PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 507 Taksonomia 30 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 237--246
Tytuł artykułu

Analiza klas ukrytych w badaniu niepełnosprawności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Latent Class Analysis in Disability Survey
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza klas ukrytych jest jedną z metod wielowymiarowej analizy danych, której podstawy teoretyczne zostały sformułowane w połowie XX wieku [Lazarsfeld 1950]. Jej głównym celem jest redukcja liczby zmiennych przy jak najmniejszym poziomie utraty informacji o badanym zjawisku. Dzięki jej zastosowaniu możliwe jest odkrycie ukrytych klas w analizowanej populacji, które pełnią funkcję nieobserwowalnych czynników wpływających na zależności pomiędzy jednostkami w danej klasie [Brzezińska 2015]. Głównym celem artykułu jest zastosowanie analizy klas ukrytych na gruncie badań prowadzonych przez statystykę publiczną w Polsce w kontekście zjawiska niepełnosprawności. Autorzy, wykorzystując dane z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 (NSP 2011), procedurę LCA programu SAS oraz pakiet poLCA programu R, dedykowane tej technice wielowymiarowej analizy danych, podejmują próbę stworzenia "profilu demograficznego" osoby niepełnosprawnej w Polsce oraz charakterystyki grup osób, które odmawiały udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące tego zjawiska społecznego(abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of the article is to present the application of latent class analysis for surveys conducted by the Central Statistical Office in Poland in the context of disability. Using data from the National Census of Population and Housing 2011 and software tools, such as the proc LCA procedure in SAS and the poLCA package in R, which implement this multivariate technique of data analysis, the authors describe an attempt to create a demographic profile of the disabled person in Poland. Moreover, the method is used as a way of identifying different groups of people who refused to answer questions about this important social phenomenon(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Urząd Statystyczny w Poznaniu
  • Urząd Statystyczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Anderson T.W., 1959, Some scaling methods and estimation procedures in the Latent Class Model, [w:] Probability and Statistics, ed. U. Grenander, John Wiley & Sons, New York.
  • Brzezińska J., 2015, Analiza logarytmiczno-liniowa. Teoria i zastosowania z wykorzystaniem programu R, C.H. Beck, Warszawa.
  • Clogg C.C., 1988, Latent Class Models for Measuring, Langeheine and Rost.
  • Collins L., Lanza S., 2010, Latent Class and Latent Transition Analysis: With Applications in the Social, Behavioral, and Health Sciences, John Wiley & Sons.
  • Goodman L.A., 1974, Exploratory latent structure analysis using both identifiable and unidentifiable models, Biometrika, vol. 61, iss. 2, s. 215-231.
  • GUS, 2012, Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • Heinen T., 1996, Latent Class and Discrete Latent Trait Models, Sage, Thousand Oaks, CA.
  • Lazarsfeld P.F., 1950, The interpretation and mathematical foundation of Latent Class Structure Analysis, [w:] Measurement and Prediction, ed. S. Souffer, Princeton University Press, Princeton, NJ.
  • Lazarsfeld P.F., 1959, Latent Structure Analysis, [w:] Psychology: A Study of a Science, vol. 3, ed. S. Koch, McGraw-Hill, New York.
  • Linzer D.A., Lewis J.B., 2011, poLCA: An R Package for Polytomous Variable Latent Class Analysis, Journal of Statistical Software, vol. 42, iss. 10.
  • Sikorska I., 2012, Analiza zmiennych ukrytych, [w:] Zaawansowane metody analiz statystycznych, red. E. Frątczak, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • UN, 2015, The Millenium Development Goals Report 2015, United Nations, New York.
  • WHO, 2011, World Report on Disability, World Health Organization, Malta.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171528914

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.