszawa.
  • Dholakia, N., Reyes, I., Bonoff, J. (2015), Mobile media: from legato to staccato, isochronal consumptionscapes, Consumption Markets & Culture 18(1).
  • Frith, J. (2012), Splintered space: hybrid spaces and differential mobility, Mobilities 7(1).
  • Giddens, A. (2006), Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa.
  • Hemment, D., The Mobile Effect, Convergence 11(2).
  • Hosokawa, S. (1984), The Walkman Effect, Popular Music 4.
  • Khunou (2012), Making love possible: cell phones and intimate relationships, African Identities 10(2).
  • Ling, R., Donner,J. (2012), Komórka. Komunikacja mobilna, tłum. T. Płudowski, Warszawa.
  • Mörtberg, Ch. (2003), Heterogeneous images of (mobile) technologies and services: a feminist contribution, NORA 11(3).
  • Nightingale, V. (2007), The cameraphone and online image sharing, Continuum: Journal of Media & Culture 21(2).
  • Postman, N. (1995), Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa.
  • Raine, L., Wellman, B. (2012), Networked. The New Social Operating System, Cambridge, London.
  • Rhue, L., Sundararajan, A. (2014), Digital access, political networks and the diffusion of democracy, Social Networks 36.
  • Rogowski, Ł. (2016), Wideozwiedzanie. Badania miasta w perspektywie paradygmatu mobilności, Kultura i Społeczeństwo 91(3).
  • Scheller, M., Urry, J. (2006), The new mobilites paradigm, Environment and Planning A 38.
  • Sutko, D.M., de Souza e Silva, A. (2010), Location-aware mobile media and urban sociability, New Media & Society 13(5).
  • Takhteyev, Y., Gruzd, A., Wellman, B. (2012), Geography of Twitter networks, Social Networks 34.
  • Urry, J. (2012), Socjologia mobilności, tłum. J. Stawiński, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528628

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.