PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 519 Wrocław Conference in Finance: Contemporary Trends and Challenges | 184--194
Tytuł artykułu

A Mediatory Role of Finance Education in Perception of Chosen Economic Aspects in Family and Non-Family Firms

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Znaczenie edukacji ekonomicznej jako wpływającej na proces percepcji wybranych aspektów ekonomicznych w firmach rodzinnych i nierodzinnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W turbulentnym otoczeniu jednym z czynników sukcesu jest "podejmowanie właściwych decyzji". System decyzyjny powinien uwzględniać uwarunkowania zewnętrzne, właściwie oceniać fakty, przewidywać najróżniejsze opcje i brać pod uwagę konsekwencje wdrożonych rozwiązań. Jest to istotne, gdy decyzje podejmowane są szybko, czasami pod presją stresu oraz gdy emocje lub inne czynniki wpływają na końcowy rezultat procesu decyzyjnego. W artykule poruszono trzy aspekty: samoocenę wyników ekonomiczno- -finansowych przedsiębiorstwa na tle branży, znaczenie celów ekonomiczno-finansowych oraz rolę edukacji ekonomicznej. Celem było zbadanie, czy edukacja ekonomiczna jest w stanie mediować relacje pomiędzy samooceną wyników ekonomicznych a znaczeniem celów przedsiębiorstwa. W procesie badawczym wykorzystane zostały modele regresji liniowej poprzedzone analizą związków korelacyjnych. Na ich podstawie udało się stwierdzić, że edukacja ekonomiczna wywiera wpływ na postrzeganie zależności pomiędzy pozostałymi zmiennymi.(abstrakt oryginalny)
EN
Proper goals setting respects the current market circumstances, considers assessment of facts, respects various options and takes into consideration their consequences. Different decisions in companies are often taken fast, under stress, when emotions or other factors are likely to influence their results. The paper considers three aspects: self-assessment of the companies' performance related to the industry, economic goals and economic education. The aim is to investigate whether education can mediate the interrelation between self-assessment of companies' performance and salience of their economic goals. With the use of linear regression models of mediation and correlation coefficients it was pointed out that the self-esteem of companies' performance compared to the sector as a factor of financial decision is mitigated by economic education.(original abstract)
Twórcy
  • Maria Sklodowska-Curie University in Lublin, Poland
Bibliografia
  • Anderson A., Dreber A., Vestman R., 2015, Risk Taking, Behavioral Biases, and Genes: Results from 149 Active Investors, Swedish House of Finance Research Paper No 15-08.
  • Blais A-R., Elke U., Weber E.U., 2009, The Domain-Specific Risk-Taking Scale for Adult Populations: Item selection and preliminary psychometric properties, Defence R&D Canada, Technical Report, DRDC Toronto, no. TR 2009-203.
  • Gedajlovic E., Carney M., Chrisman J.J., Kellermanns F., 2012, The adolescence of family firm research: Taking stock and planning for the future, Journal of Management, no. 38 (4), p. 1010- -1037.
  • Hayes A.F., 2015, An Index and Test of Linear Moderated Mediation, Multivariate Behavioral Research, no. 50 (1), p. 1-22.
  • Hofstrand D., 2009, Resolving Family and Business Conflicts, Iowa State University, University Extension, Ag Marketing Resource Center, File C4-74.
  • How to Measure Performance, A Handbook of Techniques and Tools, 1995, U.S Department of Energy, Washington.
  • Howell D.C., 2013, Statistical methods for psychology (8th ed.), CA: Cengage Wadsworth, Belmont.
  • Huybrechts J., Voordeckers W., Lybaert N., Vandemaele S., 2008, Conditions to Performance of Privately Held Family Firms under a Descendant CEO, KIZOK Research Center, Hasselt University, Belgium.
  • Jensen M.C., Meckling W.H., 1976, Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure, Journal of Financial Economics, vol. 3, p. 305-360.
  • Klein S.B., 2000, Family Businesses in Germany: Significance and Structure, Family Business Review, vol. 13(3), p. 157-182.
  • Laitinen E.K., Gin C., 2006, How Do Small Companies Measure Their Performance?, Problems and Perspectives in Management, vol. 4 (3), p. 157-182.
  • McMillan G.S., Thomas P., 2005, Financial success in biotechnology: Company age versus company science, Technovation, no. 25, p. 463-468.
  • Narayan P.K., Smyth R., 2004, Temporal Causality and the Dynamics of Exports, Human Capital and Real Income in China, International Journal of Applied Economics, no. 1 (1), p. 24-45.
  • Neff J.E., 2011, Non-Financial Indicators of Family Firm Performance: A Portfolio Model Approach, Case Western Reserve University, Cleveland.
  • Northup T., 2005, Strategic Planning: The Path to Competitive Advantage, personal archives.
  • Orlitzky M., Schmidt F., Rynes S., 2003, Corporate social and financial performance: a meta-analysis, Organization Studies, no. 24 (3), p. 403-441.
  • PARP, 2010, Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, Warszawa.
  • Schoenecker T.S., Daellenbach U.S., McCarthy A.M., 1995, Factors affecting a firm's commitment to innovation, Academy of Management Proceedings, no. 1995/1, p. 52-56.
  • Sitthipongpanich T., Polsiri P., 2012, Do CEO and Board Characteristics Matter? A Study of Thai Family Firms, Journal of Family Business Strategy, no. 6 (2), p. 119-129.
  • Smith N., Smith V., Verner M., 2006, Do women in top management affect firm performance? A panel study of 2500 Danish firms, International Journal of Productivity and Performance Management, vol. 55 (7), p. 569-593.
  • Stewart C.G., 2013, Building the capacity to manage conflict within Asian family firms, Family Legacy Asia (HK) Limited, http://www.familylegacyasia.com/whitepaper_pdf/Managing%20Conflict% 20in%20Asian%20Family%20Firms.pdf (09.07.2016).
  • Stokes D., Wilson N., 2010, Small Business Management and Entrepreneurship, Cengage Learning EMEA, London.
  • Zoubková E., 2009, Resolving Family Conflicts as a Tool for Effective Management of Family Business, Brno University of Technology, Department of Management, Brno.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171533521

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.