PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 525 Badania marketingowe - rozwój metod i technik badawczych | 258--271
Tytuł artykułu

Metoda etnografii wirtualnej w badaniu społeczności marek

Warianty tytułu
Virtual Ethnography in Brand Communities Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
(Ekspansja nowych mediów spowodowała duże zmiany w zakresie komunikacji marek z konsumentami. Szansą rozwoju stały się social media, a zwłaszcza funkcjonujące w nich wirtualne społeczności marek. Dynamiczny wzrost znaczenia nowych kanałów wymusił również konieczność opracowania stosownych metod badawczych, umożliwiających lepsze poznanie działania konsumentów w wirtualnych brand communities. Jedną z takich metod jest etnografia wirtualna. Celem niniejszego artykułu jest omówienie możliwości wykorzystania metody etnografii wirtualnej w procesie badania społeczności marek funkcjonujących w mediach społecznościowych. Uzupełnieniem tych rozważań będzie przedstawienie wyników badań. Wykorzystana została analiza źródeł wtórnych, głównie literatury zagranicznej, oraz badania własne, przeprowadzone metodą etnografii wirtualnej w wybranych społecznościach marek.abstrakt oryginalny)
EN
Along with the development of new media, brands' communication with the consumers has also greatly changed. One of the new possibilities brought by this change are social media, especially virtual brand communities located there. The dynamic rise of importance of such communication channels has created a demand for new research methods to enable better understanding of brand communities' functioning. One of such methods is virtual ethnography. The aim of this article is discussing the possible use of this method in the research regarding brand communities operating in social media. As an addition, the results of chosen communities' analysis conducted by means of virtual ethnography will be presented.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa.
  • Bartmańska M., 2009, Netnografia jako etnograficzna metoda badań internetowych, Marketing i Rynek, 2.
  • Catterall M., Maclaran P., 2002, Researching consumers in virtual worlds: A cyberspace odyssey, Journal of Consumer Behaviour, 1(3).
  • Chevalier J.A., Mayzlin D., 2006, The effect of word of mouth on sales: online book reviews, Journal of Marketing Research, 43(3).
  • Cooke M., 2008, The new world of web 2.0 research, International Journal of Market Research, 50(5).
  • Elgesem D., 2002, What is special about the ethical issues in online research?, Ethics and Information Technology, 4(3).
  • Garcia A.C., Standlee A.I., Bechkoff J., Cui Y., 2009, Ethnographic approaches to the internet and computer-mediated communication, Journal of Contemporary Ethnography, 38.
  • https://sjp.pwn.pl/slowniki/etnografia.html (24.11.2017).
  • Jemielniak D., 2013, Netnografia, czyli etnografia wirtualna - nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia, 154.
  • Jurek K., 2013, Badania społeczne w Internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 41.
  • King S., 1996, Researching internet communities: Proposed ethical guidelines for the reporting of results, The Information Society, 12.
  • Kozinets R.V., 1998, On Netnography: Initial reflections on consumer research investigations of cyberculture, [w:] Alba J., Hutchinson W. (eds.), Advances in Consumer Research, vol. 25, Association for Consumer Research, Provo, UT.
  • Kozinets R.V., 2002, The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities, Journal of Marketing Research, 39.
  • Kozinets R.V., 2006, Click to connect: Netnography and tribal advertising, Journal of Advertising Research, 46(3).
  • Magala S., 2012, Antropologia wizualna, [w:] Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN, Warszawa.
  • Morgan S.J., Symon G., 2004, Electronic interviews in organizational research, [w:] Cassell C., Symon G. (eds.), 2004, Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research, Sage, London.
  • Murthy D., 2012, Digital ethnography: An examination of the use of new technologies for social research, [w:] Hughes J. (ed.), Internet Research Methods, Sage, London.
  • Randall D., Harper R., Rouncefield M., 2007, Fieldwork for Design: Theory and Practice, Springer- -Verlag, London.
  • Sade-Beck L., 2008, Internet ethnography: Online and offline, International Journal of Qualitative Methods, 3(2).
  • Siuda D., Grębosz M., 2016, Zarządzanie wizerunkiem marki w kontekście wielokulturowości wirtualnych społeczności marek globalnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3).
  • Sveningsson M., 2004, Ethics in Internet ethnography, [w:] Buchanan E.A. (ed.), Readings in Virtual Research Ethics: Issues and Controversies, Information Science Publishing, Hershey PA.
  • Travers M., 2009, New methods, old problems: A sceptical view of innovation in qualitative research, Qualitative Research, 9(2).
  • Tucker E., 2007, Measurement as a rigorous science: How ethnographic research methods can contribute to the generation and modification of indicators, Studies in Educational Ethnography, 12.
  • Watson P., Morgan M., Hemmington N., 2008, Online communities and the sharing of extraordinary restaurants experiences, Journal of Foodservice, 19.
  • Xun J., Reynolds J., 2010, Applying netnography to market research: The case of the online forum, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 18.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542074

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.