PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 10 | 3--9
Tytuł artykułu

Paradygmat marketingu kościelnego

Autorzy
Warianty tytułu
Paradigm of the Church Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Trzecie tysiąclecie przynosi nowe wyzwania dla Kościoła katolickiego. Spadająca liczba wierzących praktykujących, rosnący konsumpcjonizm i nowy odbiorca nastawiony na łatwe i szybkie pozyskanie informacji to jedynie kilka niesprzyjających rozwojowi Kościoła czynników. W związku z powyższym proces ewangelizacji musi ewoluować i korzystać z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych pomagających w realizacji koncepcji marketingu kościelnego. Artykuł wskazuje na czynniki warunkujące wdrożenie koncepcji marketingowej przez jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego oraz stanowiące istotną barierę rozwoju marketingu religijnego. W opracowaniu podjęto również próbę przedstawienia komponentów miksu marketingowego z uwzględnieniem korzyści, jakie mogą one wnieść do posługi duszpasterskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
The third millennium poses a new challenge for the Catholic Church. The falling number of practising Catholics, growing consumerism and a new recipient focused on obtaining information easily and quickly are just a few factors unfavorable for the development of the Church. As a result, the process of evangelization must evolve and use modern communication tools that help implement the concept of church marketing. The paper presents factors that determine the implementation of the marketing concept by the organizational units of the Catholic Church and that are a significant barrier to the development of church marketing. The study also attempts to present the components of the marketing mix, taking into account the benefits they can bring to the pastoral ministry. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia WSB
Bibliografia
  • Bartels, R. (1965). Development of Marketing Thoughts. A Brief History. W: G. Schwarz (red.), Science in Marketing. New York: John Wiley & Sons.
  • Białecki, K. (2009). Czy "rozproszenie" marketingu ma wpływ na jego "tożsamość". W: R. Niestrój (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu (15-23). Kraków: PWE.
  • Broniewska, M. (2011). Instrumentarium marketingowe organizacji trzeciego sektora. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (74).
  • Cymanow-Sosin, K. (2015). Dialogowość i komunikacja społeczna z młodymi w działaniach współczesnego Kościoła katolickiego. Studia Socialia Cracoviensia, 7, (1), 49-60.
  • Czajka, Ł. (2014). Po co wspólnotom religijnym marketing? Humaniora. Czasopismo Internetowe, 3 (7), 35-44.
  • Dmowski, Ł. (2010). Marketing religijny na przykładzie chrześcijaństwa. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 3 (52).
  • Einstein, M. (2008). Brands of Faith: Marketing Religion in a Commercial Age. New York: Routledge.
  • Flejterska, E. (2009). Struktura i otoczenie współczesnego marketingu w perspektywie interdyscyplinarnej. W: R. Niestrój (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu (24-31). Kraków: PWE.
  • Florek-Mostowska, M. (2012). Kościół jako marka, Idziemy, 22 (351). Pozyskano z: http://www.katolik.pl/kosciol-jako-marka,28048,416,cz.html (02.04.2018).
  • GUS (2014). Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, organizacje samorządu zawodowego, gospodarczego i pracodawców w 2012 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  • GUS (2016). Wyznania religijne w Polsce 1912-2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  • GUS i Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC (2014). Kościół katolicki w Polsce w 1991-2011. Warszawa: GUS.
  • Iwankiewicz-Rak, B. (1997). Marketing organizacji niedochodowych. Wybrane problemy adaptacji w warunkach polskich. Wrocław: Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu.
  • Jan Paweł II. (1990). "Misja Kościoła w erze komputerów". Orędzie Papieża Jana Pawła II na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Pozyskano z: https://www.paulus.org.pl/243,24-sdssp-jan-pawel-ii-1990 (04.04.2018).
  • Jan Paweł II (2001). "Rozgłaszajcie to na dachach: Ewangelia w epoce globalnej komunikacji". Orędzie Papieża Jana Pawła II na 35. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Pozyskano z: https://www.paulus.org.pl/232,35-sdssp-jan-pawel-ii-2001 (04.04.2018 r.).
  • Keller, K.L. i Kotler, P. (2006). Marketing Management. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
  • Kotler, P. i Levy, S.J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33 (1).
  • Kowalski, P. (2009). Marketing a orientacja rynkowa przedsiębiorstwa - ewolucja podejścia. W: R. Niestrój (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu (70-83). Kraków: PWE.
  • Largo, S. i Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 68 (1).
  • Limański, A. i Drabik, I. (2007). Marketing w organizacjach non-profit. Warszawa: Difin.
  • Marzec, P. (2005). Wybrane elementy marketingu w Kościele katolickim. Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
  • Pabian, A. (2015). Wyznaczniki i przesłanki rynkowej orientacji szkół wyższych w Polsce. Niepublikowana praca doktorska. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
  • Pacut, M. (2014). Perspektywy rozwoju marketingu w polskich organizacjach pozarządowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, (194).
  • Sargeant, A. (2004). Marketing w organizacjach non profit. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Smoleń, T. (2012). Koncepcja produktu w ujęciu marketingowym. W: A. Czubała (red.), Podstawy marketingu. Warszawa: PWE.
  • Smołucha, D. (2013). Kościół katolicki wobec współczesnych mediów - szanse i zagrożenia. EPISTEME, (19), 95-109.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530388

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.