PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 31 | 108--119
Tytuł artykułu

Analiza motywacyjnie zgodnych decyzji wielokryterialnych na przykładzie problemu producenta i klientów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis of Incentive Compatible Multicriteria Decisions for a Producer and Clients Problem
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Praca dotyczy analizy motywacyjnie zgodnych wielokryterialnych mechanizmów decyzyjnych z wykorzystaniem komputerowych systemów wieloagentowych. To ogólne zagadnienie rozpatrywane jest na przykładzie rynkowego problemu producenta i klientów zainteresowanych zakupem jego produktu. Decyzje klientów i producenta mają charakter wielokryterialny, przy czym każdy ma i wyraża swoje odrębne preferencje. Klienci oceniają różne warianty produktu ze względu na własne kryteria. Producent decyduje, który wariant wprowadzi na rynek i zaoferuje klientom. W celu harmonizacji interesów obu stron, wśród kryteriów producenta, oprócz reprezentujących jego wewnętrzne preferencje, jest także kryterium uwzględniające stopień zadowolenia klientów z oferowanego produktu. Poszukuje się rozwiązań zgodnych z preferencjami klientów i z preferencjami producenta. Zaprojektowano wieloagentowy system komputerowy wspomagający wielokryterialną analizę dokonywaną przez klientów i producenta. Przedstawia się wyniki sesji zrealizowanych przy pomocy systemu. Prezentowane są wybrane rozwiązania i ich analiza. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper deals with analysis of incentive compatible multicriteria decisions with use of computer-based multiagent systems. The general design problem is discussed on example of a market decision problem, where a producer is introducing a product and some clients are considering purchase of the product. Decisions of the producer and clients are multicriterial. Each of the clients is seeking for the product variant according to his own preferences. The producer decides which variant of the product is introduced on the market and offered. In order to incentivize the decisions, one of his criterions takes into account an aggregated satisfaction of the clients from the product. Solutions compatible to the preferences of the producer and to the preferences of the clients are looked for. A multiagent computer-based system has been constructed for supporting mulicriteria analysis made by clients and by the producer. Selected results of interactive sessions made with use of the system are presented and analyzed. (original abstract)
Rocznik
Tom
31
Strony
108--119
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Polska Akademia Nauk
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1]AIMMS - Optimization Software for Operations Research Applications. www.aimms.com.
  • [2]Bisschop J., Roelofs M.: The AIMMS Language Reference. Paragon Decision Technology, 2009.
  • [3]Coombs, C.H; Dawes, R.M, Tversky, A.: Mathematical psychology: an elementary introduction. Oxford, England: Prentice-Hall, 1970.
  • [4]Fisher R., Ury W.: Getting to Yes. Hougton Mifflin, Boston 1981.
  • [5]Kruś L.: Multicriteria Decision Support in Bargaining, a Problem of Players Manipulations. W: T. Trzaskalik, J. Michnik, (eds), Multiple Objective and Goal Programming, Physica Verlag, Springer, Berlin 2002.
  • [6]Kruś L.: A multicriteria approach to cooperation in the case of innovative activity. Control and Cybernetics, Vol. 33, No.3, Warszawa 2004.
  • [7]Kruś L.: On Some Procedures Supporting Multicriteria Cooperative Decisions. Foundations of Computing and Decision Science, Vol. 33 (3), pp. 257-270, 2008.
  • [8]Raiffa H.: The Art and Science of Negotiations. Harvard Univ. Press, Cambridge 1982.
  • [9]Skorupiński J.: Wieloagentowy system komputerowy wspomagający wielokryterialną analizę w problemie producenta i klientów. Praca dyplomowa inżynierska, IAiIS PW, Warszawa 2010.
  • [10]Toczyłowski E.: Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach. AOW EXIT, Warszawa 2003.
  • [11]Toczyłowski E.: Zgodność motywacji w mechanizmach rynku energii. Rynek Energii, II(IV), str. 88-95, 2009.
  • [12]Torgerson W. S.: Theory and Methods of Scaling. Wiley, New York 1958.
  • [13]Wierzbicki A.P.: On the Completeness and Constructiveness of Parametric Characterizations to Vector Optimization Problems. OR Spectrum, Vol. 8, pp. 73-87, Springer Verlag, 1986.
  • [14] Wierzbicki A. P., Krus L., Makowski M.: The Role of Multi-Objective Optimization in Negotiation and Mediation Support. Theory and Decision, special issue on International Negotiation Support Systems: Theory, Methods, and Practice, Vol. 34, (2), 1993.
  • [15]Wierzbicki A. P., Makowski M., Wessels J.: Model-based Decision Support Methodology with Environmental Applications. Kluwer Academic Press, Dordrecht, Boston 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542304

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.