PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 45 (1) Stan i wyzwania : zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych | 213--224
Tytuł artykułu

Transport towarów w wybranych miastach w aspekcie założeń zrównoważonego rozwoju

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Transport of Goods in Selected Cities in the Aspect of Sustainable Development Assumptions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja zrównoważonego rozwoju, dotyczy w szczególności analizy przyczyn nadmiernej degradacji środowiska. Określa strategię ograniczenia tego procesu w trzech głównych płaszczyznach: ekologicznej, ekonomicznej i społeczno-kulturowej działalności człowieka. Wdrażanie zmian, o których mowa, uzależnione jest od szeregu czynników pochodzących z wewnątrz systemu jakim jest zrównoważony rozwój. Istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój oraz stopień zaawansowania świadomości społecznej na gospodarkę jest element ekonomiczne oraz sfera polityczna Wszystkie wyżej wymienione czynniki niewątpliwie determinują rozwój poszczególnych obszarów logistyki miejskiej. Pozwoliło to na zaprezentowanie kierunku rozwoju systemu transportu towarów w Opolu, Częstochowie i Kielcach. (abstrakt oryginalny)
EN
The concept of sustainable development concerns in particular the analysis of the causes of excessive environmental degradation. It sets out a strategy to limit this process in three main areas: ecological, economic and socio-cultural human activity. Implementation of the changes in question depends on a number of factors from within the system that is sustainable development. Significant factors affecting the development and the degree of advancement of social awareness on the economy is the economic element and the political sphere All the above-mentioned factors undoubtedly determine the development of individual areas of urban logistics. It allowed to present the direction of development of the goods transport system in Opole, Częstochowa and Kielce. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • [1] Bieńczak M., Fierek S., Kiciński M., Kwaśnikowski J. and Sawicki P., (2015), Planowanie zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w oparciu o regionalny model podróży, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - Transport, zeszyt 105, Warszawa, s. 6-9.
  • [2] Chamier-Gliszczyński N., Krzyżyński T., (2011), Planowanie zrównoważonego transportu miejskiego, "Logistyka" nr 3, s. 45.
  • [3] Długosz D., Wygański J.J., (2005), Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa, s. 12.
  • [4] Fleszer D., (2014), Z problematyki zarządzania jednostką samorządu terytorialnego, ZS WSH Zarządzanie 2014 (1), s. 295-308.
  • [5] Kiba-Janiak M., Cheba K., (2010), Przestrzenne zróżnicowanie wybranych wskaźników poziomu życia mieszkańców miast średniej wielkości a system logistyczny miasta, "Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych", tom XI/2, s. 102-111.
  • [6] Komisja Wspólnot Europejskich, Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, COM (2011) 144, Bruksela.
  • [7] Nitkiewicz T., (2004), Wsparcie zrównoważonego rozwoju w ramach funduszy strukturalnych - ocena oddziaływania na środowisko, [w:] M. Nowicka- Skowron, K. Głębocki, Teoria i praktyka wykorzystania funduszy strukturalnych, Studium wykonalności projektu, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania, Częstochowa, s. 39-41.
  • [8] Nowakowska J., Chłąd M., Sośniak S., (2017), Logistics in the City Management System, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, nr 27, s. 78- 80.
  • [9] Nowosielski R., (2005), Definicja i model rozwoju zrównoważonego, [w:] Zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu, red. A. Wasiak, G. Dobrzyński. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. Białystok, s. 234.
  • [10] Pawlewicz K., Pawlewicz A., (2010), Rola partycypacji społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, Uniwersytet Warmińsko Mazurski, s. 73-76.
  • [11] Richter J., Friman M. and Gärling T., (2009), Soft transport policy measures 1. Results of implementations, Karlstad University Studies, Karlstad, s. 28.
  • [12] Rokicka E., Woźniak E., (2016), W kierunku zrównoważonego rozwoju, koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, s. 6-46.
  • [13] Rusnak Z., Zmyślona B., (2013), Jakość życia a zrównoważony rozwój, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr. 293.
  • [14] Stańczak-Strząska M., (2007), Ochrona środowiska w transporcie, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, s. 100-101.
  • [15] Strzelczyk M., (2014), Usage if Intelligent Transport System for the road safety management in the Silesia prowince, [w:] M. Kolcun, L. Borowik, T. Lis, Current problems of maintenance of electrical equipment and management, Technická Univerzita v Košiciach, Košice, s. 428.
  • [16] Szołtysek J., (2009), Logistyczne aspekty zarządzania przepływami osób I ładunków w miastach, Wydawnictwo Akademi Ekonomiczej w Katowiczach, s. 130-134.
  • [17] Szołtysek J., (2016), Logistyka miasta, PWE, Warszawa, s. 48-49.
  • [18] Twaróg J., (2005), Mierniki i wskaźniki logistyczne. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, s. 57.
  • [19] Quak H., (2011), Urban freight transport: the challenge of sustainability, [in:] C. Macharis, S. Melo, City distribution and urban freight transport: Multiple perspective, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542838

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.