PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 11 (CD) | 170--180
Tytuł artykułu

Zielone miejsca pracy - element przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw sektora odnawialnych źródeł energii

Warianty tytułu
Green Jobs as an Element of Competitive Advantage of the Renewable Energy Sector Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zielone miejsca pracy powstają na skutek działań w różnych obszarach ekonomii i towarzyszą przejściu od "brązowej", opartej o paliwa kopalne, do tzw. zielonej ekonomii. Dlatego część zielonych miejsc pracy jest nierozerwalnie związanych z odnawialnymi źródłami energii. Co więcej wiele inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy rozwiązań technologicznych. Natomiast implementacja tzw. strategii zróżnicowania (zarządzania aspektem niematerialnym - proekologicznym) jest możliwa za pomocą strategicznej karty wyników. Realizacja tej strategii wiąże się z powstawaniem zielonych miejsc pracy w procesach związanych z produkcją, użytkowaniem oraz recyklingiem urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii. Dlatego, wdrożenie konkretnych rozwiązań z zakresu odpowiedzialnego rozwoju może stać się elementem przewagi konkurencyjnej części przedsiębiorstw. Celem artykułu jest wskazanie zielonych miejsc pracy, jako elementu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz znaczącego czynnika rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii. (abstrakt oryginalny)
EN
Green jobs are created as a result of activities in various areas of economics and accompany the transition from a "brown", based on fossil fuels, to so called green economy. Therefore, some green jobs are inseparable from renewable energy sources. What is more, many initiatives in the field of corporate social responsibility concern technological solutions. The implementation of the so-called the strategy of diversification (managing the intangible aspect - pro-ecological) is possible with the help of a strategic scorecard. Implementation of this strategy is associated with the emergence of green jobs in processes related to the production, use and recycling of devices using renewable energy sources. The implementation of specific solutions in the field of responsible development can become an element of competitive advantage of some enterprises. The aim of the article is to present green jobs as an element of sustainable competitive advantage and a significant factor in the development of the green energy sector. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
170--180
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
autor
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Adamczyk, J. (2017). Dyfuzja Koncepcji zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Marketing i Rynek. 2017, R. 24, nr 11, 5-15.
  • Arouri, M., Pijourlet, G. (2017). CSR Performance and the Value of Cash Holdings: International Evidence, Journal of Business Ethics 140 (2), 263-284.
  • Bieńkowska, B. (2017). Przedsiębiorstwo społeczne a społeczna odpowiedzialność biznesu. Marketing i Rynek. 2017, R. 24, nr 11, 16-29.
  • Demków, K., Sulich A. (2017). Wybrane wyzwania związane ze społeczną odpowiedzialnością dużych i średnich podmiotów gospodarczych. Marketing i Rynek. 2017, R. 24, nr 11, 42-52.
  • Guryn, H. (2013). Ewolucja CSR. Rozmowa z Wayne'em Visserem, międzynarodowym ekspertem CSR, założycielem i dyrektorem CSR International. Personel i Zarządzanie, Nr 1/274, 50-52.
  • Jastrzębska, E. (2017). Gospodarka o obiegu zamkniętym - nowa idea czy stare podejście? Dobre praktyki społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 491, 220-234.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2010). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: PWN.
  • Kramer, M.R., Porter, M.E. (2007). Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu - pożyteczna moda czy element strategii konkurencyjnej? Harvard Business Review Polska. https://www.hbrp.pl/b/strategia-a-spoleczenstwo-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu---pozyteczna-moda-czy-nowy-element-strategii-konkurencyjnej/Ir1Ciyc8 (30.04.2018).
  • Kroik, J. (2011). Odpowiedzialność kategoria strategiczna dla współczesnego przedsiębiorstwa. W: J. Skonieczny (red.) Kształtowanie zachowań innowacyjnych, przedsiębiorczych i twórczych w edukacji inżyniera (221-238). Wrocław: Wydawnictwo Indygo-Zahir Media.
  • Lisowska-Blińska, E. (2017). Dobra niematerialne podnoszą wartość towarów i zwiększają zyski. Kwartalnik Urzędu Patentowego RP, Nr 4/34, 6-8.
  • Lyandres, E., Palazzo, B. (2016). Cash holdings, competition, and innovation, Journal of Financial and Quantitative Analysis 51(6), 1823-1861.
  • Magdziak, R. (2016). Energia odnawialna - coraz bardziej atrakcyjna dla biznesu, ale podatna na zawirowania polityczne. Elektronik, nr 5, 26-38.
  • Michalski, G., Rutkowska-Podołowska, M., Sulich, A. (2018). Remodeling of FLIEM: the cash management in Polish small and medium firms with full operating cycle in various business environments. W: T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz (red.) Efficiency in business and economics : proceedings from the 7th International Conference on Efficiency as a Source of the Wealth of Nations (119-132). Wrocław: Springer.
  • Porter, M.E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
  • Rutkowska-Podołowska, M., Sulich, A. (2016). Zielone miejsca pracy w gospodarce. W: H. Howaniec, Z. Malara, J. Wyród-Wróbel (red.) Poprawa efektywności w przedsiębiorstwie - wybrane aspekty (165-176). Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.
  • Szczypa, P. (2013). Strategiczna Karta Wyników jako narzędzie rachunkowości społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa - aspekty proekologiczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 297, 310-318.
  • Wachowicz, S. (2013). Odpowiedzialność w DNA. Strategiczne rozumienie zrównoważonego rozwoju w firmie Henkel - studium przypadku. Personel i Zarządzanie, Nr 1/274, 58-62.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534431

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.