PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 6 | nr 4 | 25--30
Tytuł artykułu

Efekt sieciowy w wymiarze zaangażowania w organizacji sektora usług zdrowotnych

Warianty tytułu
Network Effect in the Context of Commitment in the Organization of the Health Services Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka organizacji sieciowych w polskiej literaturze przedmiotu jest nadal tematyką nową. Istotne zatem wydaje się badanie relacji sieciowych w usługach zdrowotnych oraz tego, czy interakcja pacjent-lekarz sprzyja powstawaniu efektu sieciowego. Celem artykułu jest zatem charakterystyka efektu sieciowego w wymiarze zaangażowania w sektorze usług zdrowotnych. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, narzędziem badawczym zaś, służącym osiągnięciu postawionego celu, była ankieta w pełni ustrukturyzowana, skierowana do pacjentów placówek zdrowotnych posiadających cechy organizacji sieciowej na terenie województwa świętokrzyskiego. Dla analizy organizacji sektora ochrony zdrowia sieciami fundamentalnymi są relacje, ponieważ definiują one charakter komunikowania się pomiędzy ludźmi, grupami i organizacjami, a proces ten determinuje przepływ informacji i dyfuzję wiedzy.(abstrakt oryginalny)
EN
The issue of network organizations in Polish literature of the subject is still a new problem. It is therefore important to examine the network relationships in health services and whether the patient's interaction with the doctor is conducive to the development of a network effect. For the analysis of the organization of the health care sector networks are fundamental relationships because they define the nature of communication between people, groups and organizations, a process that determines the flow of information, the diffusion of knowledge. Progressive commercialization and transformation of the health sector allows to attempt to refer to the network effect and perceive a leading role in its commitment. It can therefore be said that in the health sector, involvement is an economic category, and the relationships that arise at the provider-patient interface can foster a network effect.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
25--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Adamus-Matuszyńska A., 2013, Wykorzystanie SNA w pomiarze efektywności instytucji publicznych, [w:] Efektywność zarządzania organizacjami publicznymi i jej pomiar, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Zeszyty Naukowe Wydziałowe UE w Katowicach.
  • Anderson J.C., Håkansson H., Johanson J., 1994, Dyadic business relationships within a business network context, Journal of Marketing, vol. 58.
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań, s. 426-427.
  • Austen A., Frączkiewicz-Wronka A., 2010, Pragmatyka pomiaru efektywności organizacji publicznej na przykładzie sektora ochrony zdrowia, [w:] Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy nr 98, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • Borgatti S.P., Cross R., 2003, A relational view of information seeking and learning in social networks, Management Science, vol. 49, nr 4, s. 432-445.
  • Brody R., 1980, The patients role In clinical decision-making, Ann. Int. Med., 93, s. 718-722.
  • Chandon J., Leo P., Philippe J., 1997, Service encounter dimensions: a dyadic perspective, International Journal of Service Industry Management", vol. 8, no. 1.
  • Churchil G.A., 2002, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa.
  • Cohen A., 2007, Commitment before and after: an evaluation and reconceptualization of organizational commitment, Human Resource Management Review, 17, 3, s. 336-354.
  • Czakon W., 2015, Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu - w kierunku sieciowych modeli biznesu, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 217, Katowice.
  • Dobska M., Rogoziński K., 2008, Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, PWN, Warszawa.
  • Ferlie E., Hartley J., Martin S., 2003, Changing public service organizations: Current perspectives and future prospects, British Journal of Management, vol. 14.
  • Furtak R., 2003, Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa.
  • Imse T., 1962, The professionalization of business management, Vantage Press, New York.
  • Katz M.L., Shapiro C., 1985, Network externalities, competition and compatibility, The American Economic Review, vol. 75, no. 3. Klimas P., 2011, Sukces sieci międzyorganizacyjnej, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 4.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Roberts K., Varki S., Broslie R., 2003, Measuring the quality of relationship in consumer services an empirical study, European Journal of Marketing, vol. 37, no. 1-2.
  • Rudawska I., 2004, Kształtowanie zaangażowania w relacjach usługowych (na przykładzie rynku usług zdrowotnych), Marketing i Rynek, 3, s. 15-16.
  • Rudawska I., 2006, Ekonomizacja relacji pacjent-usługodawca w opiece zdrowotnej, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Rudawska I., 2007, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe, PWN, Warszawa.
  • Sak-Skowron M., 2009, Sieci, sieci medyczne i efekty sieciowe w służbie zdrowia, Master of Business Administration, 3(98), maj-czerwiec, Warszawa.
  • Wilkie W.L., 1995, Customer behavior, Journal of Services Marketing, vol. 9, no. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171541518

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.