PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 5, cz. 1 Agile Commerce - inteligentne technologie w zastosowaniach | 191--207
Tytuł artykułu

Wielowymiarowość zachowań obywatelskich konsumentów na przykładzie dzielenia się opiniami o markach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Multi-dimensionality of Customer Citizenship Behaviour on the Example of Word-of-Mouth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule przedstawiono dzielenie się opinią z innymi konsumentami na temat marek jako jedną z form CCB, określono także typowe przykłady takich zachowań. Ponadto przyjęto założenie, że skłonność do dzielenia się opiniami na temat marek z innymi może być związana z określonymi odczuwanymi potrzebami samych konsumentów. Do tego celu posłużyła powszechnie znana klasyfikacja potrzeb według Abrahama Maslowa. Celem artykułu jest wypełnienie istniejącej, jeśli chodzi o takie ujęcie omawianego zagadnienia, luki w literaturze przedmiotu. Zależności te przeanalizowane zostały za pomocą analizy czynnikowej na podstawie wyników empirycznych badań własnych o charakterze eksploracyjnym. Te ostatnie były przeprowadzone wśród polskich konsumentów metodą sondażową z wykorzystaniem techniki ankietowej. W artykule przedstawiono wnioski z nich płynące, wskazano także kierunki dalszych badań w tym obszarze. (fragment tekstu)
EN
The paper presents customer citozenship behaviour (CCB) as an emerging and dynamic area of research in marketing science. CCB is considered to be a complex construct, consisting of several types of customer behaviours, positive word-of-mouth among them. The presented study explores an identyfies hierarchy of needs as factors stimulating customers' advocacy. Results of on-line consumer survey conducted among 161 Polish customers were applied to perform factor analysis. Conclusions were drawn and further research directions were also identified. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Alderfer C.P. (1969), An Empirical Test of a New Theory of Human Needs, "Organizational Behaviour and Human Performance", vol. 4, no. 2.
  • Balaji M.S. (2014), Managing Customer Citizenship Behaviour: A Relationship Perspective, "Journal of Strategic Management", vol. 22, no. 3.
  • Bettencourt L.A. (1997), Customer Voluntary Performance: As Partners in Service Delivery, "Journal of Retailing", vol. 73, no. 3.
  • Bove L.L., Pervan S.J., Beatty S.E. i in. (2009), Service Worker Role in Encouraging Customer Organizational Citizenship Behaviours, "Journal of Business Research", vol. 62, no. 7.
  • Brown J., Broderick A., Lee N. (2007), Word of Mouth Communication within Online Communities, "Journal of Interactive Marketing", vol. 21, no. 3.
  • Brown J.J., Reingen P.H. (1987), Social Ties and Word-of-Mouth Referral Behaviour, "Journal of Consumer Research", vol. 14, issue 3.
  • Cao H., Jiang J., Oh L.B. i in. (2013), A Maslow's Hierarchy of Needs Analysis of Social Networking Services Continuance, "Journal of Service Management", vol. 24, no. 2.
  • Chwalibóg E. (2013), Wyzwalanie zachowań obywatelskich pracowników jako krok w dążeniu do doskonałości organizacji, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 322.
  • Cook J., Wall T. (1980), New Work Attitude Measures of Trust, Organizational Commitment and Personal Need Non-fulfilment, "Journal of Occupational and Organizational Psychology", vol. 53, no. 1.
  • Cortina J.M. (1993), What Is Coefficient Alpha? An Examination of Theory and Applications, "Journal of Applied Psychology", vol. 78, no. 1.
  • Cox D.F. (1963), The Audiences as Communicators [w:] S.A. Greyser (ed.), Proceedings, American Marketing Association, Chicago.
  • Coy D.R., Kovacs-Long J. (2005), Maslow and Miller: An Exploration of Gender and Affiliation in the Journey of Competence, "Journal of Counselling", vol. 83.
  • Dewalska-Opitek A., Mitręga M. (2017a), Pomaganie innym klientom jako forma zachowań obywatelskich konsumentów oraz sposób na zaspokojenie własnych potrzeb [w:] Agile Commerce - świat technologii i integracji procesowej, R. Pator, K. Kolasińska-Morawska (red), "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. 18, z. 4, cz. 1.
  • Dewalska-Opitek A., Mitręga M. (2017b), Zachowania obywatelskie konsumentów jako wyłaniający się obszar badawczy, "Marketing i Rynek", nr 4.
  • Ercsey I. (2016), Consumer Participation: Mandatory or Voluntary Behaviour?, "Club of Economics in Miskolc", vol. 12, no. 1.
  • Fife E., Pereira F. (2008), Maslow's Hierarchy of Needs and ICT: Challenges of End-User Adoption of Digital Life, Proceedings of FITCE Congress, 57.
  • Garma R., Bove L.L. (2009), Customer Citizenship Behaviours Directed at Service Personnel: What the Experts Have to Say. Australian and New Zeland Marketing Academy (ANZMAC) Conference Paper, ANZMAC.
  • Gilem J., Gilem R. (2003), Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach's Alpha Reliability Coefficient for Likert-type Scales, Midwest Resarch-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, The Ohio State University, Columbus, OH.
  • Godes D., Mayzlin D. (2004), Using Online Conversations to Study Word-of-Mouth Communication, "Marketing Science", vol. 23, no. 4.
  • Groth M. (2005), Customers as Good Soldiers: Exemining Citizenship Behaviours in Internet Service Deliveries, "Journal of Management", vol. 31, no. 1.
  • Gummesson E. (1996), Relationship Marketing and Imaginary Organizations: A Synthesis, "European Journal of Marketing", vol. 30, no. 2.
  • Gruen T.W. (1995), The Outcome Set of Relationship Marketing in Consumer Markets, "International Business Review", vol. 4, no. 4.
  • Gruen T.W., Osmonbekov T., Czaplewski A. (2006), eWOM: The Impact of Customer-to-Customer Online Know How Exchange on Customer Value and Loyalty, "Journal of Business Research", vol. 59, no. 2.
  • Hackman R., Guskey A. (1998), The Relationship between Alumni and the University: Toward a Theory of Disretionary Collaborative Behaviour, "Journal of Marketing Theory and Practise", vol. 6, no. 2.
  • Hsieh A., Yen C., Chin K. (2004), Participative Customers as Partial Employees and Service Provider Workload, "International Journal of Service Industry Management", vol. 15, no. 2.
  • Khanaga S., Volberda H., Oshri I. (2017), Customer Co-creation and Exploration of Emerging Technologies: The Mediating Role of Managerial Attention and Initiative, "Long Range Planning", vol. 50, no. 2.
  • Johnson J.W., Rapp A. (2010), A More Comprehensive Understanding and Measure of Customer Helping Behaviour, "Journal of Business Research", vol. 63.
  • Kim J.-O., Forsythe S., Gu Q. i in. (2002), Cross-cultural Consumer Values, Needs and Purchase Behavior, "Journal of Consumer Marketing", vol. 19, no. 6.
  • Koltko-Rivera M.E. (2006), Rediscovering Later Version of Maslow's Hierarchy of Needs: Self-Transcendence and Opportunities for Theory, Research and Unification, "Review of General Psychology", vol. 10, no. 4.
  • Lau G.T., Ng S. (2001), Individual and Situational Factors Influencing Negative Word-of-Mouth Behaviour, "Canadian Journal of Administrative Sciences", vol. 18.
  • Lo Sh. (2012), Consumers Decisions: The Effect of Word of Mouth, "International Journal of Organizational Innovation", vol. 4, no. 3.
  • Maslow A. (1943), A Theory of Human Motivation, "Psychological Review", vol. 50, no. 4.
  • Maslow A. (1969), The Farther Reaches of Human Nature, "Journal of Transpersonal Psychology, vol. 1, no. 1.
  • Mitrega M., Forkmann S., Ramos C i in. (2012), Networking Capability in Business Relationships - Concept and Scale Development, "Industrial Marketing Management", vol. 41, no. 5.
  • Mitręga M. (2014), Pomiar w badaniach naukowych w marketingu - standardy w Polsce i za granicą okiem recenzenta, "Marketing i Rynek", nr 8 (CD).
  • Payne R. (1970), Factors Analysis of a Maslow-type Need Satisfaction Questionnaire, "Personnel Psychology", vol. 23.
  • Poraj-Weder M., Maison D. (2015), Poszukiwanie uniwersalnego modelu motywacji konsumenckich, "Psychologia Społeczna", t. 10, nr 1(32).
  • Radic S. (2011), The Hierarchy of Needs for Social Media Evangelists, "Social Media Strategy", no. 2.
  • Rosenbaum M.S., Messiah C.A. (2007), When Customers Receive Support from Other Customers, "Journal of Service Research", vol. 9, no. 3.
  • Serwin J. (2013), Mity i fakty na temat marketingu afiliacyjnego, [online] www.brief.pl, dostęp: 19.03.2017.
  • Silverman G. (2001), The Secrets of Word-of-Mouth Marketing: How to Trigger Exponential Sales through Runaway Word-of-Mouth, New York: American Marketing Association, New York.
  • Soch H., Aggarwal N. (2013), Influence of Commitment on Customer Discretionary Behaviour: A Survey in Retail Sector, "Universal Journal of Management", vol. 1, no. 2.
  • Urwiler R., Frolick M.N. (2008), The IT Value Hierarchy: Using Maslow's Hierarchy of Needs as a Metaphor for Gauging the Maturity Level of Information Technology Use within Competitive Organizations.
  • The IT Value Hierarchy, "Information Systems Management", vol. 25, no. 1.
  • Wahba M.A., Bridwell L.G. (1976), Maslow Reconsidered: A Review of Research on the Need Hierarchy Theory, "Organizational Behaviour and Human Performance", vol. 15, no. 2.
  • Yang K.S. (2003), Beyond Maslow's Culture-bound Linear Theory: A Preliminary Statement of the Double-Y Model of Human Needs [w:] V. Murphy-Berman, J,J. Berman (eds.), Cross-cultural Differences in Perspectives of the Self, University of Nebraska.
  • Yi Y., Gong T. (2013), Customer Value Co-creation Behaviour: Scale Development and Validation, "Journal of Business Research, vol. 66, no. 9.
  • Zalega T. (2012), Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537865

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.