PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3 | 44--51
Tytuł artykułu

Przewagi instytucjonalne przedsiębiorstw międzynarodowych

Autorzy
Warianty tytułu
Institutional Advantages of Multinational Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba zaprezentowania pojęcia przewagi instytucjonalnej, jako nowej koncepcji opisującej istotę źródeł konkurencyjności międzynarodowej. Przewaga instytucjonalna może być rozumiana jako wynikowa uprzednio zaplanowanych i konsekwentnie egzekwowanych interakcji przedsiębiorstw z otoczeniem instytucjonalnym na różnych jego poziomach i wielu konfiguracjach międzynarodowych. Propozycja ta wykracza poza opisywane dotychczas w literaturze modele zaangażowania instytucjonalnego i rozszerza sposób interpretacji dynamicznie zmieniającej się międzynarodowej rzeczywistości biznesowej. Artykuł ma charakter teoretyczno-przeglądowy i prezentuje założenia przewagi instytucjonalnej wraz z własnymi konceptualnymi propozycjami autorskimi, których celem jest uzupełnienie analizowanego konstruktu teoretycznego jak też zaproponowanie kierunkowych badań w przyszłości. (abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of this article is to present the concept and theoretical proposition of institutional advantage as a new research category describing the sources of international competitiveness. Institutional advantage can be understood as a result of planned interactions between companies and theirs institutional environment, at many levels and at several international configurations. This research and conceptual proposition goes beyond traditional approaches and widely described in global literature models of institutional engagements, by widening former interpretations of fast changing international business reality. The paper has theoretical background and presents the concept of institutional advantage, added with own author's conceptual propositions aimed at toping up analyzed theoretical construct and suggesting adequate research in the future. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44--51
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Ahmadjian C. L., 2016, Comparative Institutional Analysis and Institutional Complexity, Journal of Management Studies, 53:1, s. 12-27.
  • Cantwell J. A., Dunning J. H., Lundan S. M., 2010, An evolutionary approach to understanding international business activity: The co-evolution of MNEs and the institutional environment, Journal of International Business Studies, Vol. 41, s. 567-586.
  • Chacar A. S., Newburry W., Vissa B., 2010, Bringing institutions into performance persistence research: Exploring the impact of product, financial, and labor market institutions, Journal of International Business Studies, Vol. 4, s. 1119-1140.
  • Dunning J. H., 2006, Towards a new paradigm of development: Implications for the determinants of international business activity, Transnational Corporations, Vol. 15, No. 1, s. 173-227.
  • Kim H., Kim H., Hoskisson R. E., 2010, Does market-oriented institutional change in an emerging market economy make business-group-affiliated multinationals perform better? An institution-based view, Journal of International Business Studies, Vol. 41, s. 1141-1160.
  • Kostova T, Roth K., 2002, Adoption ofan organizational practice by subsidiaries of multinational corporations: institutional and relational effects, Academy of Management Journal, Vol. 45(1), s. 215-233.
  • Landau C., Kama A., Richter A., Uhlenbruck K., 2016, Institutional Leverage Capability: creating and using institutional advantages for internationalization, Global Strategy Journal, Vol. 6, s. 50-68.
  • Martin X., 2014, Institutional advantage, Global Strategy Journal, Vol. 4, s. 55-69.
  • North D. C., 1990, Institutions, institutional change and economic performance, Cambridge University Press, Cambridge
  • North D. C., 2005, Understanding the process of economic change, Princeton University Press, Princeton
  • Peng M. W., Wang D. YL., Jiang Y, 2008, An institution-based view of international business strategy: a focus on emerging economies, Journal of International Business Studies, Vol. 39, s. 920-936.
  • Poniatowska-Jaksch M., Pakulska T., 2015, Non-Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrucken.
  • Rudolf S., 2016, Nauki o zarządzaniu z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Tom XLVIII, s. 37-50.
  • Sagan M., 2016a, Instytucje samorządowe jako źródło międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Przykład województwa lubelskiego i Lublina, w: Poniatowska-Jaksch M., Sobiecki R., (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw - aspekty międzynarodowe i sektorowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 111-130.
  • Sagan M., 2016b, Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych a trwała przewaga konkurencyjna, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 11, s. 27-34.
  • Sagan M., 2017, Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych - w kierunku osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej?, w: Poniatowska-Jaksch M., Sobiecki R., (red.), Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa: s. 132-139.
  • Staniek Z., 2017, Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne, Difin, Warszawa
  • Stępień B., 2009, Instytucjonalne uwarunkowania działalności przedsiębiorstw międzynarodowych, Wydawnictwo UE, Poznań, s. 111-130.
  • Teece D. J., 2014, A dynamic capabilities-based entrepreneurial theory of the multinational enterprises, Journal of International Business Studies, Vol. 45, s. 8-37.
  • Zhao M., 2006, Conducting R&D in Countries with Week Intellectual Property Rights Protection, Management Science, Vol. 52(8), s. 1185-1199.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530572

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.