PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 43 | 43--64
Tytuł artykułu

Bezpieczeństwo rynku pracy jako kategoria w badaniach migracyjnych - wyniki badań empirycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Labour Market Security as a Category in Migration Research - the Results of the Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W tekście przedstawiono wyniki badania ilościowego i jakościowego zrealizowanego w ramach projektu badawczego W poszukiwaniu bezpieczeństwa na rynku pracy. Migracje zarobkowe z Polski i do Polski a atrakcyjność polskiego rynku pracy. Osoby badane to: (1) Polacy pracujący za granicą (w Niemczech i w Wielkiej Brytanii), (2) absolwenci polskich uczelni planujący wyjazd z Polski na stałe oraz (3) cudzoziemcy pracujący w Polsce (przede wszystkim osoby przyjeżdżające z Ukrainy). Celem było sprawdzenie hipotez dotyczących bezpieczeństwa, atrakcyjności oraz statusu polskiego rynku pracy w Europie. Hipotezy oparte na teoriach (np. push and pull) oraz wynikające ze statystyk migracji zostały uzupełnione o najważniejsze aspekty subiektywnych definicji bezpieczeństwa na rynku pracy stosowanych przez osoby badane. Wyniki dotyczące postrzegania bezpieczeństwa różnią się w zależności od przyjętej definicji (oraz od tego, czy jest ona spontaniczna czy narzucona przez badaczy). Na podstawie wyników badań stwierdzono, że kwestia bezpieczeństwa na rynku pracy odgrywa rolę zarówno przy podejmowaniu decyzji migracyjnych, jak i przy wyborze państwa docelowego. Jednocześnie zauważono, że bardziej precyzyjne określenie wpływu bezpieczeństwa na rynku pracy na decyzje migracyjne wymaga dalszych badań. Hipoteza o semi-peryferyjnym statusie polskiego rynku pracy została zweryfikowana w badanej próbie - jest on postrzegany jako peryferyjny przez Polaków pracujących za granicą, ale posiada cechy centrum, które są atrakcyjne dla badanych imigrantów zarobkowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The text outlines the results of a quantitative and qualitative research project 'In search of labour market security. Migration to and from Poland and the attractiveness of the Polish labour market'. The respondents were: (1) Poles working abroad (in Germany and in Great Britain), (2) graduates of Polish universities who declare willingness to leave Poland permanently, and (3) foreigners working in Poland (mainly from Ukraine). The aim was to check the hypotheses regarding labour market security, the perceived attractiveness of labour markets and the status of the Polish labour market in Europe. The hypotheses based on theories (eg. 'push and pull theory') and those resulting from migration statistics were extended with the most important aspects of the respondents' subjective definitions of labour market security. The results vary depending on the definition (and on whether the definition is spontaneous or imposed by researchers), therefore a more precise measuring of the impact of the labor market security on migration decisions requires further research. The hypothesis on the semi-peripheral status of the Polish labour market has been confirmed - it is perceived by Poles abroad as peripheral, but it has features of the center attractive to economic migrants. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
43
Strony
43--64
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Cieślik, A. (2011). Where Do You Prefer to Work? How the Work Environment Influences Return Migration Decisions from the United Kingdom to Poland. Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 37, iss. 9, s. 1367-1383. DOI: 10.1080/1369183X.2011.623613.
  • Engbersen, G., Leerkes, A., Grabowska-Lusińska, I., Snel, E., Burgers, J. (2013). On the Differential Attachments of Migrants from Central and Eastern Europe: A Typology of Labour Migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 39, iss. 6, s. 959-981. DOI: 10.1080/1369183X.2013.765663.
  • Isański, J., Mleczko, A., Seredyńska-Abou Eid R. (2014). Polish Contemporary Migration: From Co-migrants to Project ME. International Migration, vol. 52, iss. 1, s. 4-21. DOI: 10.1111/imig.12076.
  • Lee, E.S. (1966). A Theory of Migration. Demography, vol. 3, no. 1, s. 47-57. DOI: 10.2307/2060063.
  • Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wallerstein, I. (2000). The Essential Wallerstein. New York: The New Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171545248

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.