PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 23 (XXIII) | nr 25 (3) | 51--63
Tytuł artykułu

Symbolika pawilonów narodowych podczas wystaw światowych

Warianty tytułu
Symbolism of National Pavilions at World Expositions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wystawy światowe mają ponad półtorawieczną historię. Z czasem ich funkcje zmieniały się - pierwotnie podczas ich trwania pokazywano osiągnięcia techniczne i wynalazki, a następnie promowano dorobek kulturowy. Obecne Expo służą przede wszystkim kreowaniu wizerunku uczestniczących w nich państw. Kluczowe znaczenie w tym względzie ma symbolika pawilonów narodowych, gdyż to oryginalny wygląd tych budowli zachęca uczestników wystawy do odwiedzenia danej ekspozycji, na długo pozostaje w pamięci oraz pojawia się w wielu przekazach medialnych. Celem niniejszego opracowania jest systematyzacja indywidualnych pawilonów narodowych zbudowanych w ramach dwóch ostatnich wystaw światowych - Expo 2010 w Szanghaju oraz Expo 2015 w Mediolanie. Na podstawie obserwacji przeprowadzonej przez autora zaproponowano systematykę pawilonów w kontekście ich wymiaru symbolicznego, przywołując liczne przykłady. Podstawowa konstatacja, która wyłania się z przeprowadzonej obserwacji wskazuje na to, że symboliczny charakter obiektów wystawowych sprowadza się do odnoszenia się do następujących atrybutów krajów uczestniczących w Expo: kultury, historii, religii, gospodarki, przyrody, architektury. Symbolika budowli z ekspozycjami narodowymi może także nawiązywać wprost do idei przewodniej wystawy, jak również do innych (abstrakcyjnych) elementów. Ujęcie symbolicznego wymiaru pawilonów w zaproponowane kategorie może okazać się przydatne przy budowaniu narzędzia pomiarowego do wykorzystania w badaniach realizowanych podczas przyszłych edycji Expo, a dotyczących postrzegania ekspozycji narodowych.(abstrakt oryginalny)
EN
World expositions continue an almost 150-year tradition. Their functions had changed over time - originally, they were organised to exhibit technical accomplishments and inventions, subsequently, cultural achievements were promoted. Nowadays, the main role of universal expositions is to enable participating countries to create their image. In that regard, the key importance is attached to the symbolism of national pavilions, as it is the original appearance of these structures that encourages Expo visitors to see a given exhibition, becomes embedded in their memories for long and is often presented in media coverage. This paper aims to systematize individual national pavilions erected for the last two world exhibitions - Expo 2010 in Shanghai and Expo 2015 in Milan. Based on the author's observation, a classification of national pavilions has been put forward in the context of their symbolic dimension by providing numerous examples. The main findings that emerged from the observation imply that the symbolic nature of Expo structures is limited to references to the following attributes of countries participating in Expo: culture, history, religion, economy, nature, architecture. The symbolism of structures with national exhibitions may also refer directly to the central idea of an exposition, as well as to other (abstract) elements. Assigning the symbolic dimension of pavilions to categories defined may be useful in developing a measuring instrument to be used in research into the perception of national exhibitions, which will be conducted during future Expo editions. The article also describes briefly the development of world expos and the diversification of structures which are built at territory of contemporary Expos. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--63
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bacchi U., Expo Milano 2015: Canada and Australia say no to world fair over budget, http://www.ibtimes.co.uk/expo-milano-2015-canada-australia-say-no-world-fair-overbudget- 1499177.
  • 2. Deng Y., Conceptualizing mega-event flagships - A case study of China Pavilion of Expo 2010 Shanghai China, "Frontiers of Architectural Research", 2 (2013).
  • 3. Dunaj B. (red.), Słownik współczesnego języka polskiego, Wilga, Warszawa 1996.
  • 4. Harvey P., Nations on display: Technology and culture in Expo '92, "Science as Culture", 5 (1992).
  • 5. Hughes M., Making an impact: The power of World Expo, "Vision - Fresh Perspectives from Dubai", March (2012).
  • 6. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2007.
  • 7. Świątek W., Trzy polskie pawilony na Wystawy Światowe Expo - trzy stopnie jakości, "Czasopismo Techniczne. Mechanika", 26 (2012).
  • 8. Sykta I., Ewolucja idei postępu i wizji miast przyszłości zapisana w krajobrazach, obiektach i pokazach wystaw światowych - od Londynu 1851 do Nowego Jorku 1939, "Przestrzeń i Forma", 21 (2014).
  • 9. Sykta I., Ewolucja idei postępu i wizji miast przyszłości zapisana w krajobrazach, obiektach i pokazach wystaw światowych - od Brukseli 1958 do Osaki 1970, "Przestrzeń i Forma", 22 (2014).
  • 10. Sykta I., Synergia terenów wystaw światowych i struktur przestrzennych miast-gospodarzy, "Budownictwo i Architektura", 16(2) (2017).
  • 11. Sykta I., Wystawy międzynarodowe i ich wpływ na kształtowanie krajobrazu miast - próba retrospekcji i współczesnej oceny skutków krajobrazowych, "Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych", X/4 (2014).
  • 12. Wang J., The Shanghai Expo as a Site for Nation Branding [w:] Shaping China's Global Imagination: Branding Nations at the World Expo, Palgrave Macmillan, New York 2013.
  • 13. Zhou Z., Chen Y., Scale study of sites and pavilions for World Expo 2010, "Frontiers of Architecture and Civil Engineering in China", 2(1) (2008).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531864

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.