PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 40 | 283--294
Tytuł artykułu

Koncepcje wykorzystania prądnic wałowych w nowoczesnych okrętowych systemach energetycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conceptions of Shaft Generators Use in Up-to-Date Marine Power Plants
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Constant rising fuel costs are the main reason of new marine power plant structures conceptions that can reduce the general costs of ship operation. The most economical way of electrical energy production in marine power plants is use of shaft generator driven by the main engine. Development of power electronics technology can lead up to wider shaft generator implementation in up-to-date marine power plants. There are presented shaft generator structures based on brushless synchronous generator with an exciter and based on system with cage inductive machine with AC/AC converter. (original abstract)
EN
Stale rosnące ceny paliw implikują rozwiązania zmniejszające ogólne koszty eksploatacji statków. Najtańszym sposobem wytwarzania energii elektrycznej na statku jest wykorzystanie układów z prądnicą wałową. Rozwój technologii energoelektronicznych pozwala na szersze wprowadzenie prądnic wałowych do okrętowych systemów elektroenergetycznych. W artykule przedstawione są struktury elektrowni wałowej z synchroniczną prądnicą bez szczotkową i indukcyjną maszyną klatkową w układzie z przekształtnikiem energoelektronicznym. (abstrakt oryginalny) (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
40
Strony
283--294
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Szczecinie
  • Akademia Morska w Szczecinie
Bibliografia
  • Chachulski K., Stępniak A., Ocena warunków współpracy układu napędowego statku z prądnicą zawieszoną na przykładzie masowców B542 ze śrubą stałą, Materiały na VIII Sympozjum Paliw Płynnych i Produktów Smarowych w Gospodarce Morskiej, Kołobrzeg 24 IV - 26 IV 1989 r., Wydawnictwo Instytutu Morskiego, Gdańsk 1989.
  • Dorobczyński L., Tarnapowicz D., The topology of network inverter in the marine shaft generator system relation to the quality of electric energy, VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna " Inowacja w nauce i ...", Kaliningrad, 19-21 October 2010: s 232.
  • Kozak M., Sterowanie indukcyjną prądnicą klatkową ze zmienną prędkością obrotową wału w sieci okrętowej, Rozprawa doktorska, Politechnika Poznańska, WE, 2011.
  • Kuropatwiński S., Lipski T., Roszczyk S., Wierzejski M., Energoelektryczne układy okrętowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1972.
  • Matuszak Z., Nicewicz G., Assessment of excess power factor in marine generating sets, "Journal of Polish CIMAC ENERGETIC ASPECTS", Vol. 3, No. 1, Gdańsk 2008: s. 95-101.
  • Matuszak Z., Nicewicz G., Assessment of Hitherto Existing Identification Tests of Marine Electric Power Systems Loads, "Polish Journal of Environmental Studies", Vol. 18, No. 2A (2009), HARD Publishing Company, Olsztyn 2009: s. 110-116.
  • Matuszak Z., Nicewicz G., Assessment of real active power load of marine generating sets in operational conditions of container vessels, "Journal of POLISH CIMAC, ENEGETIC ASPECTS", Vol. 4, No. 1, Gdańsk 2009: s. 83-88.
  • Matuszak Z., Nicewicz G., Possibilities of diagnosing a marine electrical power system, DIAGO 2007: s. 233-238.
  • Stępniak A., Przegląd i ocena układów napędowych z prądnicą wałową, "Budownictwo Okrętowe", Nr 8-9, 1984: s. 347-351.
  • Śmierzchalski R., Automatyzacja systemu elektroenergetycznego statku,Gdańsk 2004.
  • Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1978.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531038

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.