PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 4 | nr 2 | 7--17
Tytuł artykułu

Kibic, czyli prosument na rynku sportu na przykładzie fanów Pogoni Szczecin

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Fan - the prosumer of the sports market on the example of Pogon Szczecin Sport Club supporters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wstęp. Relacja kibica sportowego ze wspieraną organizacją stanowi unikalny typ związku na linii klient-marka. Stosunek fana do klubu jest oparty na emocjach. Fani posiadają też niezwykle rozległą wiedzę na temat wspieranej organizacji. Ze względu na czynny udział w procesie kreacji produktów i usług sportowych, warto zredefiniować miejsca fana na rynku sportu. Cel. Celem pracy była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą kibiców powinniśmy określać mianem prosumentów na rynku sportu. Metody. Grupę badawczą stanowiło 583 polskich kibiców piłkarskich (83,4% mężczyzn i 16,6% kobiet), w większości ludzi młodych (61,9% z nich nie ukończyło 26. roku życia), spośród których aż 79,9% deklarowało sympatyzowanie z klubem Pogoń Szczecin. Badanie, które zrealizowano przy użyciu autorskiego kwestionariusza ankiety, zostało udostępnione za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook oraz serwisu Wykop.pl. Rezultaty. Potwierdzono rozległą wiedzę kibiców o wspieranej organizacji, a także ich chęć do poszukiwania informacji o klubie. Czynniki te należy sklasyfikować jako zachowania prosumenckie, potwierdzające postawioną hipotezę. O tym, że fanów można nazywać prosumentami na rynku sportu, świadczy też ich udział w kreacji widowiska sportowego. (abstrakt oryginalny)
EN
Introduction. The relationship between sports fan and the favored organization is a unique type of the client-brand connection. The attitude of the fan towards beloved club is based on emotions. Supporters also have an extraordinary wide knowledge about the supported organization. Due to the active participation in the process of creation of products and services on the sports market, fans should no longer be regarded just as ordinary customers. Objective. Confirmation of the hypothesis that fans should be regarded as prosumers of the sports market. Methods. The study was carried out using the original questionnaire, which was shared via Facebook and the site Wykop.pl. Results. The obtained results confirm the hypothesis that fans should be regarded as prosumers of the sports market.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
7--17
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Antonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T. (2003), Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, "Kultura i Społeczeństwo", nr 3.
  • Baranowski K. (2013), Bądź na Lechu, online: http://www.sportmarketing.pl/newsroom/20575,badz-na-lechu, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
  • Baruk A. (2017), Prosument jako aktywny uczestnik działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 11.
  • Bridgewater S. (2010), Football Brands, Palgrave, Basingstoke.
  • Brzeźniak M. (2017), Budowanie świadomości marki w klubie sportowym, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
  • Brzeźniak M. (2018), Kibic. Czyli kto?, online: http://www.arskomgroup.pl/blog/kibic-czyli-kto, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
  • Callaghan R. (2016), When A Sunderland And Middlesbrough Changed The World, online: https://rokerreport.sbnation.com/2016/8/19/12480924/when-sunderland-and-middlesbrough-changed-the-world, dostęp z dn. 11.03.2018 r.
  • Hogan P., Santomier J. (2013), Social media and prosumerism: implications for sport marketing research, w: Handbook of Research on Sport and Business, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Majewski S. (2015), Sponsoring sportowy jako czynnik wpływający na stopy zwrotu spółki giełdowej - przypadek spółki ZCh Police i klubu piłkarskiego Pogoń Szczecin, w: Problemy gospodarki międzynarodowej, krajowej i regionalnej, red. J. Korol, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Mullin B., Sutton W., Hardy S. (2014), Sport Marketing 4th, Human Kinetics, Leeds.
  • Piotrowski P. (2012), Chuligani a kultura futbolu w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sznajder A. (2015), Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Toffler A (1997), Trzecia fala, przeł E. Woydyłło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Wolny W. (2012), Prosumpcja: konsumencka kreatywność w gospodarce elektronicznej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 88.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531178

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.