PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 101 | 151--172
Tytuł artykułu

Sir Robert Filmer. Sam przeciwko wszystkim! Część I

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sir Robert Filmer. Alone against All! Part 1
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sir Robert Filmer był angielskim teoretykiem politycznym, który bronił absolutyzmu i boskiego prawa królów, krytykując Hobbesa, Miltona, Grocjusza, Bellarmina, Suareza i Arystotelesa. Teoria Filmera jest oparta na założeniu, że władza ojca w rodzinie jest prawdziwym źródłem i modelem każdej władzy. Na początku Bóg dał władzę Adamowi, który miał całkowitą kontrolę nad swymi potomkami, nawet nad ich życiem i śmiercią. Z jego punktu widzenia król jest absolutnie wolny od wszelkiej ludzkiej kontroli, nie może być związany czynami swych poprzedników, wobec których nie jest odpowiedzialny; nie jest związany również własną wolą, ponieważ niemożliwe jest, by człowiek dał prawo samemu sobie - prawo musi zostać narzucone przez innych osobie, która jest nim związana. W artykule autor dowodzi, że rozumowanie Filmera jest doskonałą, kompletną, lecz ostatnią obroną nieograniczonej władzy królewskiej w erze destrukcji naturalnego autorytetu politycznego.(abstrakt oryginalny)
EN
Sir Robert Filmer was an English political theorist who defended absolutism and the divine right of kings criticizing Hobbes, Milton, Grotius, Bellarimine, Suarez and Aristotle. Filmer's theory is founded upon the statement that the government of a family by the father is the true origin and model of all government. In the beginning God gave authority to Adam, who had complete control over his descendants, even over life and death itself. In his point of view the king is perfectly free from all human control, he cannot be bound by the acts of his predecessors, for which he is not responsible; nor by his own, for it is impossible that a man should give a law to himself - a law must be imposed by another upon the person bound by it. In the Article the Author argues that Filmer's argument is perfect, complete but the last defense of unlimited royal power in the age of destruction of natural political authority.(original abstract)
Rocznik
Tom
101
Strony
151--172
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Bałuk Teresa, Sir Robert Filmer's Description of the Polish Constitutional System in the Seventeenth Century, The Slavonic and East European Review, Apr. 1984/62/2, s. 241-249.
  • Bourdin Bernard, The Theological-Political Origins of the Modern State. The Controversy between James I of England & Cardinal Bellarmine, przekł. S. Pickford, The Catholic University of America Press, Washington, D. C. 2010.
  • Bracton Henry de, De Legibus Et Consuetudinibus Angliæ, Yale University Press, New Heaven 1915.
  • Caro Jason, The Origins of Free Peoples, Continuum, New York 2011.
  • Coke Edward, The Second Part of Institutes of the Laws of England, W. Clarke and Sons, London 1817.
  • Cranmer Thomas, Short Instruction into Christian Religion, University Press, Oxford 1829.
  • Cuttica Cesare, Sir Robert Filmer (1588-1653) and the patriotic monarch. Patriarchalism in seventeenth century political thought, Oxford University Press, Oxford 2012.
  • Daly James, Sir Robert Filmer and English Political Thought, University of Toronto Press, Toronto 1979.
  • Eliot Thomas S., For Lancelot Andrewes. Essays on Style and Order, Faber & Gwyer, London 1928.
  • Figgis John N., The Theory of The Divine Right of Kings, University Press, Cambridge 1894.
  • Filmer Robert, Patriarcha and Other Political Works, Transaction Publisher, New Brunswick, London 2009.
  • Filmer Robert, Patriarcha and Other Writings, Cambridge University Press, Cambridge 1991, s. xxi.
  • Foster David, Taming the Father: John Locke's Critique of Patriarchal Fatherhood, The Review of Politics, Autumn 1994/56/4, s. 641-670.
  • Gładziuk Nina, Druga Babel. Antynomie siedemnastowiecznej angielskiej myśli politycznej, Instytut Nauk Politycznych PAN, Warszawa 2005.
  • Gough John W., The Social Contract. A Critical Study of its Development, Clarendon Press, Oxford 1957.
  • Greenleaf W.H., Filmer's Patriarchal History, The Historical Journal 1966/9/2, s. 157-171.
  • Hearnshaw Fossey J.C. (red.), The Social and Political Ideas of Some English Thinkers of the Augustan Age A.D. 1650-1750: A Series of Lectures Delivered at King's College, University of London During the Session 1927-1928, G.G. Harrap & Company, London 1928.
  • Hulliung Mark, Patriarchalism and Its Early Enemies, Political Theory, Nov., 1974/2/4, s. 410-419.
  • Kantorowicz Ernst H., Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przekł. M. Michalski, A. Krawiec, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Laski Harold, Political Thought in England: Locke to Bentham, Home University Library, London 1949.
  • Laslett Peter, Sir Robert Filmer: The Man versus the Whig Myth, The William and Mary Quarterly, Third Series, Oct. 1948/5/4, s. 523-546.
  • Laslett Peter, The World We Hale Lost. Further Explored, Routledge, London 2001.
  • Locke John, Dwa traktaty o rządzie, przekł. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992.
  • Lyon Thomas, The Theory of Religious Liberty in England 1603-39, Cambridge University Press, Cambridge 2015.
  • Miller Perry, Errand into the Wilderness, Harvard University Press, Cambridge 1956.
  • Mocket Richard, God and the King: or, A Dialogue, Shewing That Our Soveraign Lord the King of England, Being Immediate under God within His Dominions, Doth Rightly Claim Whatsoever is Required by the Oath of Allegiance, b.w., Oxford 1663.
  • Mullan David G., Scottish Puritanism, 1590-1638, Oxford University Press, Oxford 2000.
  • Nijenhuis Willem, Adrianus Saravia (ca. 1532-1613). Dutch Calvinist, First Reformend Defender of the English Episcopal Church Order on the Basis of the Ius Divinum, E.J. Brill, Leiden 1980.
  • Overall John, The Convocation Book of 1606, John Henry Parker, Oxford 1844.
  • Patterson William B., King James VI and I and the Reunion of Christendom, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • Plamenatz John, Man and Society. A Critical Examination of Some Important Social and Political Theories from Machiavelli to Marx, Longmans, London 1963.
  • Pocock John G.A., Schochet Gordon J., Schwoerer Lois G. (red.), The Varieties of British Political Thought, 1500-1800, Cambridge University Press, Cambridge 1993.
  • Pocock John G.A., The Ancient Constitution and the Feudal Law. A Study of English Historical Thought in the Seventeenth Century, Cambridge University Press, Cambridge 1957.
  • Rau Zbigniew, Contractarianism versus Holism. Reinterpreting Locke's Two Treatise of Government, University Press of America, Inc., Lanham 1995.
  • Rosenthal Alexander S., Crown under Law. Richard Hooker, John Locke, and the Ascent of Modern Constitutionalism, Lexington Books, Lanham 2008.
  • Salas Victor M., Fastiggi Robert L. (red.), A Companion to Francisco Suárez, Brill, Leiden, Boston 2014.
  • Saravia Adrien de, Diversi tractatus theologici, Societatis Stationariorum, Londini 1611.
  • Schochet Gordon J., Patriarchalism in Political Thought. The Authoritarian Family and Political Speculation and Attitudes Especially in Seventeenth-Century England, Basil Blackwell, Oxford 1975.
  • Schochet Gordon J., Patriarchalism, Politics and Mass Attitudes in Stuart England, The Historical Journal 1969/12/3, s. 413-441.
  • Sidney Algernon, Discourses Concerning Government, ed. Th.G. West, Liberty Classics, Indianapolis 1990.
  • Skinner Quentin, The Foundations of Modern Political Thought, Volume II: The Age of Reformation, Cambridge University Press, Cambridge 1978.
  • Smith David L., Constitutional Royalism and the Search for Settlement c. 1640-1649, Cambridge University Press, Cambridge 1994.
  • Sommerville Johann P., Royalists and Patriots. Politics and Ideology in England, 1603-1640, Routledge, London 2014.
  • Sommerville Johann P., From Suarez to Filmer: A Reappraisal, The Historical Journal, Sep. 1982/25/3, s. 525-540.
  • Stoneham Tom, Allen Keith (red.), Causation and Modern Philosophy, Routledge, London 2011.
  • Szlachta Bogdan, Monarchia prawa? Angielska myśl polityczna doby Tudorów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
  • The Book of Common Prayer, John B. Perry, Philadelphia 1846.
  • The English Works of Thomas Hobbes, Bart, London 1839.
  • The Holy Bible, Barker, London 1611.
  • The Political Works of James I, Harvard University Press, Cambridge 1918.
  • Tierney Brian, The Idea of Natural Rights: Studies on Natural Rights, Natural Law, and Church Law, 1150-1625, Scholars Press, Atlanta 1997.
  • Tutino Stefania, Empire of Souls. Robert Bellarmine and the Christian Commonwealth, Oxford University Press, Oxford 2010.
  • Tyrrell James, Bibliotheca Politica, or, A Discourse by Way of Dialogue Whether Monarchy by Jure Divino, Third Dialogue, Printed for Richard Baldwin, London 1691/2.
  • Ward Lee, The Politics of Liberty in England and Revolutionary America, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  • Zagorin Perez, A History of Political Thought in the English Revolution, Routledge & Paul, London 1954.
  • Zaret David, The Heavenly Contract Ideology and Organization in Pre-Revolutionary Puritanism, The University of Chicago Press, Chicago 1985.
  • Zuckert Michael, Natural Rights and the New Republicanism, Princeton University Press, Princeton 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171541186

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.