PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3 | 48--55
Tytuł artykułu

Akredytacja ACCA a rozwój zawodowy specjalistów rachunkowości i finansów w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
ACCA accreditation and the professional development of finance and accounting specialists in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działające w skali światowej organizacje certyfikujące specjalistów rachunkowości i finansów kształtują postrzeganie profesjonalistów z tej dziedziny przez rynek pracy, a także - poprzez procesy akredytacji uczelni wyższych - wpływają na kształcenie w tym zakresie. Wieloletnie doświadczenie instytucji certyfikujących związanych z rachunkowością może być wykorzystane przez kraje rozwijające się w procesach profesjonalizacji i certyfikacji tych zawodów. Pracodawcy cenią pracowników posiadających kwalifikacje międzynarodowe, a uczelnie wyższe chętnie nawiązują współpracę z organizacjami certyfikującymi. Akredytacja zwiększa prestiż studiów i jest dowodem, iż program danego kierunku odpowiada najwyższym światowym standardom. Druga dekada XXI wieku to okres wzrostu popularności procesów akredytacji w Polsce. Szczególne uznanie zdobyła akredytacja kierunków z zakresu rachunkowości i finansów przez organizację ACCA (Asociation of Chartered Certified Accountant), którą uzyskało już 14 uczelni wyższych. W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było ustalenie, czy akredytacja ACCA wpływa na rozwój zawodowy specjalistów rachunkowości i finansów w Polsce, oraz identyfikacja czynników, które się do niego przyczyniają. Dla realizacji powyższego celu przeprowadzono badania ankietowe wśród studentów z trzech wybranych uczelni akredytowanych w Polsce: Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. (abstrakt oryginalny)
EN
Organizations certifying professions in the area of accounting and finance play an essential role in shaping and strengthening the professional status of its practitioners. Universities in Poland recognized the importance of international qualifications and established active cooperation with the Asociation of Chartered Certified Accountant (ACCA) to accredit accounting and finance programs. The presented study aims to answer whether ACCA accreditation affects the professional development of accounting and finance specialists in Poland. Its role was also to identify factors that contribute to increasing the professional development of accounting and finance specialists in connection with the accreditation of study programs. To achieve these goals a questionnaire survey was conducted among students from three selected accredited universities in Poland. The analysis of the results obtained was carried out by the use of descriptive statistics and multiple regression. According to students' opinions, the employers' interest in graduates of accredited courses positively influences their career development. In addition to the interest of employers' mentioned above, surveyed women also indicated a higher quality of education in accredited courses, while men stressed the greater prestige of studies as a factor contributing to the development of their professional career. The results of this study are a valuable contribution to the discussion on professional development as well as the impact of accreditation institutions on the training of accounting and finance specialists. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
48--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • ACCA Global (2018). Pobrane z: https://www.accaglobal.com/us/en/about-us/our-mission-and-values.html
  • ACCA Polska (2018). Uczelnie i programy akredytowane przez ACCA. Pobrane z: https://www.accapolska.pl
  • Aiken, L.S., West, S.G. (1991). Multiple Regression: Testing and Interpreting Interactions. Newbury Park: Sage Publications.
  • Brown, J.F., Balke, T.E. (1983). Accounting curriculum comparison by degree program of schools intending to seek AACSB accreditation. "Issues in Accounting Education", Vol. 1, 50 -59.
  • Coe, M., Delaney, J. (2008). The impact of certifications on accounting education. "Strategic Finance", July, 47-51.
  • Elliott, B., Elliott, J. (2008). Financial Accounting and Reporting. London: Pearson Education Limited.
  • Freeman, M., Evans, E. (2016). Professional Associations, Accreditation and Higher Education: Foundations for Future Relations. [in:] J. Guthrie, E. Evans, R. Burritt (ed.), Relevance and professional associations in 2026. Chartered Accountants Australia and New Zealand, 63-76.
  • Grabiński K., Kędzior M., Krasodomska J. (2013). Globalne uwarunkowania rachunkowości. Systemy, procesy, zmiany. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Langenderfer, H.Q. (1987). Accounting education`s history - A 100-year search for identity. "Journal of Accountancy", May, 302-331.
  • Madalina, G., Albu, N., Albu, C. (2011). The role of the accountancy professional bodies in developing social and environmental reporting. Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, Faculty of Economics, Vol. 1, Issue 1, 622-628.
  • McChlery, S., Paisey, C. (2003). Quality in professional education in the UK - the CIMA experience. "Accounting Education", Vol. 12(2), 197-225.
  • McGee, R.W. (2005). Accounting certification in transition economies: recent developments in Russia, Ukraine, Moldova and Central Asia. April, 7-10, Pittsburgh: Paper presented at the 17th Annual Meeting of the International Academy of Business Disciplines.
  • McGettrick, A., Dunnett, A., Harvey, B. (1997). Continuous Quality Improvement In Higher Education. "Quality in Higher Education", Vol. 3(3), 235-247.
  • Montano, J.L.A, Anes, J.A.D., Hassall, T., Joyce, J. (2001). Vocational skills in the accounting professional profile: the Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) employers` opinion. "Accounting Education", Vol. 10(3), 299-313.
  • Paisey, C., Paisey, N.J. (2004). Professional education and skills: liberalising higher education for the professions in the United Kingdom. Research in PostCompulsory Education, Vol. 9(2), 161-182. DOI: 10.1080/13596740400200173.
  • Power, M.K. (1991). "Educating accountants: towards a critical ethnography. Accounting, Organisation and Society", Vol. 16(4), 333-353.
  • Sagan, A. (1998). Badania marketingowe - podstawowe kierunki. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Saudagaran, S.M. (2009). International Accounting. A User Perspective. Chicago: Wolters Kluwer Business.
  • Szadziewska, A. (2016). Czynniki wpływające na wybór studiów z programem akredytowanym przez ACCA według opinii studentów Wydziału Zarządzania. "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica", 327(83)2, 279-286.
  • Szychta, A. (2005). Rola współczesnych specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej w świetle ewolucji jej zakresu i metod. "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 25(81), 80-107.
  • Szychta, A. (2011). Rachunkowość zarządcza jako działalność zawodowa w kontekście doświadczeń zagranicznych. "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 62(118), 289-312.
  • Tarka, P. (2015). Własności 5- i 7-stopniowej skali Likerta w kontekście normalizacji zmiennych metodą Kaufmana i Rousseeuwa. "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", 385, 286-295.
  • Van Zante, N.R. (2005). IMA`s Professional Certification Program. Management Accounting Quarterly, Vol. 6(2), 48-51.
  • Van Zante, N.R. (2010). IMA`s Professional Certification Program has changed. Management Accounting Quarterly, Vol. 11(4), 22-25.
  • Węziak-Białowolska, D. (2011). Operacjonalizacja i skalowanie w ilościowych badaniach społecznych. "Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH", 16, 3-47.
  • Zarzycka, E. (2013). Kształcenie w obszarze rachunkowości zarządczej/controllingu na studiach I i II stopnia na kierunku Finanse i Rachunkowość w Polsce. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 79(135), 215-233.
  • Zarzycka, E. (2015). Rola międzynarodowych kwalifikacji w procesie rozwoju i kształcenia specjalistów ds. rachunkowości zarządczej w Polsce. "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 81(137), 137-154.
  • Zeff, S.A. (1989). Recent trends in accounting education and research in the USA: Some implications for UK academics. "British Accounting Review", Vol. 21, 159-176.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171533691

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.