PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 123 Interdyscyplinarne ujęcia rozwoju | 131--142
Tytuł artykułu

To co w życiu ważne czyli hierarchia wartości polskich i białoruskich studentów

Warianty tytułu
What is Important in Life; the Hierarchy of Values of Polish and Belarusian Students
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Formowanie systemu wartości jest istotną kwestią w procesie wychowania młodego pokolenia. Pytanie o to co w życiu ważne jest szczególnie istotne u progu dorosłości, decyduje o kluczowych wyborach młodych dorosłych. W artykule chciałabym dokonać porównania wartości polskich i białoruskich studentów, tego co dla nich ważne a co ważne nie jest. Wnioski pochodzą z badań wykonanych metodą sondażową, techniką ankiety audytoryjnej. Wyłaniają się z nich podobieństwa, ale i znaczące różnice pomiędzy polskimi i białoruskimi studentami. Podobieństwa dotyczą postrzegania rodziny jako wartości najważniejszej. W innych kategoriach występują już różnice. Największe dotyczą roli pracy i polityki w życiu (ważniejsze dla białoruskich studentów) jak również przyjaciół i znajomych, wolnego czasu i religii (ważniejsze dla polskich studentów). Pomimo podobieństwa kulturowego, dziesiątków lat pozostawania w tej samej strefie wpływów politycznych, system wartości polskiego i białoruskiego młodego pokolenia jest inny.(abstrakt oryginalny)
EN
Forming a system of values is an important matter in the process of bringing up the young generation. The question, about what is essential in life, is particularly important at the threshold of adulthood; it determines the key choices of young adults. In my article, I would like to compare the values of Polish and Belarusian students, what is important to them and what is not. The conclusions come from surveys made using the survey method i.e. the auditorium questionnaire technique. They show similarities, but also significant differences between Polish and Belarusian students. The similarities mainly focus on the perception of the family as the most important value. In other categories, differences start to shine through. The biggest ones concern the role of work and politics in life (more important for Belarusian students) as well as friends and acquaintances, free time and religion (more important for Polish students). Despite the cultural similarity and decades of being in the same zone of political influence, the system of values of the Polish and Belarusian young generation is different.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków
  • Pavel Sukhoi State Technical University of Gomel, Belarus
Bibliografia
  • 1. Bebiroglu N., Roskam I., Straten Waillet N., Discussing Religion: Exploring the Link Between Parental Religious Socialization Messages and Youth Outcomes, Review of Religious Research, Vol. 57, No. 4 (December 2015), pp. 555-573.
  • 2. Buczyńska-Garewicz H., (1975), Uczucia i rozum w świecie wartości. Z historii filozofii wartości, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk.
  • 3. Brzozowski P. (2007), Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, Europejska czy Uniwersalna - Psychologiczne badania empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • 4. Dyczewski L., (2001), Miejsce i funkcja wartości w kulturze, [w:] Kultura w kręgu wartości, red. L. Dyczewski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  • 5. Gasset J.O. (1980), Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Czytelnik, Warszawa.
  • 6. Ignatczyk, W., (2002), System wartości rodzinnych młodzieży polskiej końca XX wieku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Centrum Badań nad Rodziną, Poznań.
  • 7. Jasińska-Kania A., (2011), Dynamika zmian wartości Polaków na tle europejskim EVS 1990-1999-2008, w: Bucholc M., Mandes S., Szawiel T., Wawrzyniak J., Polska po 20 latach wolności, Warszawa.
  • 8. Kłoskowska A., (1981), Socjologia kultury, Warszawa.
  • 9. Łobocki M. (1993), Pedagogika wobec wartości [w:] Śliwerski B., Kontestacje pedagogiczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  • 10. Nowak S., System wartości społeczeństwa polskiego (w:) Studia Socjologiczne 1979, 4(75).
  • 11. Szymczyk J., (2010), Wokół wartości i więzi społecznych Polaków. Wybrane aspekty i tendencje, "Zeszyty Naukowe KUL", nr 4(212).
  • 12. Thomas W.I., Znaniecki F., (1976), Chłop polski w Europie i Ameryce, Warszawa.
  • 13. Wagener L., Furrow J. L., King P. E., Leffert N., Benson P., Religious Involvement and Developmental Resources in Youth, Review of Religious Research, 2003, Vol. 44, No. 3, pp. 271-284, DOI: 10.2307/3512387.
  • 14. Znaniecki F., (1974), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa.
  • 15. Zuziak W. (2012), Aksjologia Louis'a Lavelle'a wobec ponowoczesnego kryzysu wartości, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171539363

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.