PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 19 | nr 2 | 39--43
Tytuł artykułu

Etyczne aspekty pracy pedagoga resocjalizacyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ethical Aspects in the Profession Resocialization Educator
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące problemów etycznych i refleksji natury moralnej w pracy zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego. W tym kontekście ważnym wydaje się pytanie, czym jest praca resocjalizacyjna wykonywana przez kadrę pedagogiczną - czy jest to powołanie, misja czy tylko wyłącznie aktywność zawodowa przynosząca stabilizację ekonomiczną. W zawodzie pedagoga resocjalizacyjnego nadal na aktualności nie straciła myśl Seneki - "Najmniej działa się tym, co się mówi, więcej tym, co się robi, a najwięcej tym, kim się jest". (abstrakt oryginalny)
EN
The paper provides a tentative study of questions concerning some ethical issues and moral reflection in the profession of a resocialization educator. In this context very important is the question about the status of resocialization practice, as a vocation, a mission or only a job. For the profession of a resocialization educator, the sentence of Seneca, that least it act that you say, more that you make, but the most act that you are, is still valid. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
39--43
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja" we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja" we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bauman Z., Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996.
  • Buber M., Problem człowieka, Warszawa 1993.
  • Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.
  • Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2001.
  • Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
  • Jabłonko O., Kompetencje moralne nauczyciela wychowawcy, [w:] Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki - wymiary teoretyczny i praktyczny, pod red. R. Włodarczyka, Kraków 2011.
  • Kobyłecka E., O kompetencjach aksjologicznych nauczyciela-wychowawcy, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, Zielona Góra 2002.
  • Kosmala J., Autorytet nauczyciela w teorii i badaniach socjologicznych, Częstochowa 1999.
  • Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 1992.
  • Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1985.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Łódź 1955.
  • Kozak E., Szkoła jako środowisko (de)stabilizująca autorytet nauczyciela, [w:] O autorytecie w wychowaniu i nauczaniu, pod red. M. Bednarskiej, Toruń 2009.
  • Krawcewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Warszawa 1987.
  • Kuźma J., Nauczyciele przyszłej szkoły, Kraków 2000.
  • Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
  • Mika S., Mądrość, a nie strach buduje autorytet, "Psychologia w Szkole" 2006, nr 9.
  • Nijakowski M., Humanizm podstawą etyki zawodu nauczyciela, "Nauczyciel i Wychowawca" 1973, nr 3.
  • Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999.
  • Odczarować odczarowanie. Rozmowa z profesorem Zygmuntem Baumanem, "Życie Duchowe" 2000, nr 24 (10).
  • Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2013.
  • Reforma systemu edukacji. Koncepcja wstępna, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1998.
  • Rusiecki J., Preferencje zasad moralno-etycznych i wzorów osobowych wśród nauczycieli, "Wychowanie na co dzień" 1996, nr 1-2.
  • Schulz R., Nauczyciel - Innowator, Warszawa 1989.
  • Wajs M., Samookreślenie zawodu nauczycieli a określenie zawodu nauczycielskiego przez ludzi innej profesji, [w:] Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, t. 2, pod red. A. Kotusiewicz, Białystok 2000.
  • Zajdel K., Zmiany społeczne i ich konteksty interpretacyjne, [w:] Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Wymiar teoretyczny i praktyczny, pod red. R. Włodarczyka i W. Żłobickiego, Kraków 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171531922

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.