PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | R. 16, nr 1, cz. 2 | 143--152
Tytuł artykułu

Zachowania przedsiębiorstw a sukces w sektorach starzejących się

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Enterprises' Behaviours and Success in Declining Industries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie typologii modelowych zachowań przedsiębiorstw w sektorach starzejących się oraz wskazanie, które z nich można uznać za zachowania prowadzące do sukcesu. Autorzy uważają, że przedsiębiorstwa działające w sektorach starzejących się nie są z góry skazane na porażkę. Przeciwnie, mogą osiągnąć sukces, utożsamiany z rozwojem przedsiębiorstwa w dłuższym horyzoncie czasowym. Kluczem do sukcesu jest aktywna postawa przedsiębiorstwa wobec starzenia się sektora. Podmioty charakteryzujące się pasywną postawą nie mają szans na sukces, bowiem nie są w stanie przezwyciężyć problemu, jakim jest starzenie się sektora, i najprawdopodobniej znikną z rynku. Typami zachowań zapewniającymi sukces w sektorach starzejących się są "poszukiwacze" i "obrońcy". Natomiast dwa pozostałe typy zachowań aktywnych ("kreatorzy" i "wycofujący się") gwarantują sukces, ale nie w odniesieniu do dotychczasowej domeny działania. (abstrakt oryginalny)
EN
The article aims to present generic types of enterprises' behavior in the declining industries and to indicate which ones can be considered behaviors leading to success. Authors believe that enterprises in declining sectors are not doomed to perish, but they can succeed. Success is understood as a long-term growth of the enterprise. However, enterprise should have an active attitude, ones with a passive attitude will not overcome the problem of industry's declining and will most likely bankrupt. Types of behaviors enabling to achieve success in the declining sectors are: "prospectors" and "defenders". Whereas, two other types of active behaviors ("creators" and "leavers") enabling to achieve success but beyond the existing core activity. (original abstract)
Rocznik
Strony
143--152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Anand J., Singh H. (1997), Asset Redeployment, Acquisitions and Corporate Strategy in Declining Industries, "Strategic Management Journal", Vol. 18.
  • Anderson C.R., Zeithaml C.P. (1984), Stage of the Product Life Cycle, Business Strategy, and Business Performance, "The Academy of Management Journal", Vol. 27, No. 1.
  • Bamiatzi V.C., Kirchmaier T. (2014), Strategies for superior performance under adverse conditions: A focus on small and medium-sized high-growth firms, "The International Small Business Journal", Vol. 32, No. 3.
  • Baruk A.I. (2016), Prosumpcja jako sposób na osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwo, "Zarządzanie i Finanse", nr 2, cz. 1.
  • Bławat F. (2004), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2017), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 5, PWE, Warszawa.
  • Grabowska M., Drygas M. (2010), Determinanty sukcesu przedsiębiorstw, Konferencja "Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji", Zakopane 2010 - artykuły, Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, http://www.ptzp.org.pl/s80/Konferencja_KZZ_Zakopane_2010_Artykuly.
  • Harrigan K.R. (1980), Strategies for Declining Industries, "The Journal of Business Strategy", Vol. 1, No. 2.
  • Harrigan K.R., Porter M. (1983), End-Game Strategies for Declining Industries, "Harvard Business Review", Vol. 61, No. 4.
  • Kay J. (1996), Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A. (2014), Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa.
  • Koponen J., Arbelius H. (2009), Strategic Management of Declining Industries - A Literature Review, http://eprints.herce.fi/200/1/declining_industries_yhdistetty-1.pdf, dostęp: 15.12.2016.
  • Lilja M., Sundberg Ch., Sundberg G. (2015), Growth Strategies in Declining Industries, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:814021/FULLTEXT01.pdf, dostęp: 15.12.2016.
  • Majewska-Opiełka I. (2007), Sukces firmy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Martin J.A., Eisenhardt K.M. (2004), Coping with Decline in Dynamic Markets: Corporate Entrepreneurship and the Recombinative Organizational Form, w: Business Strategy over the Industry Life Cycle, J. Baum, A. McGahan (eds.), Elsevier, New York.
  • McGahan A.M. (2004), How Industries Change, "Harvard Business Review", Vol. 82, No. 10.
  • Penc J. (1996), Decyzje w zarządzaniu, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
  • Sabol A., Šander M., Fučkan D. (2013), The concept of industry life cycle and development of business strategies, Management, Knowledge and Learning International Conference MakeLearn, Zadar, Croatia.
  • Schreuder H., Van Cayseele P., Jaspers P., De Graaff B. (1991), Successful Bear-Fighting Strategies, "Strategic Management Journal", Vol. 12, No. 7.
  • Sihvonen A. (2010), Success strategies in declining industries - A case survey, http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/12242/hse_ethesis_12242.pdf, dostęp: 15.12.2016.
  • Słownik Języka Polskiego PWN, pod red. W. Doroszewskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/sukces.html, dostęp: 6.04.2018.
  • Strategor (1996), Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
  • Szarucki M. (2010), Modelowanie w rozwiazywaniu problemów zarządzania, w: J. Czekaj, M. Lisiński (red.), Rozwój koncepcji i metod zarządzania, Fundacja UE w Krakowie, Kraków.
  • Urbanowska-Sojkin E. (2013), Zasobowy kontekst sukcesu przedsiębiorstwa, "Zarządzanie i Finanse", nr 4, cz. 1, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171537977

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.