PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2 (23) | 65--78
Tytuł artykułu

Skłonność konsumentów do zmiany zachowań nabywczych na rynku żywności i jej wybrane uwarunkowania

Warianty tytułu
Consumers' Propensity to Change Purchasing Behaviours in the Food Market and the Selected Determinants Thereof = Sklonnost' potrebitelej k izmeneniû pokupatel'skogo povedeniâ na rynke produktov pitaniâ i ee izbrannye obuslovlennosti
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel artykułu. Ocena skłonności konsumentów do zmiany dotychczasowych zachowań związanych z konsumpcją żywności, zamiaru spożywania produktów z dodatkiem błonnika i obniżoną zawartością soli, barier i ułatwień w dokonaniu zmiany oraz przyczyn deklarowanej niechęci do dokonania zmiany.
Metodyka badawcza. Badanie ankietowe zrealizowano w 2016 r. w grupie 351 dorosłych osób z terenu województwa mazowieckiego.
Główne wyniki badań. Ponad 2/3 badanych deklarowało zamiar wprowadzenia zmian w sposobie żywienia, w tym najwięcej osób wskazało ograniczenie spożycia słodyczy (53,1%), zwiększenie spożycia warzyw (44,8%) oraz ograniczenie ilości spożywanej żywności (41,1%). Jako powód niechęci do zwiększenia konsumpcji produktów z dodatkiem błonnika i o obniżonej zawartości soli wskazano przede wszystkim zbyt wysokie ceny, przyzwyczajenie do spożywania produktów konwencjonalnych oraz brak lub małą akceptację ich cech sensorycznych. Osoby deklarujące zamiar zakupu jako bariery uznały zbyt wysokie ceny i przyzwyczajenie do spożywania produktów konwencjonalnych.
Implikacje praktyczne. Istnieje możliwość wykorzystania wyników badania w tworzeniu strategii marketingowych przedsiębiorstw oraz w edukacji konsumenckiej.
Implikacje społeczne. Praktyczne wykorzystanie wyników powinno sprzyjać poprawie zdrowia i jakości życia konsumentów.
Kategoria artykułu: artykuł badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose of article. The assessment of consumers' propensity to change their be-haviours associated with food consumption, their intentions to eat foods with added fibre and low in salt, barriers and facilitation in making these changes, and the reasons of the declared unwillingness to make changes.
Research method. The questionnaire survey was carried out in 2016 in a group of 351 adults from the area of Mazowieckie Voivodeship.
Key findings. More than 2/3 of respondents declared their intentions to introduce changes in their diet. Most people pointed out to limit consumption of sweets (53.1%), to increase consumption of vegetables (44.8%) and to reduce the amount of food intake (41.1%). As a reason for the reluctance to increase consumption of products with the addition of fibre and reduced salt content there were indicated mainly high prices, accustomed to consuming conventional products and the lack or little acceptance of their sensorv characteristics. Those who intended to purchase these products considered as barriers too products considered as barriers too high prices and being accustomed to consuming conventional products. Practical implications. The study results can be used in developing marketing strategies and consumer education.
Social implications. Practical use of the results should help improve the health and quality of consumers' life.
Article category: research article. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Babicz-Zielińska E., Jeżewska-Zychowicz M. (2017), Conceptual model of consumers' willingness to eat functional foods, "Roczniki Państwowego Zakładu Higieny", nr 68(1).
  • Dean M., Raats M.M., Shepherd R., Arvola A., Lähteenmäki L., Saba A. (2007), Consumer perceptions and expectations for healthy cereal products, "Journal of Cereal Science", No. 46.
  • Dewettinck K., Van Bockstaele F., Kühne В., Van de Walle D., Courtens T.M., Gellynck X. (2008), Nutritional value of bread. Influence of processing, food interaction and consumer perception, "Journal of Cereal Science", No. 48(2).
  • Gellynck X., Kühne В., Van Bockstaele F., Van de Walle D., Dewenttinck K. (2009), Consumer perception of bread quality, "Appetite", No. 53.
  • Golan E., Unnevehr L. (2008), Food product composition, consumer health, and public policy: Introduction and overview of special section, "Food Policy", No. 33.
  • Inglis V., Ball K, Crawford D. (2009), Does modifying the household food budget predict changes in the healthfulness of purchasing choices among low- and high- income women? "Appetite", No. 52(2).
  • Jeżewska-Zychowicz M. (2011), Zmiana zachowań żywieniowych a profilaktyka zdrowotna, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Jeżewska-Zychowicz M. (2015), Czynniki warunkujące gotowość konsumentów do nabywania żywności prozdrowotnej, "Handel Wewnętrzny", No. 3(356).
  • Kraus A. (2015), Factors influencing the decisions to buy an consume functional food, "British Food Journal", No. 117(6).
  • Ronteltap A., van Trijp J.C.M., Renes R.J., Frewer L.J. (2007), Consumer acceptance of technology- based food innovations: Lessons for the future of nutrigenomics, "Appetite", No. 49.
  • Quam L., Smith R., Yach D. (2006), Rising to the global challenge of the chronic disease epidemic, "The Lancet", No. 368.
  • Saba A., Vassallo M., Shepherd R., Lampila R, Arvola A., Dean M., Winkelmann M., Claupein E., Lähteenmäki L. (2010), Country-wise differences in perception of health-related messages in cereal-based food products, "Food Quality and Preference", No. 21.
  • Siro I., Käpolna E., Käpolna В., Lugasi A. (2008), Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance - A review, "Appetite", No. 51.
  • Yach D" Khan M., Bradley D., Hargrove R" Kehoe S., Mensah G. (2010), The role and challenges of the food industry in addressing chronic disease. http://www.globalizationandhealth.eom/content/6/l/10 [dostęp: 25.06.2014].
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171545039

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.