PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1070, t. 1 Agrobiznes 2005 : zmiany w agrobiznesie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. T. 1 | 210--218
Tytuł artykułu

Wpływ kompetencji strategicznych kadry menedżerskiej na konkurencyjność i rozwój agrobiznesu

Warianty tytułu
Influence of Strategic Competence of the Managerial Staff on Competitiveness and Development of Agribusiness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Gospodarka wolnorynkowa zmusza do poszukiwania wciąż nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Jednym z nich może być strategiczna kongruencja kapitału intelektualnego. Obecnie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa konieczne stało się stosowanie nowoczesnych metod zarządzania, a przedsiębiorcy są zmuszeni do zapewnienia wysokiej jakości zarządzania strategicznego. Sukces rynkowy jest osiągany przy zastosowaniu strategii konkurencji i strategii marketingowych, co stało się nieodzowne w przypadku wielkich firm polskiego agrobiznesu. Każda ze strategii jest zdeterminowana przez otoczenie i czynniki wewnętrzne, które bezpośrednio wpływają na podejmowane decyzje co do jakości i wielkości produkcji w danym przedsiębiorstwie (Firlej 2(304). Dobrze skonstruowana strategia jest zależna od posiadanych kompetencji kadry menedżerskiej, ponieważ jest to kapitał przedsiębiorstwa, który w korelacji z kapitałem własnym gwarantuje właściwe funkcjonowanie i szeroki rozwój. O wartości rynkowej przedsiębiorstwa coraz częściej decyduje strategiczna kongruencja kapitału intelektualnego, która jako fundament kompetencji strategicznych kadry kierowniczej decyduje o jego teraźniejszości i przyszłości. Właściciele przedsiębiorstw coraz częściej zauważają, że niematerialne aktywa przedsiębiorstwa (wiedza, innowacyjność i morale pracowników), pomimo braku odzwierciedlenia w sprawozdaniach finansowych stanowią o wartości przedsiębiorstwa i jego sukcesie rynkowym. (fragment tekstu)
EN
The management strategy is nowadays a decisive factor in an enterprise's market value. The value of human assets in an enterprise determines its position on the market and directs its development. The strategic congruence of intellectual capital plays a vital role as the foundations of the strategic competence of the managerial staff. The economic units that function in all areas of Polish agribusiness need to be prepared to face competition on the European market through acquiring and employing valuable human capital. The article suggests that the issue in question needs to be given the highest priority as it is one of the most important in agribusiness enterprises. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Firlej K., Dostosowywanie polskich przedsiębiorstw sfery agrobiznesu do wymogów Unii Europejskiej, [w:] Źródła przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw w agrobiznesie, red. D. Niezgoda, Pracownia Poligraficzna AR w Lublinie, Lublin 2003, s. 47.
  • Firlej K., Możliwości wykorzystania strategii konkurencji i marketingowych dla wzmocnienia pozycji oraz potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstw agrobiznesu, "Roczniki Naukowe SERiA", t. VI, Warszawa - Poznań - Puławy 2004, s. 50.
  • Firlej K., Przedsiębiorczość w polskim agrobiznesie, [w:] J. Targalski, Przedsiębiorczość a lokalny i regionalny rozwój gospodarczy, AE w Krakowie, Kraków 1999.
  • http://www.gazeta-it.pl/archiwum/git1l/kapital.html.
  • Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. M. Rybak, Poltext, Warszawa 2003, s. 36.
  • Klepacki B., Zrównoważony rozwój terenów wiejskich - wybrane aspekty teoretyczne, "Roczniki Naukowe SERiA", t. II, z. 1, Warszawa - Poznań - Zamość 2000, s. 9.
  • Machaczka J., Podstawy zarządzania, AE w Krakowie, Kraków 1999, s. 85, s. 103-105.
  • Mintzberg H., The Menagers Job: Folklore and Fact, "Harvard Business Review" 1975, nr 53.
  • Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2003, s. 45.
  • Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, red. M. Bratnicki, J. Strużyna, AE w Katowicach, Katowice 2001, s. 70.
  • Stoner A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001, s. 268, 567.
  • Strategic Management: A New View of Business Policy and Planning, red. Ch. Hoffer D. Schendel, Little, Brown, Boston 1978, s. 7-18.
  • Wawrzyniak В., Polityka strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1996, s. 33.
  • Wyrzykowska B., Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji przyszłości, [w:] Problemy rolnictwa światowego, red. H. Manteuffel Szoege, t. XII, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2004, s. 134.
  • Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, red. R. Krupski, AE, Wrocław 1998, s. 96.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530264

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.