PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3 | 40--47
Tytuł artykułu

Mniej znaczy więcej - rozwiązania dydaktyczne w Finlandii - relacja z wizyty studyjnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Less is more - education a Finnish way - the results of the study visit
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stare porzekadło mówi, iż "sukces ma wielu ojców, zaś porażka jest sierotą". Pierwszą część tego przysłowia można odnieść do sytuacji oświaty w Finlandii, bowiem na powodzenie w dziedzinie fińskiej edukacji składa się wiele czynników. Celem niniejszego artykułu jest próba wyjaśnienia - z perspektywy nauczyciela - w czym tkwi siła fińskich nauczycieli i uczniów. Wnioski są rezultatem udziału autorki w kursie "Benchmarking Finnish Education System" w Helsinkach w dniach 10-14.03.2018 roku w ramach projektu "Kuźnia Mentorów"1, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), w ramach projektu "Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej". (abstrakt oryginalny)
EN
Finland is at the top in different rankings concerning education. In March 2018 the author of the article had a chance to participate in "Benchmarking Finnish Education System" course in Helsinki and observe and analyze Finnish best practices. In the article, the author tries to describe what she discovered about the educational success of Finnish school and answered the question whether it is possible to apply these elements to Polish educational reality. Writing the article, the author used the materials distributed during the course, either by the organizer or his guests. While quoting statistics, the author mainly referred to online sources, as they are usually regularly updated. The conclusions drawn are the results of the author's observations, as well as the analysis of the reference sources. The author discovered that the critical factors in Finnish educational success are: student and teacher's autonomy, free access to education, equality, no dead ends, and tailor-made school curricula. In the final part of the article, the author writes about the weaknesses of the Finnish system. In conclusion, the author wonders whether it is possible to integrate Finnish best practices into Polish schools. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
40--47
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Belbin, M. (2002). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.
  • Dewey, J. (1931). Philosophy and Civilization, New York: G. P. Putnam's Sons.
  • Gmerek, T. (2007). Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii. Poznań-Leszno: "Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie".
  • New national core curriculum for basic education: focus on school culture and integrative approach. (2016). Finnish National Board of Education. Pobrane z: https://www.oph.fi/download/174369_new_national_core_curriculum_for_basic_education_focus_on_school_culture_and.pdf
  • Olszewska, A. Model Belbina. w: Encyklopedia zarządzania. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Model_Belbina
  • PISA Results in Focus (2015). OECD. Pobrane z: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
  • Robinson, K. (2006). Do schools kill creativity? Pobrane z https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171533527

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.