PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 29 | nr 3 Przemiany sektora energetycznego i usług = Changes in the Energy Sector and Services | 97--110
Tytuł artykułu

Centra handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc

Warianty tytułu
Shopping Malls as Tourist Services Sites for Spending Free Time by the Inhabitants of Kielce
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Centra handlowe pojawiły się w przestrzeni miejskiej Polaków jako miejsce zakupów. Jednak współczesne społeczeństwo nieco inaczej widzi rolę zakupów w centrach handlowych. Z czynności obowiązkowych zakupy przemieniły się w przyjemność oraz formę zagospodarowywania i spędzania wolnego czasu. Wizyty w centrach handlowych stały się generatorem przemieszczeń ludności oraz zachowań związanych z czasem wolnym wielu konsumentów. Celem artykułu jest przedstawienie na podstawie badań diagnostycznych roli, jaką we współczesnym świecie ogrywają zakupy dla mieszkańców średnich miast, oraz wskazanie, na ile centra handlowe stanowią dla nich formę usług turystycznych, np. spędzania wolnego czasu. Przedstawiono model zachowań konsumenckich, który stanowi przejaw nowego stylu życia wykreowanego przez młode pokolenie w galeriach handlowych.(abstrakt oryginalny)
EN
Shopping malls (centres) have appeared in the Polish urban space as a place for shopping. Modern society sees the role of shopping malls slightly differently. Shopping changed from obligatory actions to a pleasure and a form of leisure activities. Visits to shopping malls have become a generator of population movements and behaviours associated with leisure time of many consumers. The aim of this paper is to present the role of shopping in the today world, on the basis of the diagnostic tests. Such research covered the role of shopping for the residents of medium sized cities and how shopping malls/ centres are, to them, a way of spending free time. The article presents the model of consumer behaviour, which is the manifestation of a new lifestyle created by the young generation in shopping malls.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
Bibliografia
  • Bosiacki, S., Rydlewski, P. (2009). Wielkomiejskie centra i galerie handlowe jako miejsca rekreacji i atrakcje turystyczne. Zeszyty Naukowe, 16.
  • Chrzanowska, A., Rochmińska, A. (2012). Zachowania nabywcze i przestrzenne klientów Galerii Łódzkiej w Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 12.
  • Dudek-Mańkowska, S., Fuhramann, M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne. W: A. Stasiak (red.). Kultura i turystyka - wspólnie zyskać. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa.
  • Fatyga, B. (2009). Czas wolny. W: Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  • Fuhramann, M. (2008). Znaczenie turystyczne centrów handlowych nowej generacji w Warszawie. Turystyka i Hotelarstwo, 14.
  • Górny, A. (2010). Trzymając telewizyjnego pilota czy ściskając kierownicę roweru? Sposoby spędzania czasu wolnego w przestrzeni miasta późnonowoczesnego na przykładzie Katowic. W: I. Bukowska-Floreńska (red.). Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 10.
  • Jałowiecki, B. (2005). Przestrzeń ludyczna - nowe obszary metropolii. Studia Regionalne i Lokalne, 3.
  • Jung, B. (1989). Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kamiński, A. (1989). Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Ledwoń, S. (2009). Przekształcenia obszarów śródmiejskich z udziałem funkcji handlowej. W: P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.). Wybrane zagadnienia z rewitalizacji miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.
  • Levytska, G., Kwiatkowska, E. (2009). Nowe tendencje w zachowaniach polskich konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Marketing i Rynek, 16(8), 23-26.
  • Majchrzak, K. (2007). Centrum handlowe jako atrakcja turystyczna ery postturystyki na przykładzie Starego Browaru w Poznaniu. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 466(9).
  • Makowski, G. (2004). Świątynia konsumpcji: geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
  • Ritzer, G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: MUZA.
  • Rochmińska, A. (2012). Centra handlowe - miejsca spędzania czasu wolnego przez Łodzian Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171539235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.