PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 4 (67) | 212--222
Tytuł artykułu

Benefits of Incorporating the Concept of Corporate Social Responsibility into the Strategy f Transport Sector Companies

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Economy is subject to constant change, and business models and strategies of enterprises often become obsolete before they are implemented. Such circumstances of the modern world force entrepreneurs to use creative thinking and non-standard solutions. Change is present in almost all business areas - starting from production, through distribution, marketing and sales, to operational management. It is a commonly accepted permanent standard of the current times. The contemporary course of socio-economic development on the international arena is outlined by Agenda 2030, adopted in 2015, where the core is the idea of sustainable development. One of the tools for implementing sustainable development is the concept of corporate social responsibility (CSR). The aim of the article is to identify the benefits of incorporating CSR strategies into the business model of transport sector companies - from visions and missions, through strategic objectives, policies and programmes, and ending with procedures. It is supposed to improve efficiency and bring stable results, which will become a source of competitive advantage in the transport sector. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
212--222
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Gdansk, Poland
Bibliografia
  • Andrejczuk M., Gruszeckiej-Tieśluk A., Wojciechowicz E. (eds) (2016), Wspólna odpowiedzialność. Rola strategii, Warszawa.
  • Bartkowiak G. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Warszawa.
  • Bekker P. (2016), Zrównoważony rozwój, in: CSR. Biznes, społeczeństwo, środowisko.
  • Buglewicz K. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, Warszawa.
  • Carroll A.B., Shabana K.M. (2010), The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice, "International Journal of Management Reviews", http://finance.uw.edu/sites/default/files/Business Case for CSR Review of Concepts, Research and Practice.pdf [20-08-2018].
  • Crespin R. (2013), CSR 3.0: Capitalism with a Twist of Networked Value, July 17, https://www.uschamberfoundation.org/blog/post/csr-30-capitalism-twistnetworked-value/31539 [12-09-2018].
  • EC (2011), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions; A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility, Brussels, 681 final.
  • EC (2016), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions; Next steps for a sustainable European future European action for sustainability, 739 final.
  • Edelman (2018), The 2017 Edelman Trust Barometer Special Report: Institutional Investors, https://www.edelman.com/trust2017/institutional-investors/ [12-09-2018].
  • Husted B.W., De Jesus Salazar J. (2006), Taking Friedman seriously: maximising profits and social performance, "Journal of Management Studies" No. 43(1), p. 75-91.
  • ISO, Norma międzynarodowa ISO 26000 dotycząca społecznej odpowiedzialności, www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 [10-09-2018].
  • McWilliams A., Siegal D.S., Wright P.M. (2006), Guest editor's introduction, Corporate social responsibility, strategic implication, "Journal of management Studies" No. 43(1).
  • Oniszczuk-Jastrząbek A., Pawłowska B., Czermański E., Polish sea ports and the concept of green port, SHS Web of Conferences, Vol 57, https://www.shs-conferences.org/ [28-11-2018].
  • Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, "Harvard Business Review Polska".
  • Rok B. (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Rudzki R. (2018), Podsumowanie VII edycja Listków CSR POLITYKI, "Polityka", https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1749362,1,podsumowanie-vii-edycja-listkow-csr-polityki.read [05-09-2018].
  • Smith N.C., Lennsen G. (eds) (2009), Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Warsaw.
  • UN (2018), The Sustainable Development Goals Report 2018, New York, http://unic.un.org.pl/files/277/Sustainable_Development_Goals_Report_2018_web_final.pdf [12-09-2018].
  • UN (2018), Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) Podręcznik do samooceny przedsiębiorstw, United Nations Global Compact, http://ungc.org.pl/strefa-wiedzy/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr-podrecznik-do-oceny-dla-przedsiebiorstw [03-09-2018].
  • UNIC (2015), http://www.unic.un.org.pl/ [12-09-2018].
  • Visser W. (2012), Corporate Sustainability & Responsibility: An Introductory Text on CSR Theory & Practice - Past, Present & Future, London.
  • WEF (2018), The Global Risks Report 2018 13th Edition, World Economic Forum.
  • Wierciński S. (2011), CSR jako przedsięwzięcie biznesowe, "Master of Business Administration" No. 2.
  • Wysokińska Z., Witkowska J. (2016), Zrównoważony rozwój. Wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543066

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.