PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 45 (1) Stan i wyzwania : zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych | 225--234
Tytuł artykułu

Ograniczenie handlu w niedzielę a organizacja dostaw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Limitation on Sunday Trading and the Organization of Supply
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest sprawdzenie czy wprowadzenie w 2018 roku zakazu handlu w wybrane niedziele przyczyniło się do konieczności reorganizacji harmonogramu dostaw w przedsiębiorstwach handlowych. W części teoretycznej artykułu zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące handlu. Zwrócono tam również uwagę na zmiany, jakie wystąpiły w ostatnim czasie na rynku i które wpłynęły na działalność przedsiębiorstw handlowych. Jedną z tych zmian było wprowadzenie w marcu 2018 r. zakazu handlu w wybrane niedziele. Temu zagadnieniu zostały podporządkowane hipotezy badawcze. Zostały one zaprezentowane w części empirycznej artykułu. Jedna z hipotez brzmiała następująco: w zawiązku z wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę częstotliwość dostaw towaru do sklepów nie zmieniła się. Hipoteza ta znalazła potwierdzenie w wynikach przeprowadzonych badań własnych. Druga hipoteza badawcza została sformułowana w następujący sposób: ilość sztuk dostarczonego towaru do sklepu przed niedzielą niehandlową jest mniejsza niż ilość sztuk dostarczonego towaru przed niedzielą, w której nie obowiązuje zakaz handlu. Hipoteza ta nie znalazła potwierdzenia w wynikach przeprowadzonych badań. Tylko w jednym sklepie, w którym przeprowadzono badanie, ilość sztuk dostaw w jednym i drugim przypadku różniła się. Jednak różnica ta nie była znacząca. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the paper is to check whether the introduction of the trade ban in 2018 on selected Sundays contributed to the necessity to reorganize the schedule of supplies in enterprises. In a theoretical part of the article, the issues concerning trade were presented. The attention was also paid there to the changes which occurred on the market recently and which affected the activity of enterprises. One of these changes was the introduction in March 2018, of trade ban on selected Sundays. This issue had research hypotheses subordinated. They were presented in an empirical part of the article. One of the hypotheses was as follows: in connection with introducing trade ban on Sunday, the frequency of supply of goods to stores did not change. The hypothesis was confirmed in the results of own research conducted. The second research hypothesis was formulated as follows: a number of pieces of the goods delivered to the store before nontrade Sunday is lower than the amount of pieces of the goods delivered before the Sunday without the trade ban. This hypothesis was not confirmed in the results of the research conducted. Only in one shop in which the survey was conducted, the amount of pieces in one case and the other differed. However this difference was not significant. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • [1] Adamowicz M., Siedlanowski P. (2017), The structure of retail trade and interactions among retail network establishments (on the example of Biała Podlaska), Economic and Regional Studies, 10(2).
  • [2] Brzostowski T. (2012), Innowacje, technologie, zagrożenia w świecie XXI wieku z perspektywy finansów, Alterum, Warszawa, s. 2.
  • [3] Carlos M., Bourlakis M. (2016), Retail logistics special issue, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 46 Issue: 6/7. DOI: 10.1108/IJPDLM-03-2016-0098.
  • [4] Chełstowski D., Szewczyk A. (2012), Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, Zeszyty Naukowe. Studia Informatica, nr 30, s. 23.
  • [5] Dąbrowski T. (2016), E-commerce jako trend w kierunku nowoczesności usług logistycznych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XVII, zeszyt 12, część I, s. 75.
  • [6] Drabarczyk K., Kułaga K., Wrzesińska-Kowal J. (2016), Zróżnicowanie rozwoju handlu wewnętrznego w Polsce według województw w latach 2005-2014, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej nr 116, s. 81-94.
  • [7] Drzazga M. (2016), Ewolucja form handlu detalicznego na początku XXI wieku, Handel Wewnętrzny, 3 (362), s. 114-125.
  • [8] Drzazga M. (2017), The Transformations of Retail Trade Formats in Europe at the Beginning of the 21st Century, Economics World, 5(2), s. 94. DOI: 10.17265/2328-7144/2017.02.002.
  • [9] Drzazga M. (2017), The Transformations of Retail Trade Formats in Europe at the Beginning of the 21st Century, Economics World, 5(2), s. 94. DOI: 10.17265/2328-7144/2017.02.002.
  • [10] Grzybowska-Brzezińska M., Grzywińska-Rąpca M. (2016), Czynniki determinujące zachowania nabywcze e-konsumentów, Konsumpcja i Rozwój, 1(14), s. 89.
  • [11] Kempa E. (2009), Stock Management In A Manufacturing And Trading Company, Advanced Logistic systems, 3(1), s. 227.
  • [12] Kosicka-Gębska M., Gębski J., Kwiecińska K. (2016), Znaczenie sieci dyskontowych w decyzjach zakupowych polskich konsumentów, Problemy Zarządzania, 1(57), t. 1, s. 107.
  • [13] Kowalczyk L. (2017), Cyfryzacja w procesie postępu cywilizacyjnego i jej współczesna rola w innowacyjności. Innowacyjność to cyfryzacja i rozwój, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, t. 43, s. 13.
  • [14] Osyra M., Kempa E. (2018), Identification and Use of Intangible Resources in Managing Production Enterprises in the Area of Avoiding Threats, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, nr 29, s. 104.
  • [15] Szajt M., Rafałko S. (2017), Nowe trendy zakupów on-line w Polsce na tle innych państw europejskich, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, nr 28 t. 2, s. 50. 10.17512/znpcz.2017.4.2.05.
  • [16] Szulce H., Januszewski F. (2015), Znaczenie logistyki w marketingowym zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Logistyka, 3, CD 2, s. 5818.
  • [17] Szulce H., Januszewski F. (2015), Znaczenie logistyki w marketingowym zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym. Logistyka, 3, CD 2, s. 5819-5820.
  • [18] Ślusarczyk B. (2018), Industry 4.0: are we ready?, Polish Journal of Management Studies, 17(1), s. 232. DOI: 0.17512/pjms.2018.17.1.19.
  • [19] Wilkosz A., Podobińska-Staniec M. (2013), Współczesne zagrożenia i kierunki rozwoju stojące przed logistyką przedsiębiorstw, Logistyka, nr 4, s. 652.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171542844

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.