PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 123 Interdyscyplinarne ujęcia rozwoju | 489--499
Tytuł artykułu

Globalny, glokalny czy grobalny? - przypadek Uber Technologies, Inc.

Autorzy
Warianty tytułu
Global, Glocal or Grocal? - the Case of Uber Technologies, Inc.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Uber Technologies, Inc. to międzynarodowa korporacja "parataksówkarska" posiadająca globalny zasięg, ale uwzględniająca lokalne warunki. Korporacja funkcjonuje w 65 państwach i przeszło 600 miastach na całym świecie, zwiększając jednocześnie udziały w rożnych, niezagospodarowanych dotąd rynkach. Warunkiem istotnym dla zwiększania tego zasięgu, jest konieczność zastosowania podejścia glokalnego, czyli dostosowania modelu biznesowego firmy do wymagań i preferencji lokalnych rynków oraz jego użytkowników, poprzez m.in. dywersyfikację oferty o nowe aplikacje, także o charakterze niszowym. Produkty oparte na technologii Uber dostępne są bowiem pod różnymi markami, np.: UberTAXI, UberRUSH, UberFRESH, UberEATS. Holistyczny model biznesowy korporacji, wyniki finansowe, a także alianse i współpraca z innymi firmami high-tech dowodzą, że Uber Technologies skoncentrowane jest na realizacji podejścia grobalnego: rozwoju, wzroście oraz zwiększaniu udziału w rynku globalnym.(abstrakt oryginalny)
EN
Uber Technologies Inc. is an international taxi-like corporation with a global reach, but taking into account local conditions. The corporation operates in 80 countries and more than 500 cities around the world and at the same time it increases shares in different, undeveloped before markets. An important condition for increasing the global reach is the glocal approach, that is adapting the business model to the requirements and preferences of local markets and its users, by for example diversification of the offer with new applications, including the niche ones. The products based on Uber technology are available under various brand names, such as: UberTAXI, UberRUSH, UberFRESH, UberEATS. A holistic business model, financial performance, as well as alliances and cooperation with other high-tech companies show that Uber Technologies is focused on the implementation of the grobal approach: the development, growth and increasing shares in global market.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • 1. Acht, Ch. (2016). Carsharing Services. A Potential Analysis of Alternative Business Models in the Automotive Industry. München: GRIN Verlag.
  • 2. Bakalarska, J. (2018, 07.20). Podróżowanie społecznościowe niepokoi przewoźników. Available online http://www.brief.pl/artykul,2866,podrozowanie_spolecznosciowe_niepo koi_przewoznikow.html.
  • 3. Boaz, D. (2015). The Libertarian Mind: A Manifesto for Freedom. New York: Simon and Schuster.
  • 4. Bratianu, C. (2017). The Crazy New World of the Sharing Economy. In E.-M. Vătămănescu, and F.M. Pînzaru, Knowledge Management in the Sharing Economy: Cross-Sectoral Insights into the Future of Competitive Advantage, Cham: Springer International Publishing, Inc., pp. 3-18.
  • 5. Clifford, C. (2018, 07.20). How BlaBlaCar Is Different From Uber. Available online https://www.entrepreneur.com/article/250420.
  • 6. Cybal-Michalska, A. (2012). Globalizacja i jej krytyka. O potrzebie zorientowania społeczeństwa na wiedzę, aktywne współdziałanie i odpowiedzialność. In A. Cybal-Michalska, P. Wierzba, Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (pp. 13-40). Kraków: Impuls.
  • 7. Ferrel, O.C., and Hartline, M.D. (2014). Marketing Strategy. Text and Cases. Boston: Cengage Learning.
  • 8. Giełzak, M. (2018, 07.31). Transport 4.0, czyli podróżowanie w czasach sharing economy. Available online https://mamstartup.pl/transport/9258/transport-4-0-czyli-podro zowanie-w-czasach-sharing-economy.
  • 9. Hinssen, P. (2015). The Network Always Wins: How to Influence Ccustomers, Stay Relevant, and Transform Your Organization to Move Faster Than the Market, New York: McGraw-Hill.
  • 10. Globalizacja. (2018, 07.20). Available online http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3905881/ globalizacja.html target=.
  • 11. Hinssen, P. (2015). The Network Always Wins: How to Influence Ccustomers, Stay Relevant, and Transform Your Organization to Move Faster Than the Market, New York: McGraw-Hill.
  • 12. Jedliński, R. (2010). Miedzy miłosierdziem a globalizacją: aksjologiczne przestrzenie edukacji polonistycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
  • 13. Jones, G.R., and George, J.M., and Barrett, M. (2016). Contemporary Management, Fourth Edition, North Ryde: McGraw-Hill Education.
  • 14. Klekotko, M. (2012). Rozwój po śląsku. Procesy kapitalizacji kultury w śląskiej społeczności górniczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • 15. Middleton, D. (2018, 07.25). What's the Problem with Uber? Available online http:// www.bbc.co.uk/newsbeat/article/34453025/whats-the-problem-with-uber.
  • 16. Neckermann, L. (2015). The Mobility Revolution: Zero Emissions, Zero Accidents, Zero Ownership, Leicestershire: Matador, Kibworth Beauchamp.
  • 17. Newcomer, E., and Welch, D. (2018, 07.20). Uber Teams Up With GM, Backer of Rival Lyft, on Car-Sharing Service. Available online https://www.bloomberg.com/news/articles/ 2016-11-01/uber-teams-up-with-lyft-backer-gm-on-car-sharing-app.
  • 18. Nyman, J. (2009). "We Call It 'English Prosciutto'" Food, Travel and Nation in Paul Richardson's Cornucopia. In J. Nyman, and P. Gallardo-Torrano (Eds.) Mapping Appetite: Essays on Food, Fiction and Culture. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • 19. Piercy, N.F. (2016). Market-Led Strategic Change: Transforming the Process of Going to Market. London-New York: Routledge.
  • 20. Pînzaru, F.M., and Mitan, A., and Michalcea, A.D. (2018). Reshaping Competition in the Age of Platforms: The Winners of the Sharing Economy. In Vătămănescu E.M., and Pînzaru F.M. (eds.). Knowledge Management in the Sharing Economy: Cross-Sectoral Insights into the Future of Competitive Advantage. Cham: Springer International Publishing, AG.
  • 21. Ritzer, G. (2007). The Globalization of Nothing 2. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
  • 22. Ritzer, G., and Ryan, J.M. (2004). Americanisation, McDonaldisation and Globalisation. In N. Campbell, and J. Davies, and G. McKay (Eds.), Issuess in Americanisation and Culture (pp. 41-60). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • 23. Ritzer, G., and Ryan, J.M. (2007). Postmodern Social Theory And Sociology: On Symbolic Exchange With a "Dead" Theory. In J.L. Powell, and T. Owen (Eds.), Reconstructing Postmodernism: Critical Debates (pp. 41-57). New York: Nova Science Publishers, Inc.
  • 24. Robertson, R. (2018, 07.20). The Conceptual Promise of Glocalization: Commonality and Diversity. Available online http://artefact.mi2.hr/_a04/lang_en/theory_robertson_en. htm.
  • 25. Stępnicka, N. (2017). Wpływ Ubera i uberyzacji na rynek pracy i zarządzanie różnorodnością. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVIII, 9, pp. 293-302, doi: http://piz. san.edu.pl/docs/e-XVIII-9-3.pdf.
  • 26. Szymański, P. (2018, 07.20). Social Traveling. Podróżowanie Społecznościowe, http://fandango.org.pl/2013/10/06/social-traveling-podrozowanie-spolecznosciowe/.
  • 27. Uber: nowa konkurencja dla taksówkarzy. Aplikacja budzi kontrowersje. (2018, 07.25), Available online http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/817516,uber-nowa-kon kurencja-dla-taksowkarzy-aplikacja-budzi-kontrowersje.html.
  • 28. Wójcik, Ł., and Walat, T. (2018, 07.25). Taksówkarze mają problem. Do Polski dotarła transportowa rewolucja. Available online http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/ 1583813,1,taksowkarze-maja-problem-do-polski-dotarla-transportowa-rewolucja.read
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542758

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.