PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 165 | 9--25
Tytuł artykułu

Ekonomiczne losy absolwentów kierunków z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu rocznika 2014

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Remuneration of Graduates of Medical and Health Science Courses Graduated in 2014
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest wskazanie czynników różnicujących wynagrodzenia absolwentów rocznika 2014 polskich uczelni prowadzących kierunki w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Wynagrodzenia mogą przy tym być traktowane jako rynkowa wycena absolwentów dokonywana przez pracodawców. Wyższe przeciętne wynagrodzenia absolwentów danej uczelni czy danego kierunku wskazują na lepsze oceny kompetencji i przygotowania do podjęcia pracy. Z drugiej strony, istniejąca od 2011 r. swoboda tworzenia kierunków studiów spowodowała, że w ofercie uczelni pojawiły się kierunki międzyobszarowe i międzydziedzinowe. Można sformułować hipotezę, że takie oferty są wyrazem poszukiwania innowacyjnych programów studiów odpowiadających potrzebom pracodawców (rynku pracy), a zarazem sposobem na wykorzystanie różnorodności kadr naukowo-dydaktycznych uczelni, tworzących takie kierunki. Prezentowane analizy wskazują na fałszywość tej hipotezy. Analizy wskazują także na konieczność zmian w zakładanych efektach kształcenia dla części z analizowanych ofert dydaktycznych.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper aims to list factors that differentiate remuneration of graduates of medical schools and health science courses who completed their education in Poland in 2014. Remuneration can be understood as market value of graduates seen through employers' eyes. Higher average remuneration of graduates of a particular school of medicine, medical university or a concrete course are indicative of better evaluation of their competence and readiness to take up a job. On the other hand, the freedom to develop new courses granted to universities in 2011, has introduced courses covering a mixture of fields or themes. A hypothesis can be formulated that such offers reflect searches for innovative university courses that would meet the needs of employers (labour market) and, at the same time, open up the opportunity to utilise diverse skills of scientific and teaching staff. Presented analyses show that the hypothesis is false. They also suggest changes in learning outcomes assumed for some of the analysed offers.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów, Dz.U. z 2016 r., poz. 1596.
  • Rocki M., Ocena dopasowania oferty dydaktycznej kierunków ekonomicznych do potrzeb rynku pracy na podstawie czasu poszukiwania pracy przez absolwentów, "Handel Wewnętrzny" 2017, 4 (369).
  • Rocki M., Samozatrudnienie absolwentów polskich uczelni rocznika 2014, "e-Mentor" 2017, nr 4 (71).
  • Rocki M., Jakość kształcenia a ekonomiczne losy absolwentów. Analiza przypadków, UAM, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2018.
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020, Ernst & Young Business Advisory, Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2010.
  • Przeglądy gospodarcze OECD: Polska 2016, www.oecd.org/poland/economic-survey-poland. htm, wrzesień 2017.
  • www.pka.edu.pl/portfolio-item/baza-ocen/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171532262

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.