PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 23 | nr 4 | 18--27
Tytuł artykułu

The Initiatives Supported by Reward-Based Crowdfunding in Poland

Warianty tytułu
Inicjatywy wspierane przez crowdfunding oparty na nagrodach w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Crowdfunding to rodzaj finansowania, który jest popularny nie tylko wśród przedsiębiorców. Istnieje wiele przykładów finansowania sportu, kultury, muzyki czy inicjatyw społecznych. Wiele dobrych projektów nie mogłoby zostać zrealizowanych bez finansowania społecznościowego. W artykule zostanie przedstawiona analiza największych projektów realizowanych na jednej z najstarszych platform w Polsce - Polakpotrafi.pl. Będzie ona podstawą do sformułowania wniosków dotyczących inicjatyw wspieranych przez platformy crowdfundingowe oparte na nagrodach. Można postawić hipotezę, że crowdfunding w Polsce rozwija się szybko, ale wartość i liczba projektów jest nadal niższa niż w krajach Europy Zachodniej i USA. Metody badawcze zastosowane w artykule to metodą statystyczną i porównawczą oraz analizą przypadku. Wykorzystane zostaną dane pochodzące z Komisji Europejskiej, Banku Światowego i platform crowdfundingowych.(abstrakt oryginalny)
EN
Crowdfunding is a type of financing that is popular not only among entrepreneurs. There are examples of financing sport, culture, music or just someone's dreams, and many good projects could not have been realized without crowdfunding. The analysis of the largest projects realized on one of the Poland's oldest and biggest Polish crowdfunding platform - polakpotrafi.pl will be made in the article. It will be the background to formulate some conclusions about the initiatives supported by reward-based crowdfunding platforms. It can be hypothesized that crowdfunding in Poland is developing rapidly but the value and number of projects is still lower than in Western Europe countries and the USA. The research methods used in the article are primarily a statistical and comparative method and case study analysis. The data from the European Commission, the World Bank and crowdfunding platforms will be used.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
23
Numer
Strony
18--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Gdańsk, Poland
Bibliografia
  • Bagińska E., 2018, Legal regulation of crowdfunding in Poland, [in:] B. Lewaszkiewicz-Petrykowska, Rapports Polonais: XXe Congrès International de Droit Comparé: XXth International Congress of Comparative Law: Fukuoka, 22-28 VII 2018, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 123-136.
  • Baumgardner T., Neufeld C., Huang P., Sondhi T., Carlos F., Talha M., 2018, Crowdfunding as a Fast-Expanding Market for the Creation of Capital and Shared Value. www.wileyonlinelibrary. com, 4, accessed on 13.10.2018.
  • Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A., 2014, Crowdfunding: tapping the right crowd, Journal of Business Venturing, 29(5).
  • Best J., Neiss S., 2014, A Historical Perspective, [in:] S. Dresner, Crowdfunding. A Guide to Raising Capital on the Internet, John Wiley&Son.
  • Bi S., Liu Z., Usman K., 2017, The influence of online information on investing decisions of reward-based crowdfunding, Journal of Business Research, pp. 10-18.
  • Brabham D., 2008, Crowdsourcing as a model for problem solving, The International Journal of Research into New Media Technologies, pp. 75-90.
  • Bystrov V., Gałuszka P., 2012, Społecznościowe finansowanie produkcji dóbr kultury na przykładzie serwisu MegaTotal.pl, Zarządzanie w Kulturze, vol. 13, no. 4.
  • Bystrov V., Gałuszka P., 2013, Platforma finansowania społecznościowego jako nowy typ przedsiębiorstwa na rynku kultury, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, nr 125.
  • Cumming D.J., Leboeuf G., Schwienbacher A., 2015, Crowdfunding Models: Keep-It-All vs. All-Or-Nothing, retrieved from https://ssrn.com/abstract=2447567 or http://dx.doi.org/ 10.2139/ssrn.2447567.
  • Cunningham W.M., 2012, The Jobs Act Crowdfunding for Small Businesses and Startups, Apres, New York.
  • Dapp T.F., 2013, Crowdfunding: An alternative source of Funding with Potential, [in:] Banking Technology Snapshot. Digital Economy and Structural Change, Deutsche Bank Research, Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main.
  • Dziuba D.T., 2014, Wstęp do ekonomiki crowdfundingu. Modele finansowania społecznościowego, Wydawnictwo Fundacja "Fotografia dla przyszłości", Warszawa.
  • Dziuba D., 2016, Economics of Crowdfunding, Wydawnictwa Drugie, Warszawa. European Commission, 2015, Mapping EU Markets and Events Study, DOI 10.2874/37466, http://ec.europa.eu/finance/general- policy/docs/crowdfunding/20150930-crowdfunding-study_ en.pdf access on: 12.10.2016.
  • Frydrych D., Bock A., Kinder T., Koeck B., 2014, Exploring entrepreneurial legitimacy in reward-based crowdfunding, Venture Capital, pp. 247-269.
  • Giudici G., Guerini, M., Rossi-Lamasta, C., 2018, Reward-based crowdfunding of entrepreneurial projects: the effect of local altruism and localized social capital on proponents' success, Small Business Economics (2), pp. 307-324.
  • Howe J., 2009, Crowdsourcing. Why the Power of Crowd is Driving the Future of Business, Three Rivers Press, New York. ICOPartners, 2018, http://icopartners.com/2018/01/kickstarter- 2017-year-review/ accessed on 20.10.2018.
  • Kędzierska-Szczepaniak A., 2017, Perspektywy rozwoju crowdfundingu udziałowego w Polsce, Zarządzanie i Finanse (4), pp. 211-224.
  • Kędzierska-Szczepaniak A., Szopik-Depczyńska K., Łazorko K., 2016, Innowacje w organizacjach, Texter, Warszawa.
  • Kędzierska-Szczepaniak A., Szczepaniak K., 2015, Podatkowe aspekty crowdfundingu, Zarządzanie i Finanse, nr 4, pp. 19-30.
  • Kędzierska-Szczepaniak A., Szopik-Depczyńska K., 2017, Polskie platformy crowdfundingowe na przykładzie Polakpotrafi. pl, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, pp. 45-55.
  • kickstarter.com, accessed on 25.09.2018.
  • Kleeman F., Gunter Voss G., Rieder K., 2008, Un(der)paid innovators: the commercial utilization of consumer work through crowdsourcing, Science, Technology&Innovation Studies, vol. 4, no. 1.
  • Kowalczyk D., Dudycz H., 2018, Analiza crowdfundingu w Polsce na podstawie badań ankietowych, Przegląd Organizacji (2), pp. 46-52.
  • Kraus S., Richter C., Brem A., Cheng C., Chang M., 2016, Strategies for reward-based crowdfunding campaigns, Journal of Innovation & Knowledge (1), pp. 13-23.
  • Kuppuswamy V., Bayus B., 2018, Crowdfunding Creative Ideas: The Dynamics of Project Backers, [in:] Hornuf L., Cumming D. (eds.), The Economics of Crowdfunding: Startups, Portals and Investor Behaviour, pp. 151-182.
  • Kuti M., Bedõ Z., Geiszl D., 2017, Equity-based crowdfunding, Financial and Economic Review (4), pp. 187-200.
  • Lambert T., Schwienbacher A., 2010, An Empirical Analysis of Crowdfunding, http://ssrn.com/abstract=1578175 accessed 08.12.2018.
  • Malinowski B.F., Giełzak M., 2015, Crowdfunding - zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu, Helion, Gliwice.
  • Massolution, Crowdfunding Industry Report 2013-2015.
  • Méric J., Maque I., Brabet J., 2016, Introduction: The International Research Handbook of Crowdfunding, Emerald Group Publishing Limited.
  • Mollick E., 2014. The dynamics of crowdfunding: an exploratory study, Journal of Business Venturing, Issue 1 (vol. 29), pp. 1-16.
  • Mollick E., Kuppuswamy V., 2014, After the Campaign: Outcomes of Crowdfunding, Social Science Research Network, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_ id=2376997 accessed on: 13.03.2016.
  • Morse A., 2015, Peer-to-peer crowdfunding: information and the potential for disruption in consumer lending, Annual Review of Financial Economics, vol. 7, pp. 463-482. Polakpotrafi.pl, 2018, https://polakpotrafi.pl, accessed on: 10.10.2018.
  • Schwienbacher A., Larralde B., 2010, Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures, [in:] D. Cumming, Handbook of Entrepreneurial Finance, Oxford University Press.
  • Sullivan M., 2017, Socialmediaweek. https://socialmediaweek. org/blog/2011/12/a-social-history-of-crowdfunding, accessed on 15.10.2018.
  • The World Bank, 2013, Crowdfunding's Potential for the Developing World.
  • Waszkiewicz A., 2016, Crowdfunding - alternatywna forma finansowania przedsiębiorstw w Polsce?, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(8), pp. 323-337.
  • Ziółkowski P., Janowski A., 2017, Crowdfunding of Research Projects in Poland, pp. 9121-9127.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171535682

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.