PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 1(41) | 153--162
Tytuł artykułu

The Influence of the Vicinity of a National Road on Housing Prices

Warianty tytułu
Wpływ bliskości drogi krajowej na ceny nieruchomości mieszkaniowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Krajobraz dźwiękowy jest nieodłącznym elementem krajobrazu, a tym samym składnikiem lokalizacji szczegółowej nieruchomości. Hałas w środowisku stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Szczególnie w miastach dźwięki natury są zakłócane przez hałas drogowy, który jest głównym zagrożeniem dla klimatu akustycznego. Celem artykułu jest rozpoznanie wpływu sąsiedztwa drogi krajowej na ceny lokali mieszkalnych na wybranym rynku lokalnym. Do oszacowania tego wpływu autorki wykorzystały metodę regresji log-liniowej. W analizie uwzględniono także inne czynniki, które warunkują wysokość cen mieszkań. Skonstruowany model wykazał, że mieszkania znajdujące się w strefie podwyższonego hałasu były tańsze niż lokale położone poza tą strefą. Wyniki badań mogą być pomocne w planowaniu przestrzennym i szacowaniu kosztów inwestycji drogowych, w tym w ocenie oddziaływania na środowisko.(abstrakt autora)
EN
Soundscape is an inseparable element of landscape, thus being a component of the location of a specific property. Noise in the environment represents a serious danger for public health. Often unusual sounds of nature are disrupted, especially in cities, by road noise, which is the main threat to acoustic climate. The aim of this paper is to identify the influence of the vicinity of a national road on housing prices in a selected local market. The log-linear regression to assess the influence of the vicinity of a national road on housing prices was applied. Some other factors which have an impact on the prices of flats were also taken into account. The designed model showed that dwellings located in the zone affected by increased noise were cheaper than those located beyond it. The results of our survey may appear useful in spatial planning and in evaluating the costs of road investments, including the assessment of environmental impact.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
153--162
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu
Bibliografia
  • Baltagi, B.H. (2011). Econometrics. Fifth Edition. Springer: Heidelberg.
  • Brown, G.R. (1991). Property Investment and the Capital Markets. E & FN Spon, London.
  • Fanning, S.F. (2014). Market Analysis for Real Estate. Second Edition. Chicago: Appraisal Institute.
  • Foryś, I. (2014). Selected Demographic Aspects of Buyers' Activity on the Local Housing Market. Real Estate Management and Valuation, 4 (22), 92-104. DOI: 10.2478/remav-2014-0040.
  • Hughes, W.T.J., Sirmans, C.F. (1992). Traffic Externalities and Single-Family House Prices. Journal of Regional Science, 4 (32), 487-500. DOI: 10.1111/j.1467-9787.1992.tb00201.x.
  • Isaac, D. (2002). Property Valuation Principles. London: Palgrave.
  • Kucharska-Stasiak, E., Załęczna, M., Żelazowski, K. (2012). Wpływ procesu integracji Polski z Unią Europejską na rozwój rynków nieruchomości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Levkovich, O., Rouwendal, J., van Marwijk, R. (2016). The Effects of Highway Development on Housing Prices. Transportation, 2 (43), 379-405. DOI: 10.1007/s11116-015-9580-7.
  • Malienė, V., Atkinson, I., Šubic Kovač, M., Pȍdör, A., Nyiri Mizseiné, J., Dixon-Gough, R., Hernik, J., Pazdan, M., Gaudėšius, R., Gurskienė, V. (2016). Property Markets and Real Estate Valuation Practice in Central and Eastern Europe - Slovenia, Hungary, Poland and Lithuania. W: R.T. Abdulai, F. Obeng-Odoom, E. Ochieng, V. Malienė (eds.), Real Estate, Construction and Economic Development in Emerging Market Economies. New York: Routledge, 296-357.
  • Martínez, L., Viegas, J. (2009). Effects of Transportation Accessibility on Residential Property Values. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2115, 127-137. DOI: 10.3141/2115-16.
  • Meen, G.P. (2001). Modelling Spatial Housing Markets. Theory, Analysis, and Policy. New York: Springer Science + Business Media, LLC.
  • Mikelbank, B.A. (2004). Spatial Analysis of the Relationship Between Housing Values and Investments in Transportation Infrastructure. The Annals of Regional Science, 38, 705-726. DOI: 10.1007/s00168-003-0187-0.
  • Nelson, J.P. (1982). Highway Noise and Property Values: A Survey of Recent Evidence. Journal of Transport Economics and Policy, 2 (16), 117-138.
  • Ranci, C., Brandsen, T., Sabatinelli, S. (ed.). (2014). Social Vulnerability in European Cities: The Role of Local Welfare in Times of Crisis. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Siemińska, E. (2012). Nowe wyzwania inwestowania i finansowania projektów deweloperskich. Studia i Materiały Towarzystwa Naukowego Nieruchomości, 3 (20), 17-28.
  • SNM (2017). Strategic Noise Map (Strategiczna mapa akustyczna miasta Kalisza), Kalisz City Hall (Urząd Miasta Kalisza). Retrieved from: http://msip.kalisz.pl/msip/ (access: 10.10.2017).
  • Szopińska, K. (2017). Creation of Theoretical Road Traffic Noise Model with the Help of GIS. Conference "Environmental Engineering" 10th International Conference Vilnius Gediminas Technical University, Vilnius, Lithuania, 27-28 April, 1-8. DOI: 10.3846/enviro.2017.122.
  • Trojanek, R. (2013). Fluctuations of Dwellings' Prices in the Biggest Cities in Poland During 1996-2011. Actual Problems of Economics, 2 (1-2), 224-231.
  • Zaremba, A., Będzik, B. (2010). Cykle koniunkturalne, popyt i podaż na rynku nieruchomości. W: M.J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Rynek nieruchomości gminnych w czasie kryzysu i po kryzysie (s. 39-50). Warszawa: CEDEWU.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171535577

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.