PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 5, t. 338 | 21--39
Tytuł artykułu

The Consumption Space Paradox : Over-Retailed Areas Next to Dead Malls

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Paradoks przestrzeni konsumpcji, czyli obszarów przesyconych handlem obok upadłych centrów handlowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Jesteśmy świadkami paradoksu obecnego w przestrzeni konsumpcji, która rozumiana jest jako obszar aktywności handlu detalicznego w dużych sklepach, zarówno w miastach, jak i na przedmieściach. Paradoks obejmuje z jednej strony przestrzeń przesyconą handlem detalicznym, pełną centrów handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych należących do sieci handlu detalicznego, z drugiej zaś niezagospodarowane, porzucone centra handlowe nazywane umarłymi (dead malls). Umarłe centra są powszechne w USA, zauważalne w Kanadzie i Chinach, dopiero zaczynają "obumierać" w Europie. Paradoks może być po części wyjaśniony za pomocą wielu pojedynczych koncepcji lub teorii, ale tutaj akcent położony jest na zrozumienie przyczyn ekonomiczno-społecznych i przestrzennych powiązań. Zastosowana metoda empiryczna to eksploracyjna analiza danych przestrzennych.(abstrakt oryginalny)
EN
We are witnessing a paradox in the consumption space, in relation to retail activity within urban and suburban areas: One can observe over-retailed areas, featuring retail chains and shopping malls, oftentimes occurring close to other unoccupied, abandoned, dying shopping malls, called dead malls. The phenomenon of dead malls is widespread in the USA, is strongly visible in Canada and China, and is now starting to occur more often in Europe. This paradox can be partially explained using a series of concepts, and in this paper we introduce the main pillars in understanding the socio-economic reasons and the spatial patterns contributing to this phenomenon. The research method employed here is the ESDA (Exploratory Spatial Data Analysis).(original abstract)
Rocznik
Strony
21--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jagiellonian University in Kraków
Bibliografia
  • ACH (2017), Wielka przemiana Galerii Plaza. Powstanie centrum outletowe, "Gazeta Wyborcza", Kraków, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,21986065,wielka-przemiana-galerii-plaza-powstanie-centrum-outletowe.html [accessed: 31.07.2017].
  • Atanasiu B., Bointner R., Toleikyte A., Woods R., Ferrari A. De, Farinea C., Norris F. (2014), Shopping malls features in EU-28 and Norway: CommonONEnergy project, http://commonenergyproject.eu/news/articles/29 [accessed: 20.02.2017].
  • Bannock G. (2003), Anchor stores, [in:] The new Penguin Business Dictionary, Penguin, London, http://search.credoreference.com/content/entry/penguinbus/anchor_store [accessed: 20.04.2016].
  • Bednarowska Z. (2015), A spatial regression model of retail chains development in Poland, "Econometrics", vol. 3(49), pp. 45-54, doi: 10.15611/ekt.2015.3.04.
  • Bednarowska Z. (2016), American dead malls as a prompt for social community building in European understanding, manuscript.
  • Bednarowska Z., Chrzanowski M.A. (2017), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, [in:] R. Batko, A Szopa. (eds), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, IGI Global, pp. 223-247, doi: 10.4018/978-1-5225-1656-9.
  • Bertazzon S., Zaninotto E. (1996), A trend surface analysis of retail location: an Italian case study, "Ricerche Economiche", vol. 50(2), pp. 193-208, doi: 10.1006/reco.1996.0013.
  • Bivand R.S., Pebesma E., Gómez-Rubio V. (2008), Applied Spatial Data Analysis with R, Applied Spatial Data Analysis with R, Springer-Verlag, New York.
  • Blackbird P., Florence B. (2015), Dead malls, http://deadmalls.com/ [accessed: 5.10.2015].
  • Bolanowski J. (2016), 'Biedronkizacja' Warszawy. Jak sieć dyskontów podbiła stolicę, http://finanse.wp.pl/kat,1038021,title,Biedronkizacja-Warszawy-Jak-siec-dyskontow-podbila-stolice,wid,17574211,wiadomosc.html [accessed: 15.04.2016].
  • Brown S. (1992), Retail location: a micro-scale perspective, Avebury, Aldershot, Brookfield.
  • Bureau U.S.C. (2016), Unemployment rate, https://www.census.gov/ [accessed: 10.06.2016].
  • Ertekin O., Dokmeci V., Unlukara T., Ozus E. (2008), Spatial distribution of shopping malls and analysis of their trade areas in Istanbul, "European Planning Studies", vol. 16(1), pp. 143-155, doi: 10.1080/09654310701748017.
  • Eurostat (2016), Net earnings, http://ec.europa.eu/eurostat [accessed: 10.06.2016].
  • González-Benito Ó., González-Benito J. (2005), The role of geodemographic segmentation in retail location strategy, "International Journal of Market Research", vol. 47(3), pp. 295-316.
  • ICSC (2015), Shopping statistics, www.icsc.org [accessed: 5.11.2015].
  • JLL (2016), Rynek handlowy w Polsce I kwartał 2016, http://www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=26335 [accessed: 6.06.2016].
  • Joseph L., Kuby M. (2013), Regionalism in US retailing, "Applied Geography", vol. 37(1), pp. 150-159.
  • Makowski G. (2003), Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, TRIO, Warszawa.
  • Miller D. (1998), Shopping, place, and identity, Routledge, New York.
  • Molga T. (2016), Pierwsza galeria handlowa w Warszawie bliska upadku. 'Nie znam tu nikogo, kto nie ma strat', http://natemat.pl/176639,pierwsza-galeria-handlowa-w-warszawie-bliska-upadku-nie-znam-tu-nikogo-kto-nie-ma-strat [accessed: 30.07.2016].
  • Murad A.A. (2015), Using GIS for Retail Location Assessment at Jeddah City, "International Journal of Advanced Computer Science and Applications", vol. 6(7), pp. 125-134.
  • Nadis F. (2011), Big box stores, [in:] World history encyclopedia, ABC-CLIO, Santa Barbara, http:// search.credoreference.com/content/entry/abccliow/big_box_stores [accessed: 20.04.2016].
  • Oldenburg R. (1999), The great good place: Cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community, Marlowe: Distributed by Group West, New York.
  • Ozuduru B.H., Varol C. (2011), Spatial statistics methods in retail location research: A case study of Ankara, Turkey, "Procedia Environmental Sciences", vol. 7, pp. 287-292, doi: 10.1016/j. proenv.2011.07.050.
  • Reigadinha T., Godinho P., Dias J. (2017), Portuguese food retailers - Exploring three classic theories of retail location, "Journal of Retailing and Consumer Services", vol. 34, pp. 102-116.
  • Rochmińska A. (2014), Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, "Space-Society-Economy", vol. 13, pp. 281-297.
  • Sanburn J. (2017), Why the Death of Malls Is About More Than Shopping, Time, http://time. com/4865957/death-and-life-shopping-mall/ [accessed: 21.10.2017).
  • Smelser N.J., Swedberg R. (2005), The Handbook of Economic Sociology, Princeton University Press, New York, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
  • Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2006), Consumer behaviour : A European perspective, 3rd ed., Financial Times/Prentice Hall, Harlow-New York, doi: 10.1007/ s11096-005-3797-z.
  • Statista (2016), Statista - The portal for statistics, www.statista.com [accessed: 10.06.2016].
  • Staube T., Geipele I. (2012), Is There Enough Space for the Shopping Malls in Latvia?, "Business Systems and Economics", vol. 2(1), pp. 78-91.
  • Suchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Ward M.D., Gleditsch K.S. (2008), Spatial Regression Models, Sage, Thousand Oaks.
  • The World Bank (2016), Country at a glance, www.worldbank.org/en/country [accessed: 10.06.2016].
  • Záboj M. (2009), Spatial analysis and retail saturation of the shopping centres in Czech Republic, "Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis Sborník Mendelovy Zemědělské a Lesnické Univerzity v Brně", vol. LVII(6), pp. 335-342.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534157

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.