PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3 | 197--207
Tytuł artykułu

Wpływ certyfikatu rolnictwa ekologicznego na gotowość konsumentów do zapłaty wyższej ceny za owoce

Warianty tytułu
Impact of the Organic Agriculture's Certificate on Consumers' Willingness to Buy a Higher Price for Fruit
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badania było rozpoznanie, czy konsumenci postrzegają certyfikat rolnictwa ekologicznego jako komponent wartości dodanej owoców - jabłek i bananów. Przeprowadzono eksperyment metodą modelowania preferencji konsumentów (CE) w zakresie gotowości do zapłaty określonej ceny (WTP). Dane pierwotne zebrano metodą CAWI wśród 286 mieszkańców miast województwa mazowieckiego. Wykazano, że 22% nabywców jabłek i 30% konsumentów bananów wybiera produkt ze znakiem Euroliścia jako najbardziej pożądany. Połowa każdej grupy wyrażała chęć zapłaty wyższej ceny za produkt ekologiczny. Zainteresowanie konsumentów żywnością certyfikowaną podczas zakupów, znajomość znaku Euroliścia przed badaniem oraz poczucie dobrej sytuacji dochodowej pozytywnie wpływały na WTP. Wśród tych nabywców logo rolnictwa ekologicznego skłania do zakupu znakowanego produktu nawet po wyższej cenie, co oznacza zachowania zgodne z ideą zrównoważonej konsumpcji. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the research was to investigate if consumers perceived organic production logo certification as a value-added component of apples and bananas. The so-called choice experiment (CE) was conducted by modelling consumer preferences with the willingness to pay a certain price (WTP). Primary data were collected with the use of CAWI method among 286 city inhabitants of the Mazowieckie Voivodeship. It was shown that 22% of apple buyers and 30% of banana consumers perceived products with the Euro Leaf logo as the most desirable among all alternatives. Half of each group was willing to pay a higher price for organic products. Consumers' interest in certification, pre-research familiarity with the Euro Leaf logo and good income situation had a positive influence on the WTP ratio. Consumers who buy organic products even with higher prices behave accordingly to sustainable consumption recommendations. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
197--207
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Aprile M.C., Caputo V., Nayga R. M. Jr. (2012), Consumers' valuation of food quality labels: the case of the European Geographic Indication and Organic Farming labels, "International Journal of Consumer Studies", No. 36(2).
  • Anastasiou C.N., Keramitsoglou K.M., Kalogeras N., Tsagkaraki M.I., Kalatzi I., Tsagarakis K.P. (2017), Can the "Euro-Leaf" Logo Affect Consumers' Willingness-To-Buy and Willingness-To-Pay for Organic Food and Attract Consumers' Preferences? An Empirical Study in Greece, "Sustainability", No. 9, http://www.mdpi.com/2071-1050/9/8/1450 [dostęp: 20.10.2017].
  • Bredahl M.E., Northen J.R., Boecker A., Normile M.A. (2001), Consumer Demand Sparks the Growth of Quality Assurance Schemes in the European Food Sector. Changing Structure of Global Food Consumption and Trade, 90-102 USDA Economic Research Service Publication. WRS-01-1.
  • Cichocka I., Oleniuch I. (2017), The awareness of the EU food labelling system among university students, "Journal of Agribusiness and Rural Development", No. 1(43).
  • Combris P., Bazoche P., Giraud-Héraud E., Issanchou S. (2009), Food choices: What do we learn from combining sensory and economic experiments?, "Food Quality and Preference", No. 20.
  • Drichoutis A.C., Lusk J.L., Pappa V. (2016), Elicitation formats and the WTA/WTP gap: A study of climate neutral foods, "Food Policy", No. 61.
  • Grunert K.G., Juhl H.J., Esbjerg L., Jensen B.B., Bech-Larsen T., Brunso K., Madsen C.O. (2009), Comparing Methods for Measuring Consumer Willingness to Pay for a Basic and an Improved Ready Made Soup Product, "Food Quality and Preference", No. 20.
  • Halicka E. (2008), Development of food quality assurance and certification schemes, (w:) Kowrygo B., Rejman K. (Eds.), Challenges and perspectives for the European food market, SGGW, Warsaw.
  • IMAS International (2017), Żywność ekologiczna w Polsce 2017 [dostęp: 20.10.2017].
  • Ipsos-London Economics (2013), Consumer market Study on the functioning of voluntary food labelling schemes for consumers in the European Union EAHC/FWC/2012 86 04.
  • Janssen M., Hamm U. (2012), Product labelling in the market for organic food: consumer preferences and willingness-to-pay for different organic certification logos, "Food Quality and Preference", No. 25.
  • Linder N.S., Uhl G., Fliessbach K., Trautner P., Elger C.E., Weber B. (2010), Organic labeling influences food valuation and choice, "NeuroImage", No. 53.
  • Loureiro M.L., Lotade J. (2005), Do fair trade and eco-labels in coffee wake up the consumer conscience?, "Ecological Economics", No. 53(1).
  • Loureiro M.L., McCluskey J.J. (2000), Assessing consumer response to Protected Geographical Indication labelling, "Agribusiness", No. 16.
  • Prandota A., Rejman K. (2014), Znajomość symboli certyfikatów jakości żywności i ich znaczenie jako czynnika wyboru produktów wśród zainteresowanych żywnością tradycyjną i regionalną, "Marketing i Rynek", nr 6.
  • Rodiger M., Hamm U. (2015), How are organic food prices affecting consumer behaviour? A review, "Food Quality and Preference", No. 43.
  • Rousseau S. (2015), The role of organic and fair trade labels when choosing chocolate, "Food Quality and Preference", No. 44.
  • Schleenbecker R., Hamm U. (2013), Consumers' perception of organic product characteristics, "Appetite", No. 71.
  • Van Loo E.J., Caputo V., Nayga R.M., Seo H.S., Zhang B., Verbeke W. (2015), Sustainability labels on coffee: Consumer preferences, willingness-to-pay and visual attention to attributes, "Ecological Economics", No. 118.
  • Van Loo E.J., Caputo V., Nayga R.M., Verbeke W. (2014), Consumers' valuation of sustainability labels on meat, "Food Policy", No. 49.
  • Vecchio R., Annunziata A. (2015), Willingness-to-pay for sustainability-labelled chocolate: an experimental auction approach., "Journal of Cleaner Production", No. 86(1).
  • Wier M., O'Doherty Jensen K., Andersen L.M., Millock K. (2008), The character of demand in mature organic food markets. Great Britain and Denmark compared, "Food Policy", No. 33.
  • http://ec.europa.eu/consumers/consumer_evidence/market_studies/food_labelling/docs/final_report_food_labelling_scheme_full_en.pdf [dostęp: 04.07.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530400

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.