PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 5 | 82--94
Tytuł artykułu

Rozwój dystrybucji ubezpieczeń majątkowych online w Polsce w latach 2005-2016

Warianty tytułu
Development of Online Non-life Insurance Distribution in Poland in the Years 2005-2016
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sprzedaż ubezpieczeń za pomocą Internetu począwszy od roku 2003 staje się w Polsce jednym z ważniejszych kanałów dystrybucji oferowanych produktów. Pozwala to znacznie ograniczyć koszty akwizycji sprzedawanych ubezpieczeń, co niewątpliwie jest dodatkowym elementem konkurencji dla ubezpieczycieli. Od roku 2005/2006 obserwowany jest bardzo silny wzrost przypisu składki brutto pochodzącej z tego kanału dystrybucji. W pracy zbadano zależność między intemetyzacją w Polsce a udziałem składki przypisanej brutto z tytułu ubezpieczeń sprzedawanych online w składce ze sprzedaży bezpośredniej całego działu II. Postawiono hipotezę badawczą, że wzrost sprzedaży ubezpieczeń przez Internet jest skorelowany wykładniczo ze wskaźnikiem intemetyzacji. Ponadto wskazano, że dodatkowym czynnikiem poprawiającym perspektywy wzrostu sprzedaży ubezpieczeń majątkowych za pomocą tego kanału dystrybucji są najnowsze zmiany legislacyjne oraz dostępność nowych technologii. W badaniach empirycznych wykorzystano dane statystyczne KNF, GUS oraz raporty KPMG. Do analiz zastosowano m.in. metody analizy dynamiki oraz korelacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The sale of insurance via Internet, starting from 2003, has become one of the most important distribution channels of the offered products in Poland.lt allows to significantly reduce the costs of acquisition of sold insurance, which is undoubtedly an additional element of competition for insurers. A very strong increase in the gross written premium from this distribution channel has been observed since 2005/2006 .The study examined the dependence between intemetization in Poland and the share of gross written premium from insurance sold online in the premium from direct sales of the whole branch II. A research hypothesis has been put forward that the increase in online sales of insurance is exponentially correlated with the intemetization index.In addition , it has been pointed out that the additional factor improving the growth prospects of non-life insurance sales through this distribution channel are the latest legislative changes and the availability of new technologies.In the empirical studies the statistical data from the PI SA, the Central Statistical Office and KPMG reports were used. To the analyzes have been used, among others, methods of dynamics and correlation analysis. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
82--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • University of Łódź, Poland
Bibliografia
  • 1. Bednarczyk T., Jańska A., 2015, Innowacje produktowe i procesowe w obszarze ubezpieczeń majątkowych dla osób fizycznych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska., Sectio H. Oeconomia vol. 49, nr 4, s. 45-55.
  • 2. Błaś R., 2016, Analiza rynku ubezpieczeniowego w Polsce pod kątem aplikacji mobilnych, Acta Universitatis Nicolai Copemici. Zarządzanie, tom 43, nr 2, s. 25-39.
  • 3. Bojanowska A., Wójcik A., 2015, Nowoczesne kanały dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych, Marketing i Zarządzanie nr 41 (2), s. 423-434.
  • 4. Chmielowiec- Lewczuk M.,2014, Pomiar dokonań w działalności ubezpieczeniowej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 343, Wyd. UE Wrocław, Wrocław.
  • 5. Cholewiński A., Internet w ubezpieczeniach, http://www.e-marketing.pl/artyk/artyk39.php, dostęp z dnia 13.02.2018.
  • 6. Dutta, S., Kwan, S., Segev, A., 1997, Transforming business in the marketspace - strategie marketing and customer relationships, CMIT Working Paper. Berkeley: Fisher Center for Management and Information Technology, University of California.
  • 7. Firnie A., Grónroos C., 2017, Communication-in-use: customer-integrated marketing communication, European Journal of Marketing nr 51/3, s. 445-463.
  • 8. Grzywaczewska K., 2015, Ubezpieczyciel zmienia się dla klienta, Miesięcznik Ubezpieczeniowy nr 3.
  • 9. GUS, Jak korzystamy z Internetu? Za lata 2005-2017, https://www.stat.gov.pl, dostęp z dnia 13.02.2018 r.
  • 10. Handschke J., Kaczała M., 2004, Badania empiryczne - wykorzystanie Internetu w zakładach ubezpieczeń w Polsce: Założenia badań, w: Handschke J. (red.), Internet w działalności ubezpieczeniowej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem dystrybucji, Katedra Ubezpieczeń AE w Poznaniu, Poznań, s. 7-10.
  • 11. Insurance Distribution Directive (IDD), http://www.betterregulation.com/ie/hot-topic/imd2, dostęp z dnia 10.02.2018 r.
  • 12. Jaworski W., Lisowski J. 2004, Wpływ nowych technologii na system biznesowy zakładu ubezpieczeń, w: Handschke J. (red.) Internet w działalności ubezpieczeniowej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem dystrybucji, Katedra Ubezpieczeń AE w Poznaniu, Poznań, s. 64-71.
  • 13. Klapkiv Y., Niemczyk L., Vakun O., 2017, Financial mechanism of the insurance business, Scientific Bulletin of Polissia nr 4/2 (12), s. 84-91.
  • 14. KPMG Ubezpieczenia w zasięgu ręki - czy aplikacje mobilne otworzą nowe możliwości przed ubezpieczycielami w Polsce?, 2016, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/ pl-Raport-KPMG-Ubezpieczenia-w-zasiegu-reki.pdf, dostęp z dnia 1.02.2018 r.
  • 15. Kroi E., Hoffman E., 1993, FY1 on ,What is the Internet? Network Working Group Request for Comment Request for Comments: 1462, https://tools.ietf.org/html/rfcl462, dostęp z dnia 1.02.2018.
  • 16. Komisja Nadzoru Finansowego, 2017, Biuletyn Roczny. Rynek ubezpieczeń, Za lata 2003-2017, https://www.knf.gov.pl, dostęp z dnia 13.02.2018 r.
  • 17. Kulik G., 2015, Zmiany proklienckie w likwidacji szkód, Miesięcznik Ubezpieczeniowy, nr 3.
  • 18. Monkiewicz J., Pazio N., 2003, Marketing ubezpieczeniowy i komunikacja marketingowa, w: Monkiewicz J.(red.), Podstawy ubezpieczeń, t. III, Przedsiębiorstwo, Poltext, Warszawa.
  • 19. Mruk H., 2003, Analiza rynku, PWE, Warszawa.
  • 20. PZU, Nowe PZU - więcej niż ubezpieczenia, Aktualizacja i operacjonalizacja strategii Grupy PZU na lata 2017 - 2020, https://www.pzu.pl/c/document_library/get_file?uuid=2f95el55- e40f-4fc8-b42c-ac74557e202a&groupld= 10172, dostęp z dnia 19.02.2018 r.
  • 21. Payne A., 1997, Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • 22. UNCTAD, Information Economy Report 2015: Unlocking the Potential of E-commerce for Developing Countries (United Nations publication, Sales No. E.15.II.D.1, New York and Geneva), unctad.org/en/PublicationsLibrary/ier2015_en.pdf, dostęp z dnia 1.02.2018 r.
  • 23. Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2017 r.).
  • 24. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z dnia 24 czerwca 2014 r.).
  • 25. Witkowska J., 2008, Kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych, Wyd. TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
  • 26. Zieniewicz M., Lisowski J., 2015, Zmiany w kanale agencyjnym na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, nr 4, s. 335-345.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537387

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.