PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 | 35--45
Tytuł artykułu

The Importance of Commercial Credit for Business in Portugal

Warianty tytułu
Znaczenie kredytu kupieckiego w finansowaniu działalności gospodarczej na przykładzie Portugalii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Cel - identyfikacja i ocena wpływu kredytu kupieckiego na strukturę kapitału w przedsiębiorstwie. Metodyka badania - badania przeprowadzono i przedstawiono w dwóch ujęciach. W pierwszym dokonano analizy z podziałem populacji na duże oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Następnie wyniki uogólniono, dzięki czemu sformułowano wnioski dotyczące sposobów finansowania przedsiębiorstw oraz wskazano motywacje i determinanty wykorzystania kredytu kupieckiego w działalności badanych jednostek. Wynik - p rzeprowadzone b adania s tanowią p odstawę d la sfomułowania k ilku i nteresujących s postrzeżeń - stwierdzono np., że duże przedsiębiorstwa wykazują największe zainteresowanie kredytem kupieckim, zaś najwięcej kredytów kupieckich udostępniają podmioty osiągające wysoką marżę brutto i dużą wielkość sprzedaży. Wartość - jednym z najbardziej wartościowych walorów artykułu jest to, że dane zostały zgromadzone podczas obecnego kryzysu gospodarczego, dzięki czemu badania ilustrują zachowania przedsiębiorstw w warunkach turbulentnego otoczenia. Dodatkowo, w ramach badania uwzględniono także takie czynniki, jak trudności w dostępie do kredytów bankowych i presję strony akcjonariuszy spółek na uzyskanie wyników.(abstrakt autora)
EN
Purpose - this work aims to study the non-financial credit granted to customers by Portuguese companies, when this is used as a form of financing. Here, we intend to analyze the impact that this type of credit (commercial credit) may have on the capital structure of a company, because, receiving such credit, can be seen sometimes to overlap with financial credit (banks). Methodology - we will present our analysis in two phases: in the first, we will distinguish between large companies and small and medium-sized enterprises, and later we will make a more global analysis. This way, in addition obtaining information into the ways business finance themselves, we can also get a sense of the main motivations and determinants of this type of credit through an analysis using the panel data methodology. Findings - this study shows us some interesting realities. Among others, it is possible to highlight the fact that large companies are the ones that most appeal to commercial credit, and the evidence that the companies with greater ability to access the capital markets, higher gross margin and higher sales volume grant more trade credit than the others. Value - one of the most valuable points of this work is that the data was collected during the current economic crisis. It provides insight into how companies responded to this and this is reflected in the data and the conclusions drawn. The current financial situation of crisis, together with the difficulty of access to loans, as well as the pressure from shareholders of the companies to obtain results, are some of the factors that were focused in this study(author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
35--45
Opis fizyczny
Twórcy
  • PhD in Financial Management, School of Management and Technology, Santarem Polytechnic Institute, Portugal
  • Student in Accounting and Finance Master, School of Management and Technology, Santarem Polytechnic Institute, Portugal
  • Student in Accounting and Finance Master, School of Management and Technology, Santarem Polytechnic Institute, Portugal
Bibliografia
  • Bahillo, I. (2000). El Crédito Comercial: Un Estudio Empírico con Datos Norteamericanos. Centro de estúdios monetários y financeiros (CEMFI), No. 0007.
  • Biais, B., Gollier, C. (1997). Trade credit and Credit rationing. The Review of Financial Studies, 10 (4), 903-937.
  • Brennan, M., Maksimovic, V. e Zechner, J. (1988). Vendor Financing. The Journal of Finance, 2 (43), 1127-1141.
  • Cheng, N., Pike, R. (2003). The Trade Credit Decision: Evidence of UK Firms. Managerial and Decision Economics, 24 (6-7), 419-438.
  • Comissão de Mercados de Valores Mobiliários (CMVM). Sistema de difusão de informação, emitentes.Ferris, S. (1981). A Transactions Theory of Trade Credit Use. The Quarterly Journal of Economics, 96 (2), 243-270.
  • García-Teruel, P., Martínez-Solano, P. (2010). Determinants of trade credit: A Comparative study of European SMEs. International Small Business Journal, 28 (3), 215-233
  • Kashefi-Pour, E., Lasfer, M., Carapeto, M. (2010). The Determinants of Capital Structure across Firms' Sizes: The UK Main and AIM Markets Evidence. Retrieved from: http://ssrn.com/abstract=1680892 (06.05.2016).
  • Mian, S., Smith, C. (1992). Accounts Receivable Management Policy: Theory and Evidence. The Journal of Finance, 47 (1), 169-200.
  • Modigliani, F., Miller, M. (1958). The cost of capital, corporation finance, and the theory of investment. The American Economic Review, 48 (3), 261-297.
  • Modigliani, F., Miller, M. (1963). Corporate income taxes and the cost of capital: A correction. The American Economic Review, 53 (3), 433-443.
  • Mota, E. (2013). O Impacto da gestão financeira de curto prazo no desempenho das empresas. Master Dissertation in Finance, presented in Faculty of Economics, University of Porto in November, 2013.
  • Myers, S. (1984). The capital structure puzzle. The Journal of Finance, 39 (3), 575-592.
  • Nilsen, J. (2002). Trade Credit and the Bank Lending Channel. Journal of Money, Credit and Banking, 34 (1), 226-253.
  • Ogawa, K., Sterken, E., Tokutsu, I. (2011). The Trade Credit Channel Revisited: Evidence from Micro Data of Japanese Small Firms. Small Business Economics, 40, 101-118.
  • Petersen, M., Rajan, R. (1997). Trade Credit: Theories and Evidence. The Review of Financial Studies, 10 (3), 661-691.
  • Rodríguez-Rodríguez, O. (2008). Firms as Credit Suppliers: An Empirical Study of Spanish Firms. International Journal of Managerial Finance, 4 (2), 152-173.
  • Schwartz, R. (1974). An Economic Model of Trade Credit. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 12, 519-524.
  • Serrasqueiro, Z., Nunes, P. (2008). Determinants of capital structure: Comparison of empirical evidence from the use of different estimators. International Journal of Applied Economics, 5 (1), 14-29.
  • Van Der Wijst, N., Hol, S. (2002). Trade Credit in Europe. Norwegian University of Science and Technology, European Working Group on Financial Modeling (EWGFM).
  • Vieira, E. (2013). Determinantes da Estrutura de Capital das Empresas Portuguesas Cotadas. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, 12 (1), 38-51.
  • Vieira, E., Novo, A. (2010). A Estrutura de Capital das PME: Evidência no Mercado Português. Revista Estudos do ISCA, 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171546267

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.