PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3 | 62--72
Tytuł artykułu

Personalizacja produktów a Przemysł 4.0 - ocena implementacji nowoczesnych technologii w przemyśle produkcyjnym z perspektywy konsumentów

Autorzy
Warianty tytułu
Products Personalization and Industry 4.0 - Evaluation of the Implementation Validity of Modern Technologies in the Manufacturing Industry from the Perspective of Consumers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule wyjaśniono złożoność współczesnego podejścia przedsiębiorstw produkcyjnych do zaspokajania potrzeb konsumentów oraz wskazano wybrane płaszczyzny wykorzystania technologii przemysłu 4.0 w kontekście nasilającego się trendu personalizacji produktów. Ponadto w oparciu o wyniki badań kwestionariuszowych zaprezentowano przesłanki świadczące o zasadności masowej personalizacji, a także pewne ograniczenia tego modelu produkcji. Badanie wykazało, że konsumenci charakteryzują się dość silnym pragnieniem dostosowania produktów do ich indywidulanych preferencji, nawet jeśli wiąże się to z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Z drugiej jednak strony zaobserwowano relatywnie niski poziom zaufania do automatyzacji i robotyzacji produkcji, mogący stanowić barierę dla reorientacji produkcyjnej przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to explain the complexity of the modem approach of manufacturing enterprises to meet the consumers' needs and indicates the current and potential levels of use of industry 4.0 technology in the context of the growing trend of personalization of products. In addition, based on the results of a questionnaire survey, the premises showing the validity of mass personalization and the limitations of this production model were presented. The study showed that consumers have a strong desire to adapt the product to their individual preferences, even if it is necessary to incur additional costs. On the other hand, there is a rather low level of confidence in the automation and robotization, which may constitute a barrier to the reorientation of enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
62--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Bednarz L., 2010, Operacjonalizacja strategii masowej kastomizacji, Konferencja KZZ Zakopane.
  • 2. Berman B., 2012, 3-D printing: the new industrial revolution, Business Horizons, 55, s. 155-162.
  • 3. CBOS, 2017, Korzystanie z internetu, Centrum Badań Opinii Społecznej, Komunikat z badań nr 49/2017.
  • 4. Ciechomski W., 2015, Masowa kastomizacja jako forma komunikacji rynkowej z konsumentami, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego (AE) we Wrocławiu, 414, s. 77-90.
  • 5. D'Aveni R., 2015, The 3-D printing revolution, Harvard Business Review, https://hbr.org/, dostęp z dnia 15.02.2018 r.
  • 6. Fashion United, 2017, Footwear market: Automation, consolidation emerge key to success, https://fashionunited.uk, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 7. Forbes, 2013, Having It Their Way: The Big Opportunity In Personalized Products, https://www. forbes.com/, dostęp z dnia 17.02.2018 r.
  • 8. Fratocchi L., 2017, Is 3D Printing an Enabling Technology for Manufacturing Reshoring?, w: Vecchi A. (red.), Reshoring of Manufacturing: Drivers, Opportunities, and Challenges, Springer International Publishing, s. 99-124.
  • 9. Gracel J., 2017, 4 archetypy fabryk przyszłości, Harvard Business Review Polska.
  • 10. Gress D.R., Kalafsky R.V., 2015, Geography of production in 3D: theoretical and research implications stemming from additive manufacturing, Geoforum, 60, s. 43-52.
  • 11. Hu S.J., 2013, Evolving paradigms of manufacturing: from mass production to mass customization and personalization, Procedia CIRP,7 , s. 3-8.
  • 12. Kumar A., 2007, From mass customization to mass personalization: A strategic transformation, International Journal of Flexible Manufacturing Systems, 19(4), s. 533-547.
  • 13. Rodak A., Gracel J., 2017, Transformacja do przemysłu 4.0, Harvard Business Review Polska, How to do IT. Technologie dla Biznesu (wydanie specjalne).
  • 14. Senanayake M.M., Little T.J., 2010, Mass customization: points and extent of apparel customization, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 14(2), s. 282-299.
  • 15. Szozda N., 2017, Industry 4.0 and its impact on the functioning of supply chains, LogForum, 13(4), s. 401-414.
  • 16. Venasen J., 2007, What is personalization. A conceptual framework, European Journal of Marketing, 41(5-6), s. 409-418.
  • 17. Wang Y., Ma H-S, Yang J-H, Wang K-S, 2017, Industry 4.0: a way from mass customization to mass personalization production, Advances in Manufacturing, 5, s. 311-320.
  • 18. Zhou F., Ji Y, Jiao R., 2013, Affective and cognitive design for mass personalization: status and prospect, Journal Of Intelligent Manufacturing, 24(5), s. 1047-1069.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171530578

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.