PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 17 | 567--586
Tytuł artykułu

Stakeholders Engaged in the Strategy of Smart Specializations - Identification of Roles and Categorization Based on Selected Regions in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of the paper is the presentation of stakeholders roles in the process of determining and modifying smart regional specializations. The paper uses the method of stakeholders identification and their role based on active observations, open interviews and analysis of publicly available strategic documents concerning the development of such regions. The stakeholders approach is rarely used in the strategic processes of regions. The originality and value of the paper consists in the application of a stakeholders analysis which is used in the strategic analyses of companies to evaluate regional development strategy based on smart specializations. The performed process of stakeholders identification and categorization shows that in the practical approach of determining the smart specializations of a region, two groups of stakeholders can be distinguished: cooperating and assisting ones. The analysis of stakeholders was performed in six selected regions of Poland that can be characterized by the greatest number of companies in the following provinces: Mazowieckie, Śląskie, Wielkopolskie, Dolnośląskie and Pomorskie. (original abstract)
Twórcy
  • Silesian University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Atkisson, A. (2010). Believing Cassandra. Earthscan.
  • Bryson, J. M., Patton, M. Q., & Bowman, R. A. (2011). Working with evaluation stakeholders: A rationale, step-wise approach and toolkit. Evaluation and Program Planning, 34(1), 1-12.
  • Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (1995). The triple helix - university - industry - government relations: A laboratory for knowledge based economic development. EASST Review, 14, 14-19.
  • Fellnhofer, K. (2017). Facilitating entrepreneurial discovery in smart specialisation via stakeholder participation within online mechanisms for knowledge-based policy advice. Cogent Business & Management, 4, 1-14. https://doi.org/10.1080/23311975.2017.1296802.
  • Foray, D. (2009). ERA: Entrepreneurial Regional Action. Science & Technology, 2, 44-47.
  • Foray, D., & Hall, B. (2007). Smart specialisation. The concept. Knowledge Economists Policy, Brief, 9(October), 20-24.
  • Foray, D., & van Ark, B. (2007). Smart specialisation in a truly integrated research area is the key to attracting more R&D to Europe. Knowledge Economists, Policy Brief, 1.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. New York: Cambridge University Press.
  • Freeman, R.E., Harrison, J.S., & Wicks A.C. (2007). Managing for stakeholders. Survival, Reputation and Success. New Heaven and London: Yale University Press.
  • Friedman, A.L., & Miles, S. (2006). Stakeholders. Theory and Practice. New York: Oxford University Press.
  • Hołub-Iwan, J., & Wielec, Ł. (2014). Opracowanie systemu wyboru Krajowych Klastrów Kluczowych (Part 1). Charakterystyka Krajowego Klastra Kluczowego w oparciu o analizę źródeł wtórnych. Warszawa: PARP.
  • Kardas, M. (2011). Inteligentna specjalizacja - (nowa) koncepcja polityki innowacyjnej. Optimum. Studia Ekonomiczne, 2(50), 121-135.
  • Kjær, A.M. (2004). Governance. Cambridge: Polity Press.
  • Knop, L. (2015a). Rozwój przemysłów kreatywnych w kontekście inteligentnych specjalizacji. In D. Jelonek & T. Turek (Eds.) Kreowanie Przedsiębiorczości. Perspektywa Procesów i Technologii Informacyjnych (pp. 11-25.). Częstochowa: Politechnika Częstochowska. Wydział Zarządzania.
  • Knop, L. (2015b). Zarządzanie klastrem - założenia oceny. In A. Borowiecki & T. Rojek (Eds.), Kształtowanie Relacji Partnerskich Form Współdziałania Współczesnych Przedsiębiorstw. Strategie - Procesy - Narzędzia (pp. 63-78.). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Mushove, P., & Vogel, C. (2005). Heads or tails? Stakeholder analysis as a tool for conservation area management. Global Environmental Change, 15(3), 184-198.
  • Olko, S. (2016). Dialog w klastrach w świetle podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie, 90, 63-79.
  • Olko, S., & Brzóska, J. (2017). Conception and implementation of regional innovation strategy based on smart specializations of Śląskie Voivodship. Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy, 1(47), 43-51.
  • Penc-Pietrzak, I. (2003). Analiza Strategiczna w Zarządzaniu Firmą. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Phillips, R. (2003). Stakeholder Theory and Organizational Ethics. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
  • Pugh, D. S., Hickson, D. J., Hinings, C. R., & Turner, C. (1968). Dimensions of organization structure. Administrative Science Quarterly, 1, 65-105.
  • Reed, M.S., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., Prell Ch., Quinn, C., & Stringer, L. (2009). Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Journal of Environmental Management, 90, 1933-1949.
  • Rogers, E. R. (2003). Diffusion of innovation (5th ed.). New York: Free Press.
  • Strahl, D. (Ed.). (2010). Innowacyjność Europejskiej Przestrzeni Regionalnej a Dynamika Rozwoju Gospodarczego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • EU Regulation. (2013). 1301/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013.
  • European Union. (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialization (RIS3). Retrieved from http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/
  • Ramy strategiczne (2015). Ramy strategiczne na rzecz inteligentych specjalizacji Dolnego Śląska, Załącznik do Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Dolnośląskiego na lata 2011-2020.
  • Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza do 2020 roku. Retrieved from https://innowacyjni.mazovia.pl/assets/uploads/Regionalna-Strategia-Innowacji-dla-Mazowsza-do-2020-roku.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528786

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.