PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 255 | 270
Tytuł artykułu

Koncepcja oceny sprawności zarządzania jakością w przedsiębiorstwie

Autorzy
Warianty tytułu
Assessing Quality Management Efficiency in the Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozważania nie zostały ograniczone do systemowego ujęcia zarządzania jakością. Jest ono współcześnie najpopularniejszym podejściem, jednak proponowana koncepcja oceny nie jest do niego ograniczona. Postawione w monografii pytanie badawcze dotyczy tego, jak udoskonalić dostępne narzędzia oceny w taki sposób, aby możliwe było przeprowadzenie oceny sprawności dowolnego systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. W związku z tym sformułowano przedstawione poniżej cele i hipotezy badawcze. Celem głównym rozprawy jest opracowanie koncepcji zagregowanej oceny sprawności zarządzania jakością mającej zastosowanie w przedsiębiorstwach. Celami cząstkowymi są: identyfikacja ekonomicznych i organizacyjnych aspektów zarządzania jakością, identyfikacja czynników sprawności w dziedzinie zarządzania jakością, analiza postrzegania sprawności zarządzania jakością w przedsiębiorstwach, zdefiniowanie i zaprojektowanie modelu oceny sprawności zarządzania jakością, opracowanie procesu oceny sprawności zarządzania jakością, empiryczna ewaluacja modelu oceny sprawności zarządzania jakością. Poszczególne cele zostały zrealizowane w kolejnych rozdziałach. Każdemu celowi odpowiadają przedstawione poniżej hipotezy badawcze. Ten sposób uporządkowania treści pozwala na zwiększenie przejrzystości prezentowanych rozważań. Przyjęto główną hipotezę badawczą stanowiącą, że zastosowanie koncepcji zagregowanej oceny sprawności zarządzania jakością umożliwia przedsiębiorstwom rozpoznanie kierunków doskonalenia i ułatwia podejmowanie działań prorozwojowych. (fragment tekstu)
EN
Striving to use the potential of contemporary concepts and methods of quality management, enterprise management should provide itself with the tools to monitor and assess the implementation and results of those concepts and methods. However, multiple factors - the specificity of enterprise operations, organisational culture, and a lack of competences among them - constitute limitations in the implementation process. As a result, often only some elements of the concepts and methods are implemented, so only the more important problems are solved. This leads to the development of individually configured quality management systems. Such individualisation makes their evaluation and comparative tests difficult. The question therefore arises: how can the available assessment tools be improved to make the evaluation of any quality management system possible? It is essential to ensure the comparability of the results of subsequent evaluations enterprises carry out, as well as to allow comparisons between companies using systems with different configurations. How can that be done? Answering these questions leads one to explore a more general category, one which will make it possible to assess the diversity of solutions enterprises apply. All of the above systems lead, in principle, to respecting the rationality of measures taken, their economy, profitability, effectiveness and efficiency. The common thread is, therefore, their efficiency in a synthetic approach, i.e. taking into account the totality of purposeful action (It is important to state that in Polish language the term "efficiency" has a much wider meaning than in English. Its scope is similar to the word "effectiveness" in English. The term was defined by T. Kotarbiński and T. Pszczołowski). Assessments of the efficiency of quality management should evaluate the state of the systems in question in enterprises. However, to make this possible, a holistic, multi-dimensional approach is necessary. This makes numerous partial assessments of the individual characteristics of efficiency in the field of quality management, and then their aggregation, both necessary. The main goal was to develop the concept of aggregated assessment of the efficiency of quality management applicable in enterprises. The main research hypothesis is that the application of the concept of aggregate assessment of quality management efficiency enables enterprises to recognise ways they can improve and facilitates pro-development activities. The first three chapters of the dissertation focus on identifying and analysing the aspects of quality management efficiency in the literature and management practice. The two subsequent chapters present the methodology for assessing the efficiency of quality management. For the sake of clarity, it is presented in two chapters. The final chapter discusses the results of using the proposed model in selected enterprises. The monograph complements previous research on quality management systems and their efficiency. Critical analysis of the concepts of quality management efficiency assessment is performed. On this basis, the factors that influence efficiency were indicated and tested. The monograph proposes a model for assessing the efficiency of quality management, which uses the strengths of existing solutions, but at the same time seeks to bypass their limitations. The result is not only the evaluation itself, but also a proposal for improvements, adapted to the specificity and situation of the company in question. The proposed concept for assessing the efficiency of quality management is based on analysis of the subject literature and the results of surveys carried out by companies. The model takes into account a wide range of source data, which were processed using aggregation to assess the determinants of efficiency of quality management. The sixth chapter shows that enterprises can identify improvements to be made based on the results of the assessment. In addition, management methods and techniques adjusted to the company's situation are put forward. Implementing them properly may increase the effectiveness of the actions taken. The monograph achieves the following results: it examines the maturity of the formalisation of management systems and their classification (subchapter 1.2, 1.3), identifies, modifies and complements the endogenous and exogenous factors in the literature which determine the efficiency of quality management in enterprise (subchapter 2.2), analyses the results of research on quality management efficiency factors in enterprises with a strong pro-quality attitude (chapter 3), develops an aggregate assessment model for measuring quality management efficiency (chapter 4), identifies the determinants and measures that make up the measurement system of the quality management efficiency assessment model (subchapter 5.1), develops a calculation scheme for assessing the efficiency of quality management (subchapters 5.1 and 5.2), develops a procedure for selecting methods and techniques for the improvement of quality management in an enterprise (subchapter 5.3), applies the proposed quality management efficiency assessment model and the analysis of research results on the applicability of the proposed model in practice (chapter 6). The dissertation complements previous research on quality management systems and the measurement of their efficiency. Further research may assess the effects of implementation in enterprises of the methods proposed by the evaluation model presented in the monograph, as well as modifications of the model and its application in public administration or educational institutions. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Ackoff R.L. [1969], Decyzje optymalne w badaniach stosowanych, PWN, Warszawa.
  • Agus A. [2004], TQM as a Focus for Improving Overall Service Performance and Customer Satisfaction: An Empirical Study on a Public Service Sector in Malaysia, "Total Quality Management", vol. 15, nr 5-6.
  • Ahire S., Waller M., Golhar D. [1996], Quality Management in TQM versus Non-TQM Firms: An Empirical Investigation, "International Journal of Quality & Reliability Management", nr 13.
  • Albright T.L., Roth H.P. [1992], The Measurement of Quality Costs: An Alternative Paradigm, "Accounting Horizons", June.
  • Amagoh F. [2009], Leadership Development and Leadership Effectiveness, "Management Decision", vol. 47(6).
  • Anderson J.C., Rungtusanatham M., Schroeder R.G. [1994], A Theory of Quality Management Underlying the Deming Management Method, "Academy of Management Review", vol. 19, nr 3.
  • Armstrong M. [1997], Jak być lepszym menedżerem, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Ashkenas R., Ulrich D., Jick T., Kerr S. [1998], Boundaryless Organization. Behind the Chains of Organizational Structure, Jossey-Bass Inc. Publishers, San Francisco.
  • Ashleigh M.J., Higgs M., Dulevicz V. [2012], A New Propensity to Trust Scale and Its Relationship with Individual Well-being: Implications for HRM Policies and Practices, "Human Resource Management Journal", vol. 22, nr 4.
  • Badania operacyjne w przykładach i zadaniach [2002], red. K. Kukuła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Baldridge Performance Excellence Framework [2015], NIST, www.nist.gov/baldridge (data dostępu: 15.03.2018).
  • Beck N., Walgenbach P. [2003], ISO 9000 and Formalization - How Organizational Contingencies Affect Organizational Responses to Institutional Forces, "Schmalenbach Business Review", nr 55.
  • Becker R.A. i in. [1987], Analysis of Data from the Places Rated Almanac, "The American Statistician", nr 41.
  • Beer M., Ruh R.A. [1976], Employee Growth through Performance Management, "Harvard Business Review", July/August.
  • Bergman B., Klefsjö B. [2003], Quality from Customer Needs to Customer Satisfaction, McGraw-Hill.
  • Birkinshaw J., Gibson C. [2004], Building Ambidexterity into an Organization, "MIT Sloan Management Review", vol. 45, nr 4.
  • Blake R.R., Mouton J.S. [1985], The Managerial Grid III: The Key to Leadership Excellence, Gulf Publishing Co., Houston.
  • Boiral O. [2012], ISO 9000 and Organizational Effectiveness: A Systematic Review, "Quality Management Journal", vol. 19, nr 3.
  • Bolman L.G., Deal T.E. [1991], Leadership and Management Effectiveness: A Multi-frame, Multi-sector Analysis, "Human Resource Management", vol. 30(4).
  • Borys T. [1978], Metody normowania cech w statystycznych badaniach porównawczych, "Przegląd Statystyczny", nr 2.
  • Borys T. [2011], Zrównoważony rozwój - jak rozpoznać ład zintegrowany, "Problemy Ekorozwoju", vol. 6, nr 2.
  • Borys T. [2013], Dojrzałość organizacji i człowieka [w:] Dojrzałość organizacji - aspekty jakościowe, red. E. Skrzypek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Bourgault M., Drouin N., Hamel E. [2008], Decision Making within Distributed Project Teams: An Exploration of Formalization and Autonomy as Determinants of Success, "Project Management Journal", vol. 39, Supplement.
  • Bowen G.A. [2009], Document Analysis as a Qualitative Research Method, "Qualitative Research Journal", vol. 9, nr 2.
  • Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
  • BS 6143 - Guide to the Determination and Use of Quality Related Costs [1981], British Standard Institute, London.
  • BS 6143-1 - Guide to the Economics of Quality - Part 1: Process Cost Model [1992], British Standard Institute, London.
  • BS 6143-2 - Guide to the Economics of Quality - Part 2: Prevention, Appraisal and Failure Model [1990], British Standard Institute, London.
  • BSI [2012], www.bsigroup.com (data dostępu: 7.10.2012).
  • Bugdol M. [2006], Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Bugdol M. [2010], Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Burnett J. [1967], Aristotle on Education, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Cabała P. [2012], Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu bezpieczeństwem strategicznym przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 213, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Calvo T., Kolesarova A., Komornikova M., Mesiar R. [2002], Aggregation Operators: Properties, Classes and Construction Methods [w:] Aggregation Operators: New Trends and Applications. Studies in Fuzziness and Soft Computing, red. T. Calvo, G. Mayor, R. Mesiar, Physica-Verlag, Heidelberg.
  • Cameron K.S. [1980], Critical Questions in Assessing Organizational Effectiveness, "Organizational Dynamics", vol. 9(2).
  • Cameron K.S., Whetten D.A. [1996], Organizational Effectiveness and Quality: The Second Generation [w:] Higher Education: Handbook of Theory and Research, Agathon Press, New York.
  • Campbell A., Converse P.E., Rodgers W.L. [1976], The Quality of American Life. Perceptions, Evaluations, and Satisfactions, Russel Sage Foundation, New York.
  • Campbell J.L. [2007], Why Would Corporations Behave in Socially Responsible Ways? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility, "Academy of Management Review", vol. 32(3).
  • Carnegie D. [1995], I ty możesz być liderem, Studio Emka, Warszawa.
  • Caruana A., Morris M.H., Vella A.J. [1998], The Effect of Centralization and Formalization on Entrepreneurship in Export Eirms, "Journal of Small Business Management", January.
  • Chandler A.D. [1962], Strategy and Structure, The MIT Press, Cambridge, MA.
  • Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. [1978], Measuring the Efficiency of Decision Making, "European Journal of Operational Research", nr 2.
  • Chase R.B., Aquilano N.J. [1992], Production and Operations Management, Irwin, Homewood.
  • Cholewicka-Goździk K. [1984], Kompleksowa ocena jakości, PWE, Warszawa.
  • Ciesielski M. [2012], Magia słowa w subdyscyplinach nauk o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji", nr 5.
  • Cizek G.J., Bunch M.B. [2007], Standard Setting, Sage Publications, Thousand Oaks. CMMI for Development [2010], Carnegie Mellon.
  • CMMI for Services [2010], wersja 1.3, Carnegie Mellon.
  • Corbin J., Strauss A. [2008], Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Sage, Thousand Oaks.
  • Crawford L. [2006], Developing Organizational Project Management Capability: Theory and Practice, "Project Management Journal", nr 37.
  • Crawford L., Brett C. [2001], Exploring the Role of the Project Sponsor, University of Technology, Sydney.
  • Crosby P. [1979], Quality Is Free, McGraw-Hill, New York.
  • Cunningham J.B. [1977], Approaches to the Evaluation of Organizational Effectiveness, "Academy of Management Review", July.
  • Cyfert S. [2007], Ograniczenia metod doskonalenia procesów wykorzystywanych w polskich przedsiębiorstwach [w:] Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
  • Cyfert S. [2012], Role organizacyjne w zarządzaniu granicami - propozycja definiowania i wyniki badań empirycznych [w:] Metody badania i modele rozwoju organizacji, red. A. Stabryła, S. Wawak, Mfiles.pl, Kraków.
  • Czakon W. [2006], Łabędzie Poppera - case studies w badaniach nauk o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji", nr 9.
  • Czakon W. [2015], Rygor metodologiczny [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Oficyna, Warszawa.
  • Czekaj J. [2013], Metody organizatorskie w doskonaleniu systemu zarządzania, WNT, Warszawa.
  • Ćwiklicki M. [2011], Ewolucja metod organizatorskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 203, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Dahlgaard J.J., Chen Ch., Jang J., Banegas L.A., Dahlgaard-Park S.M. [2013], Business Excellence Models: Limitations, Reflections and Further Development, "Total Quality Management", vol. 24, nr 5.
  • Dale B.G., Plunkett J.J. [1999], Quality Costing, Gower, Hampshire.
  • Dalu R.S., Deshmukh S.G. [2002], Multi-attribute Decision Model for Assessing Components of Total Quality Management, "Total Quality Management", vol. 6.
  • De Clercq D., Dimov D., Thongpapanl N. [2013], Organizational Social Capital, Formalization, and Internal Knowledge Sharing in Entrepreneurial Orientation Formation, "Entrepreneurship Theory and Practice", May.
  • Dean J.W. Jr, Bowen D.E. [1994], Management Theory and Total Quality Improving Research and Practice through Theory Development, "Academy of Management Review", vol. 19, nr 3.
  • Demirci A.E. [2013], In Pursuit of Corporate Entrepreneurship: How Employees Perceive the Role of Formalization and Centralization, "Journal of Management Research", vol. 5, nr 3.
  • Desphande R., Zaltman G. [1982], Factors Affecting the Use of Market Research Information: A Path Analysis, "Journal of Marketing Research", nr 19.
  • Dhar U., Mishra P. [2001], Leadership Effectiveness, "Journal of Management Research", vol. 1(4).
  • Diener E., Fujita F. [1996], The Beautiful Theory and the Ugly Facts: Imposed Social Comparisons and Subjective Well-being [w:] Health, Coping and Cocial Comparison, red. B. Buunk, R. Gibbons, Erlbaum, Mahwah.
  • Diener E., Suh E. [1997], Measuring Quality of Life: Economic, Social, and Subjective Indicators, "Social Indicators Research", nr 40,
  • Dimara E., Sakuras D., Tsecouras K., Goutsos S. [2004], Strategic Orientation and Financial Performance of Firms Implementing ISO 9000, "International Journal of Quality and Reliability Management", nr 21(1)
  • Dobrowolska A. [2012], Wpływ projektowania systemu pomiaru procesów na osiąganie celów organizacji w koncepcji TQM [w:] Orientacja na wyniki - modele, metody i dobre praktyki, red. T. Borys, P. Rogala, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Dojrzałość jakościowa a wyniki przedsiębiorstw zorientowanych projakościowo [2013], red. E. Skrzypek, Difin, Warszawa.
  • Doskonalenie jakości w bankach [2002], red. K. Opolski, CeDeWu, Warszawa.
  • Doskonalenie sformalizowanych systemów zarządzania [2011], red. T. Borys, P. Rogali, Difin, Warszawa.
  • Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy [2009], red. A. Stabryła, C.H. Beck, Warszawa.
  • Driver C., Thompson G. [2002], Corporate Governance and Democracy: The Stakeholder Debate Revisited, "Journal of Management and Governance", vol. 6.
  • Drucker P. [2009], Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
  • Dunning D., Heath C., Suls J.M. [2004], Flawed Self-assessment, "Psychological Science in the Public Interest", nr 5.
  • Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2015 r. [2016], GUS, Warszawa.
  • Eckerson W. [2004], Best Practices in Business Performance Management: Business and Technical Strategies, "TDWI Report Series", March.
  • Eisenhardt K.M. [1989], Building Theory from Case Study Research, "The Academy of Management Review", vol. 14(4).
  • Elo S., Kyngas H. [2008], The Qualitative Content Analysis Process, "Journal of Advanced Nursing", vol. 62(1).
  • Evans J.R. [2008], Quality & Performance Excellence, South-Western.
  • Feigenbaum A.V. [1961], Total Quality Control, McGraw-Hill, New York.
  • Feldman M., Pentland B. [2003], Reconceptualizing Organizational Routines as a Source of Flexibility and Change, "Administrative Science Quarterly", nr 48(1).
  • Felix R. [2002], A Proposed Taxonomy of Management Systems, "Systems Research and Behavioral Science", nr 20.
  • Ferri-Reed J. [2013], Quality, Conflict, and Communication Across the Generations, "The Journal for Quality & Participation", January.
  • Ferri-Reed J. [2014], Are Millennial Employees Changing How Managers Manage?, "The Journal for Quality & Participation", July.
  • Flakiewicz W., Wawrzyniak B. [1978], Zasady i metody podejmowania decyzji kierowniczych, PWE, Warszawa.
  • Flyvbjerg B. [2005], Pięć mitów o badaniach typu stadium przypadku, "Studia Socjologiczne", vol. 2(177).
  • Fotopoulos Ch.V., Psomas E.L., Vouzas F.K. [2010], Investigating Total Quality Management Practice's Inter-relationships in ISO 9001:2000 Certified Organisations, "Total Quality Management", vol. 21, nr 5.
  • Frąckiewicz J. [1980], Systemy sprawnego działania, Ossolineum, Wrocław.
  • Fredrickson J.W. [1986], The Strategic Decision Process and Organizational Structure, "Acad Manage Review", nr 11(2).
  • Galetto F. [1999], The Golden Integral Quality Approach: From Management of Quality to Quality of Management, "Total Quality Management", vol. 10, nr 1.
  • Garvin G.A. [1984], What Does Product Quality Really Mean, "Sloan Management Review", nr 1.
  • Gift R.G., Kinney C.F. [1996], Management Method Selection Implications and Future Directions [w:] Today's Management Methods, red. R.G. Gift, C.F. Kinney, Wiley, New York.
  • Glamuzina M. [2015], Levels of Leadership Development and Top Management's Effectiveness: Is There a Clear-cut Relationship?, "Management", vol. 20, Special Issue.
  • Goepel K.D. [2013], Implementing the Analytic Hierarchy Process as a Standard Method for Multi-criteria Decision Making in Corporate Enterprises - a New AHP Excel Template with Multiple Inputs, "Proceedings of the International Symposium on the Analytic Hierarchy Proces", nr 6.
  • Google Trends [2015], http://trends.google.com.
  • Gospodarowanie zasobami środowiska: podstawy ekonomiki ochrony środowiska [2011], red. M. Wąsowicz, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Grajewski P. [2003], Koncepcja struktury organizacji procesowej, Dom Organizatora, Toruń.
  • Grajewski P. [2004], Organizacja procesowa - współczesne wyzwania, "Przegląd Organizacji", nr 12.
  • Grajewski P. [2009], Uwarunkowania implementacji procesów do organizacji [w:] Podejście procesowe w organizacjach, red. S. Nowosielski, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 52.
  • Greco S., Słowiński R., Szczęch I. [2012], Properties of Rule Interestingness Measures and Alternative Approaches to Normalization of Measures, "Information Sciences", vol. 216.
  • Grudowski P., Lewandowski K. [2012], Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych, "Zarządzanie i Finanse", vol. 10, nr 3.
  • Gruszczyńska-Malec G., Hładoń W. [2011], Sukces organizacji - przegląd mierników i sposobów ich wykorzystania, "Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego", nr 4/2.
  • Gryna F.M. [1972], User Quality Costs, "Quality Progress", nr 3.
  • Hackman J.R., Wageman R. [1995], Total Quality Management: Empirical, Conceptual, and Practical Issues, "Administrative Science Quarterly", nr 40.
  • Hamrol A. [2015], Strategie i praktyki sprawnego działania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hamrol A., Musiał M. [2004], Nowa metoda oceny systemu zarzadzania jakością i jej walidacja [w:] Narzędzia jakości w doskonaleniu i zarządzaniu jakością, red. T. Sikora, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Han S.B., Chen S.K., Ebrahimpour M. [2007], The Impact of ISO 9000 on TQM and Business Performance, "Journal of Business and Economic Studies", vol. 13, nr 2.
  • Hesselbein F. [1997], Lider przyszłości. Inspiracje, Business Press, Warszawa.
  • Hetherington R.W. [1991], The Effects of Formalization on Departments of a Multi-hospital System, "Journal of Management Studies", vol. 27, nr 2.
  • Hong-Bin Y., Van-Nam H., Youshiteru N., Tetsuya M. [2011], On Prioritized Weighted Aggregation in Multi-criteria Decision Making, "Expert Systems with Applications", nr 38.
  • Humphrey W.S. [1990], Managing the Software Process, Addison-Wesley.
  • ISO 26000:2010 Guidance on Social Responsibility [2010], ISO, Geneva.
  • ISO 9001:2015 Quality Management Systems - Requirements [2015], ISO, Geneva.
  • ISO 9004-1:1994, Quality Management and Quality System Elements - Part 1: Guidelines [1994], ICO, Geneva.
  • ISO Survey of Certification [2017], ISO, Geneva.
  • Iwasiewicz A. [1999], Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Iyer A., Saranga H., Seshadri S. [2013], Effect of Quality Management Systems and Total Quality Management on Productivity before and after: Empirical Evidence from the Indian Auto Component Industry, "Production and Operations Management", vol. 22, nr 2.
  • Jarocka M. [2015], Wybór formuły normalizacyjnej w analizie porównawczej obiektów wielocechowych, "Economics and Management", nr 1.
  • Jazdon A. [2001], Doskonalenie zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
  • Jedynak P. [2007], Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością. Instrumenty i uwarunkowania wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Juillerat T.L. [2010], Friends, Not Foes?: Work Design and Formalization in the Modern Work Context, "Journal of Organizational Behaviour", nr 31.
  • Juran J.M., Godfrey A.B. [1999], Juran's Quality Handbook, McGraw-Hill, New York.
  • Juran J.M., Gryna F.M. [1974], Juran's Quality Control Handbook, McGraw-Hill, New York.
  • Kafel P. [2008], Wpływ funkcjonowania systemu zarządzania jakością i filozofii TQM na efektywność małych i średnich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
  • Kaleta A. [2011], Strategie sukcesu współczesnych przedsiębiorstw, "Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego", nr 4(3).
  • Kała M. [1998], Lek a kierowca [w:] Problematyka prawna i techniczna wypadków drogowych, IES, Kraków.
  • Kanji G. [2008], Leadership Is Prime: How Do You Measure Leadership Excellence?, "Total Quality Management", vol. 19, nr 4.
  • Kanji G.K., Kristensen K., Dahlgaard J.J. [1995], Quality Motivation, "Total Quality Management", vol. 6, nr 4.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. [2001], Strategiczna karta wyników: Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Karapetrovic S., Casadesus Fa M., Heras Saizarbitoria I. [2010], What Happened to the ISO 9000 Lustre? An Eight-year Study, "Total Quality Management", vol. 21, nr 3.
  • Karaszewski R. [2003], Systemy zarządzania jakością największych korporacji świata i ich dyfuzja. Zjawisko, rozwój, znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Karaszewski R. [2005], Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Dom Organizatora, Toruń.
  • Karaszewski R. [2006], Nowoczesne zarządzanie organizacją, Dom Organizatora, Toruń.
  • Karpacz J. [2013], Procedury jako narzędzie utrwalania rekurencyjnych wzorów zachowań pracowników, "Zarządzanie i Finanse", vol. 11, nr 4, cz. 2.
  • Kaufman J., Markey R., Burton S.D., Azzarello D. [2013], Who's Responsible for Employee Engagement? "Bain&Company Insights", December 11.
  • Kieżun W. [1997], Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Kisielnicki J. [2008], MIS - systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa.
  • Koc T. [2011], The Relationship between TQM and Performance in Small Manufacturing Enterprises: The Mediation Effect of Failure, "International Journal of Industrial Engineering", vol. 18(4).
  • Kodeks Hammurabiego [1996], Alfa, Warszawa.
  • Kolman R. [1992], Inżynieria jakości, PWE, Warszawa.
  • Kolman R. [1994], Sterowanie jakością wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  • Kolman R. [2013], Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie, Placet, Warszawa.
  • Kołożyn-Krajewska D., Sikora T. [1999], HACCP - Koncepcja i systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, SJT-Spoż NOT, Warszawa.
  • Kopertyńska M.W., Kmiotek K. [2014], Podejście do pracy i wartości związane z pracą pracowników pokolenia Y [w:] Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym, red. A. Stabryła, S. Wawak, Mfiles.pl, Kraków.
  • Kotabe M. [1998], Efficiency vs. Effectiveness Orientation of Global Sourcing Strategy: A Comparison of U.S. and Japanese Multinational Companies, "Academy of Management Executive", vol. 12(4).
  • Kotarbiński T. [1965], Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław-Warszawa- Kraków.
  • Kotarbiński T. [1970], Sprawność i błąd, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
  • Kowalczyk J. [2009], Zarządzanie organizacją turystyczną, CeDeWu, Warszawa.
  • Kroslid D. [1999], Searching for Total Quality Management - Rethinking and Reinterpreting, Linköping Institute of Technology, Linköping. Kryteria modelu EFQM [2015], www.efqm.pl (data dostępu: 10.10.2015).
  • Kuin P. [1968], Management Performance in Business and Public Administration, "Academy of Management", December.
  • Kukuła K. [2000], Metoda unitaryzacji zerowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kull T.J., Wacker J.G. [2010], Quality Management Effectiveness in Asia: The Influence of Culture, "Journal of Operations Management", vol. 28(3).
  • Kurland N.B., Egan T.D. [1999], Public vs. Private Perceptions on Formalization, Outcomes and Justice, "Journal of Public Administration Reseach and Theory", nr 9.
  • Lachiewicz Z. [1995], Trening potencjału kierowniczego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lao Tzu [2008], Tao te king, Miniatura, Kraków.
  • Langhorn S. [2004], How Emotional Intelligence Can Improve Management Performance, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", vol. 16, nr 4.
  • Latzko W.J., Saunders D.M. [1998], Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa.
  • Lawless D.J. [1972], Effective Management, Social Psychological Approach, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Lebas M. [1994], Managerial Accounting in France. Overview of Past Tradition and Current Practice, "European Accounting Review", vol. 3(3).
  • Lee P.K.C., To W.M., Billy T.W. [2009], The Implementation and Performance Outcomes of ISO 9000 in Service Organizations: An Empirical Taxonomy, "International Journal of Quality & Reliability Management", vol. 26.
  • Lee R.J., King S.N. [1999], Executive Effectiveness and Eulfillment: A Leadership Factor, "Leadership in Action", vol. 19(5).
  • Leon J., Frąckiewicz J. [2000], Poradnik sprawnego i efektywnego kierowania, Antyk, Warszawa.
  • Levine S., White P.E. [1960], Exchange as a Conceptual Framework for the Study of Interorganizational Relationships, "Administrative Science Quarterly", vol. 5.
  • Likert R. [1967], The Human Organization, Its Management and Value, McGraw-Hill, New York.
  • Likert R. [1973], Human Resource Accounting: Building and Assessing Productive Organizations, "Personnel", vol. 50(3).
  • Lis A. [2003], Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Analiza komparatywna istoty zjawiska restrukturyzacji przedsiębiorstwa w ujęciu wybranych koncepcji amerykańskich i polskich, "Przegląd Organizacji", nr 9.
  • Lisiecka K. [2003], Czy certyfikacja systemu jakości wg norm ISO 9000 się opłaca?, "Problemy Jakości", nr 3.
  • Lisiecka K. [2012], Modele pomiaru wyników w organizacjach [w:] Orientacja na wyniki - modele, metody i dobre praktyki, red. T. Borys, P. Rogala, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lisiecka K. [2013], Ocena funkcjonowania przedsiębiorstwa według Manufacturing PROBE [w:] Menedżer jakości. Podejście procesowe, red. K. Lisiecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Lisiński M. [1992], Wariantowanie w projektowaniu organizatorskim, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 105, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Lisiński M. [2011], Metodologia nauk o zarządzaniu a sukces organizacji, "Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego", nr 4(2).
  • Lisiński M. [2013], Współczesne problemy rozwoju metodologii nauk o zarządzaniu, "Zarządzanie i Finanse", vol. 4, nr 1.
  • Lisiński M., Ostrowski B. [2006], Lean management w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, Antykwa, Kraków.
  • Luo X., Jennings N.R. [2007], A Spectrum of Compromise Aggregation Operators for Multi-attribute Decision Making, "Artificial Intelligence", vol. 171(2-3).
  • Łańcucki J. [2012], Jakość a satysfakcja klienta w usługach, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 264.
  • Łańcucki J. [2016], Znaczenie normalizacji i znormalizowanych systemów zarządzania w polityce zrównoważonego rozwoju, "Studia Oeconomics Posnaniensia", vol. 4, nr 12.
  • Łuczak J. [2004], Jakość usług certyfikacyjnych systemów zarządzania, Oficyna Współczesna, Poznań.
  • Łuczak J. [2007], Metody i techniki zarządzania jakością: kompendium wiedzy, Quality Progress, Poznań.
  • Major M. [2015], Wielokryterialna ocena jakości typu produktu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 236, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Małecka I. [2012], Sprawność użytkowa systemu przygotowania ciepłej wody, "Zeszyty Naukowe - Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środowiska", nr 4.
  • Mani T.P., Murugan N., Rajendran C. [2003], Classical Approach to Contemporary TQM: An Integrated Conceptual TQM Model as Perceived in Tamil Classical Literature, "Total Quality Management", nr 5.
  • Mantura W. [2009], Koncepcja zakresu i podziału inżynierii jakości [w:] Inżynieria jakości w przedsiębiorstwach podukcyjnych, usługowych i sektorze publicznym, red. P. Grudowski i in., Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • Mantura W. [2010], Zarys kwalitologii, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Marciniak J. [2006], Standaryzacja procesów zarządzania personelem, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Martinez-Costa M., Martinez-Lorente A.R. [2008], A Triple Analysis of ISO 9000 Effects on Company Performance, "International Journal of Productivity and Performance Management", vol. 56(5/6).
  • Martyniak Z. [1979], Organizacja i zarządzanie. 42 problemy teorii i praktyki, Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Martyniak Z. [1999], Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Matuszak-Flejszman A. [2014], Szacowanie ryzyka w systemach zarządzania jakością i środowiskowego - kolejne wyzwania dla organizacji [w:] Innowacje i ryzyko w nowej gospodarce, red. E. Skrzypek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • McGuire J.B. [1990], Perceptions of Firm Quality: A Cause or Result of Firm Performance, "Journal of Management", vol. 16, nr 1.
  • McWilliams A., Siegel D. [2001], Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective, "Academy of Management Review", vol. 26.
  • Mendez D., Narasimhan R. [2006], Dynamic Interaction among Price, Quality, Durability and the Sales Rate in a Steady State Environment: A Theoretical Analysis, "Mathematical and Computer Modelling", nr 44.
  • Metodologia projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa [2015], red. A. Stabryła, C.H. Beck, Warszawa.
  • Metody doskonalenia procesów zarządzania projektami w organizacji [2016], red. P. Cabała, Difin, Warszawa.
  • Metody zarządzania procesami w świetle studiów i badań empirycznych [2009], red. J. Czekaj, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
  • Michaels R.E., Cron W.L., Dubinsky A.J., Joachimsthaler E.A. [1988], Influence of Formalization on the Organizational Commitment and Work Alienation of Salespeople and Industrial Buyers, "Journal of Marketing Research", vol. XXV.
  • Mikołajczyk Z. [1999], Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa.
  • Mikuła B. [2006], Organizacje oparte na wiedzy, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 173, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Miller J.G. [1969], Systemy żywe, "Prakseologia", vol. 34.
  • Miller P. [2011], Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa.
  • Milosevic D., Inman L., Ozbay A. [2001], Impact of Project Management Standardization on Project Effectiveness, "Engineering Management Journal", vol. 13, nr 4.
  • Minonne C., Turner G. [2009], Evaluating Knowledge Management Performance, "Electronic Journal of Knowledge Management, vol. 7, nr 5.
  • Molinaro V. [2016], The Leadership Contract, Wiley, Hoboken.
  • Moyers D.R., Gilmore H.L. [1979], Product Conformance in the Steel Foundry Jobbing Shop, "Quality Progress", May.
  • Musa P., Ceyhun O. [2007], The Long-term Impact of ISO 9000 Certification on Business Performance: A Longitudinal Study using Turkish Stock Market Returns, "Quality Management Journal", nr 14(1).
  • Nadler G. [1983], Human Purposeful Activities for Classifying Management Problems, "Omega", nr 11.
  • Nalepka A. [2001], Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków.
  • Neely A.D., Adams C., Kennerley M. [2002], The Performance Prism, The Scorecard for Measuring and Managing Business Success, FT Prentice Hall, Londyn.
  • Neely A., Gregory M., Platts K. [1995], Performance Measurement System Design. A Literature Review and Research Agenda, "International Journal of Operations & Production Management", vol. 15(4).
  • Neghandhi A., Prasad S.B. [1971], Comparative Management, Appleton-Centrury-Crofts, New York.
  • Nemeth C., O'Connor M., Klock P., Cook R. [2006], Discovering Healthcare Cognition: The Use of Cognitive Artifacts to Reveal Cognitive Work, "Organization Studies", nr 27.
  • Nesterowicz P. [2001], Organizacja na krawędzi chaosu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Nowe kierunki w zarządzaniu [2008], red. M. Kostera, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Oakland J.S. [1989], Total Quality Management, Heinemann, London.
  • Ochęduszko S. [1974], Termodynamika stosowana, WNT, Warszawa.
  • Oyrzanowski B. [1970], Teoretyczne aspekty kształtowania jakości produktów [w:] Organizacyjne i ekonomiczne aspekty sterowania jakością, red. K. Cholewicka-Goździk, Warszawa.
  • Oyrzanowski B. [1989], Jakość dla konsumenta, producenta i gospodarki narodowej, PWE, Warszawa.
  • Oyrzanowski B. [1997], Rachunek kosztów jakości projektowanej [w:] Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie, red. T. Wawak, Klub Polskie Forum ISO 9000, Warszawa.
  • Paliwoda-Matiolańska A. [2009], Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa.
  • Pantouvlakis A., Dimas A. [2010], Does ISO 9000 Series Certification Matter for the Financial Performance of Ports? Some Preliminary Findings from Europe, "Maritime Policy & Management", vol. 37, nr 5.
  • Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. [1988], Servqual: A Multiple-item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, "Journal of Retailing", vol. 64, nr 1.
  • Parsons T. [1956], Suggestions for a Sociological Approach to the Theory of Organizations, "Administrative Science Quarterly", vol. 1.
  • Paton D. [2002], Advertising, Quality and Sales, "Applied Economics", nr 34.
  • Penc J. [2005], Role i umiejętności menedżerskie: sekrety sukcesu i kariery, Difin, Warszawa.
  • Pertusa-Ortega E.M., Zaragoza-Saez P., Claver-Cortes E. [2010], Can Formalization, Complexity and Centralization Influence Knowledge Performance?, "Journal of Busines Research", nr 63.
  • Peters T., Waterman R. [1982], In Search of Excellence, Harper and Row, New York. PN-EN ISO 10014 Zarządzanie jakością - Wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych [2008], PKN, Warszawa.
  • PN-EN ISO 19011:2012 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania [2012], PKN, Warszawa.
  • PN-EN ISO 9004 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji - Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością [2010], PKN, Warszawa.
  • Podsakoff P.M., Williams L.J., Todor W.D. [1986], Effects on Organizational Formalization on Alienation among Professionals and Nonprofessionals, "Academy of Management Journal", vol. 29, nr 4.
  • Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy [2007], red. B. Mikuła, A Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, Difin, Warszawa.
  • Polska Nagroda Jakości [2016], www.pnj.pl (data dostępu: 16.03.2018).
  • Porter M.E. [1998], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Principles of Quality Costs [1999], red. J. Campanella, ASQC Quality Press, Wisconsin.
  • Pszczołowski T. [1978], Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.
  • Rahmat I., Ali A.S. [2010], The Effects of Formalisation on Coordination and Effectiveness of Refurbishment Projects, "Facilities", vol. 28, nr 11/12.
  • Rajagopal A. [2010], Impact of Quality Programs on Supply Chain Performance, "Global Management Review", vol. 4, nr 3.
  • Redclift M.R. [2009], Rozwój zrównoważony (1987-2005) - oksymoron czasu dorastania, "Problemy Ekorozwoju", vol. 4, nr 1.
  • Reeves C.A., Bednar D.A. [1994], Defining Quality: Alternatives and Implications, "Academy of Management Review", nr 3.
  • Robertson I., Gibbons P., Baron H., Maclver R., Nyfield G. [1999], Understanding Management Performance, "British Journal of Management", vol. 10, nr 5-12.
  • Rokita J. [2011], Myślenie systemowe w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Romanowska M. [2004], Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  • Romanowska M., Trocki M. [2004], Podejście procesowe w zarządzaniu, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Rummler G.A., Brache A.P. [2000], Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa.
  • Rusjan B. [2005], Usefulness of the EFQM Excellence Model: Theoretical Explanation of Some Conceptual and Methodological Issues, "Total Quality Management", vol. 16(3).
  • Saaty T. [2001], Decision Making for Leaders: The Analytic Hierarchy Process for Decisions in a Complex World, RWS Publications, Pittsburgh.
  • Sadowski A., Żółtowski B. [2012], Badania sprawności złożonych układów napędowych, "Inżynieria i Aparatura Chemiczna", nr 5.
  • Sampaio P., Saraiva P., Monteiro A. [2012], ISO 9001 Certification Pay-off: Myth versus Reality, "International Journal of Quality & Reliability Management", vol. 29, nr 8.
  • Samuelson P.A., Nordhaus W.D. [2004], Ekonomia, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sansalvador Selles M.E., Cavero Rubio J.A., Mullor J.R. [2008], Development of a Quantification Proposal for Hidden Quality Costs: Applied to the Construction Sector, "Journal of Construction Engineering and Management", October.
  • Santos J.P., Caetano A., Tavares S.M. [2015], Is Training Leaders in Functional Leadership a Useful Tool for Improving the Performance of Leadership Functions and Team Effectiveness?, "The Leadership Quarterly", vol. 26.
  • Saraph J.V., Benson P.G., Schroeder R.G. [1989], An Instrument for Measuring the Critical Factors of Quality Management, "Decision Sciences", vol. 20(4).
  • Schalkwyk van, J.C. [1998], Total Quality Management and Performance Measurement Barrier, "TQM Magazine", vol. 10, nr 2.
  • Schneiderman A.M. [1986], Optimum Quality Cost and Zero Defects: Are They Contradictory Concepts? "Quality Progress", November.
  • Selznick P. [1948], Foundations of the Theory of Organizations, "American Sociological Review", vol. 13.
  • Shewhart W.A. [1931], Economic Control of Quality of Manufactured Product, Asq Press.
  • Simon H.A. [1964], On the Concept of Organizational Goals, "Administrative Science Quarterly", vol. 9.
  • Simon H.A. [1973], The Structure of Ill-structured Problems, "Artificial Intelligence", nr 4.
  • Sirgy M.J. i in. [2006], The Quality-of-Life (QOL) Research Movement: Past, Present, and Future, "Social Indicators Research", nr 76.
  • Skrzypek E. [2000], Jakość i efektywność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Skrzypek E. [2010], Zarządzanie kapitałem relacyjnym w organizacji [w:] Komunikacja i jakość w zarządzaniu, red. T. Wawak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Skrzypek E., Hofman M. [2010], Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Sloan K. [1993], TQM w kształceniu MBA, Referat na seminarium Administracja Publiczna, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Słownik języka polskiego PWN [2002], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sobczak K. [2011], Konkurencyjność sektora MSP w Polsce [w:] Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, red. A. Adamik, C.H. Beck, Warszawa.
  • Sousa R., Voss Ch.A. [2002], Quality Management Re-visited: A Reflective Review and Agenda for Future Research, "Journal of Operations Management", nr 20.
  • Spencer B.A. [1994], Models of Organization and Total Quality Management: a Comparison and Critical Evaluation, "Academy of Management Review", vol. 19, nr 3.
  • Stabryła A. [1974], Sprawność kierowania w organizacji złożonej, Zeszyty Naukowe, Seria specjalna: Monografie, nr 28, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • Stabryła A. [1995], Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Stabryła A. [2000], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Stabryła A. [2009], Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, PWN, Warszawa.
  • Stańczyk S. [2015], Triangulacja - łączenie metod badawczych i urzetelnienie badań [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Steczkowski J., Zeliaś A. [1997], Metody statystyczne w badaniach zjawisk jakościowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Strahl D., Walesiak M. [1997], Normalizacja zmiennych w skali przedziałowej i ilorazowej w referencyjnym systemie granicznym, "Przegląd Statystyczny", z. 1.
  • Stuart I.C., Prawitt D.F. [2012], Firm-level Formalization and Auditor Performance on Complex Tasks, "Behavioral Research in Accounting", vol. 24, nr 2.
  • Sułkowski Ł. [2015], Metodologia zarządzania - od fundamentalizmu do pluralizmu [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Systemy zarządzania jakością i środowiskiem [2012], red. T. Borys, P. Rogala, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Szarucki M. [2013], Model doboru metod zarządzania jako narzędzie determinujące sukces organizacji, "Zarządzanie i Finanse", vol. 4, nr 1.
  • Szarucki M. [2016], Dobór metod w rozwiązywaniu problemów zarządzania w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 421.
  • Szczepańska K. [2010], Kompleksowe zarządzanie jakością. Przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Szczepańska K. [2012], Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie, "Problemy Zarządzania", vol. 10, nr 2.
  • Sztumski W. [2006], Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, "Problemy Ekorozwoju", vol. 1, nr 2.
  • Tabor A., Pieczonka A. [2003], Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, t. 3, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  • Taguchi G., Clausing D. [1990], Robust Quality, "Harvard Business Review", January/ February.
  • Tang S.L., Aoieong R.T., Ahmed S.M. [2004], The Use of Process Cost Model (PCM) for Measuring Quality Costs of Construction Projects: Model Testing, "Construction Management and Economics", vol. 22, nr 3.
  • Taylor F. [1911], The Principles of Scientific Management, Harper&Brothers.
  • Techniki informacyjne w badaniach systemowych [2007], red. P. Kulczycki, WNT, Warszawa.
  • The Contribution of Quality Management to the UK Economy [2012], Centre for Economics and Business Research, June.
  • Tkaczyk S., Kowalska-Napora E. [2012], Strategia zarządzania jakością, Difin, Warszawa.
  • Topulos A., Iwańska J., Tabaczkiweicz E., Gontarz E. [1982], Mały ilustrowany leksykon techniczny, WNT, Warszawa.
  • Trzcieniecki J. [1979], Projektowanie systemów zarządzania, PWN, Warszawa.
  • Tuchman B.W. [1980], The Decline of Quality, "New York Times Magazine" 1980, 2 November.
  • Turner A. [2015], Generation Z: Technology and Social Interest, "The Journal of Individual Psychology", vol. 71(2).
  • Urbaniak M. [2004], Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • Urbaniak M. [2012], Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce, "Problemy Zarządzania", vol. 10, nr 2.
  • Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001, nr 62, poz. 627, t.j.
  • Vasarhelyi M.A. [2013], Formalization of Standards, Automation, Robots and IT Governance, "Journal of Information Systems", vol. 27, nr 1.
  • Vogel D. [1992], The Globalization of Business Ethics: Why America Remains Distinctive, "California Management Review", vol. 35(1).
  • Walesiak M. [2014], Przegląd formuł normalizacji wartości zmiennych oraz ich własności w statystycznej analizie wielowymiarowej, "Przegląd Statystyczny", z. 4.
  • Warren M.W. [1972], Performance Management: A Substitute for Supervision, Management Review", vol. 61, nr 10.
  • Wartości etyczne w zarządzaniu przez jakość [2010], red. M. Bugdol, E. Skrzypek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Wasilewski L. [1998], W pułapkach definicji, "Problemy Jakości", nr 1.
  • Waters D. [2001], Zarządzanie operacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wawak S. [2011], Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, OnePress, Gliwice.
  • Wawak S. [2013], Efektywność systemów zarządzania jakością w kontekście ich formalizacji [w:] Związki pomiędzy efektywnością i dojrzałością, red. E. Skrzypek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Wawak S. [2014a], The Concept of the Quality of Management Evaluation [w:] 8th International Quality Conference, red. S. Arsovski, M. Lazic, M. Stefanovic, Faculty of Engineering, Kragujevac.
  • Wawak S. [2014b], Znaczenie sformalizowanego systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie, "Marketing i Rynek", nr 5.
  • Wawak S. [2015], Projektowanie systemów zarządzania jakością [w:] Metodologia projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, red. A. Stabryła, C.H. Beck, Warszawa.
  • Wawak T. [1980], Quality Costs of Consumer-user and Trade, II Quality Costs Seminar, EOQC, Warszawa.
  • Wawak T. [1989], Makroekonomiczne problemy jakości produktów przemysłowych w Polsce, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Wawak T. [1995], Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Wawak T. [1997], Ekonomiczne mierniki oceny jakości [w:] Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie, red. T. Wawak, Klub Polskie Forum ISO 9000, Warszawa.
  • Wawak T. [2008], Jakość zarządzania [w:] Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, red. W. Kowalczewski, Difin, Warszawa.
  • Wayhan V.B., Balderson E.L. [2007], TQM and Financial Performance: A Research Standard, "Total Quality Management and Business Excellence", vol. 18(4).
  • Weber M. [1964], The Theory of Social Economic Organizations, Free Press, New York.
  • Weinberg G.M. [1979], Myślenie systemowe, PWN, Warszawa.
  • Wheelright S.C., Hayes R.H. [1985], Competing through Manufacturing, "Harvard Business Review", January/February.
  • Williamson O.E. [1985], The Economic Institutions of Capitalism, Free Press, New York.
  • Winchell W.O., Bolton C.J. [1987], Quality Cost Analysis: Extend the Benefits, "Quality Progress", September.
  • Wiśniewska M., Grudowski P. [2014], Standards for Quality Assurance in the European Higher Education Area versus Common Assessment Framework in Education. Conflict or Harmony? [w:] Knowledge, Innovation and Quality as Factors of the Success in the New Economy, red. A. Skrzypek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Witczak H. [2008], Natura i kształtowanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wójtowicz K. [2003], Zasady stosowania prawa wspólnotowego w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Centrum Europejskie Natolin, Warszawa.
  • Wright Ch., Sturdy A., Wylie N. [2012], Management Innovation through Standardization: Consultants as Standardizers of Organizational Practice, "Research Policy", nr 41.
  • Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu [2008], red. W. Kowalczewski, Difin, Warszawa.
  • Yahagi S. [1995], Management Efficiency Improvement Strategy and Its Applications, "Journal of Strategic Change", vol. 4.
  • Yang C.C. [2008], Improving the Definition and Quantification of Quality Costs, "Total Quality Management", vol. 19, nr 3.
  • Yeaton K. [2008], Recruiting and Managing the "Why?" Generation: Gen Y, "The CPA Journal", April.
  • Yuchtman E., Seashore S.E. [1967], A Systems Resource Approach to Organizational Effectiveness, "American Sociological Review", vol. 32.
  • Zajarskas R., Ruževičius J. [2010], Evaluation of the Effectiveness of the Quality Management System of the Service Enterprise, "Ekonomika ir vadyba", nr 15.
  • Zakrzewska Bielawska A. [2011], Ocena innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw sektora ICT [w:] Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Difin, Warszawa.
  • Zapłata S. [2009], Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Ocena i uwarunkowania skuteczności, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Zarządzanie - kontekst strategiczny, kulturowy i zasobowy [2007], red. M. Przybyła, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", vol. 1187.
  • Zarządzanie jakością [2004], red. J. Bagiński, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie [1997], red. J. Łańcucki, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
  • Zarządzanie procesami biznesowymi [2009], red. J. Czekaj, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
  • Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków [2011], red. E. Konarzewska- Gubała, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody [1998], red. R. Krupski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Zeffane R.M. [1989], Centralization or Formalization? Indifference Curves for Strategies of Control, "Organization Studies", vol. 10, nr 3.
  • Zieleniewski J. [1969], Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszwa.
  • Ziębicki B. [2014], Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 234, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Zimniewicz K. [2003], Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Ziółkowski S. [2007], Systemy zarządzania jakością w małych i średnich firmach. Vademecum menedżera jakości, WNT, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171529288

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.