PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 113 | 125--133
Tytuł artykułu

Zaufanie i asymetria informacji w relacjach podmiotów na rynku finansowym - wybrane aspekty na przykładzie banków i ich interesariuszy

Warianty tytułu
Trust and Information Asymmetry in Relations on Financial Market - Chosen Aspects on the Basis of Banks and Their Stakeholders
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podmioty funkcjonujące na rynku uzależnione są w swych relacjach od posiadanych informacji i zaufania. Są one obecnie traktowane jako jedne z najcenniejszych elementów wpływających na podejmowane decyzje oraz na relacje jakie występują między stronami. Banki są podmiotami uznawanymi za instytucje zaufania publicznego, dlatego też informacja bankowa oraz zaufanie nabierają tu szczególnego znaczenia. Założyć można, że w warunkach powszechnie występującej asymetrii informacji, zaufanie jest niezbędnym elementem wpływającym na pozytywne relacjach między podmiotami. Celem artykułu jest próba pokazania w jaki sposób asymetria informacji i zaufanie wpływają na wzajemne relacje pomiędzy podmiotami bankowymi a ich interesariuszami. Rozważania oparte zostaną o dane pochodzące z wtórnych źródeł informacji.(abstrakt oryginalny)
EN
Entities on the market are dependent on information they have and trust. Information and trust level are currently seen as one of the most valuable elements which have impact on decisions and relations between transaction sides. Banks are entities which are supposed to be public trust institutions and that is why bank information and trust are more and more important. It can be assumed that in the conditions of generally prevailing information asymmetry, trust is an indispensable element which affect positive relations between entities. The main purpose of this article is to identify how information asymmetry and trust affect the mutual relations between bank entities and their stakeholders. The consideration will be based on date which comes from secondary source of information.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
125--133
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Audyt bankowości detalicznej 1994 - 2005, Audyt Bankowości detalicznej 2006, Pentor 2007, http://www.pentor.pl/48553.xml?doc_id=11278.
  • 2. "Bankowcy: zaufanie to nasz kapitał konkurencyjny w erze przemian technologicznych" http://finanse.wp.pl (13.07.2016).
  • 3. Fukuyama F.: Trust. The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York 1995.
  • 4. Iwanicz-Drozdowska M.: Bezpieczeństwo rynku usług finansowych. Perspektywa Unii Europejskiej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008.
  • 5. Jakubowska A., Grabowska-Powaga A.: Trust as a determinant of competitiveness of financial institutions (on the example of banks), (in) Gunter Hofbauer und Monika Klimontowicz (ed.) Challenges, Research and Perspectives: 2016, Europa in a Changing World, uni-edition GmbH Berlin, 2017.
  • 6. Janc A. (red.): Stabilizowanie sektora bankowego w okresie kryzysu, Zeszyty Naukowe nr 155, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
  • 7. Kotliński G.: Predykcja zmian w relacjach klient - bank, [w] Janc A. (red.): Bankowość a kryzys na rynkach finansowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
  • 8. Kulińska-Sadłocha E., Kotliński G.: Zaufanie jako element rozwoju nowego systemu bankowego w Polsce, [w] Janc A. (red.) Stabilizowanie sektora bankowego w okresie kryzysu, (red) A., Zeszyty Naukowe nr 155, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
  • 9. Lin N.: Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge University Press, Cambridge 2001.
  • 10. Misztal B.: Trust in Modern Societies: The Search for the Bases of Social Order. Polity Press, Cambridge 1996.
  • 11. www.nbportal.pl
  • 12. Polański B., Pietrzak Z., Woźniak B.: System finansowy w Polsce-tom I. PWN, Warszawa 2008.
  • 13. Raczkowski K., Markiewicz A.: Wpływ asymetrii informacji w sektorze finansowym na zarządzanie w systemie gospodarczym, [w] Raczkowski K. (red.): Zarządzanie w systemie gospodarczym. Szanse i zagrożenia. Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2015.
  • 14. Reputacja polskiego sektora bankowego 2016 na www.zbp.pl (02.06.2017).
  • 15. Sprawozdanie z działalności UOKiK za rok 2015. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2016.
  • 16. Sztomka P.: Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2007.
  • 17. W centrum uwagi - doświadczenia klienta w kontakcie z marką. Światowe Badanie Klientów Banków Detalicznych 2014, na www.ey.com (12.10.2015).
  • 18. Wojtczak K.: Zawód i jego prawna reglamentacja. Studium z zakresu materialnego prawa administracyjnego, Poznań 1999.
  • 19. www.zbp.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171534459

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.