PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 532 Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju | 293--303
Tytuł artykułu

Reguły długu publicznego stabilizatorem finansów publicznych Grupy Wyszehradzkiej

Warianty tytułu
The Rules of Public Debt as A Stabilizer of Visegrad Group Public Finances
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Reguły fiskalne w swojej istocie mają na celu zmniejszenie zachęt do nadmiernego zadłużania krajów poprzez stworzenie przejrzystych i jasno zdefiniowanych reguł w przepisach prawa. Ostatni kryzys podważył jednak ich skuteczność z powodu problemów z odpowiednim wdrożeniem, a następnie wyegzekwowaniem stworzonych zasad. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat wpływu reguł fiskalnych, w szczególności reguł długu publicznego, w krajach Grupy Wyszehradzkiej na wskaźniki finansów publicznych, tzn. relacje długu i deficytu sektora finansów publicznych z PKB. Wyniki badań wskazały, że istnieje stosunkowo niewielki pozytywny efekt wprowadzenia reguł fiskalnych na spełnienie przez kraje je wykorzystujących kryteriów z Maastricht, za to widać ich pozytywny wpływ na kształtowanie się kosztów obsługi zadłużenia(abstrakt oryginalny)
EN
The fiscal rules are essentially aimed at reducing incentives for excessive indebtedness of countries by creating transparent and clearly defined rules in legal provisions. However, the last crisis undermined their effectiveness due to problems with proper implementation. The article presents the results of research on the impact of fiscal rules, in particular the rules of public debt, in the Visegrad Group countries on public finance indicators, i.e. debt and public sector deficit ratios with GDP. The results of the research indicated that there is a relatively small positive effect of the introduction of fiscal rules on the fulfillment of the Maastricht criteria by countries using them, but their positive impact on the formation of debt servicing costs can be seen(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Alińska A., 2017, Implementacja i przestrzeganie reguł fiskalnych w wybranych państwach Europy Środkowo-Wschodniej, Studia Prawno-Ekonomiczne, t. 103, s. 173-191.
  • Baxa J., Paulus M., 2016, New fiscal rules for the Czech Republic: Analysis of the proposal, IES Occasional Paper, no. 1/2016.
  • Bova E., Carcenac N., Guerguil M., 2014, Fiscal rules and the procyclicality of fiscal policy in the developing world, IMF Working Paper, no. 14/122.
  • Bova E., Kinda T., Muthoora P., Toscani F., 2015, Fiscal Rules at Glance, International Monetary Fund, Wasington, DC.
  • Buti M., Giudice G., 2002, Maastricht's Fiscal Rules at Ten: An Assessment, Journal of Common Market Studies, vol. 40, no. 5, s. 823-848, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1468-5965.00399.
  • Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 306 z dnia 23 listopada 2011 r.
  • European Commission, 2016, Fiscal Rules Database, http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/fiscal_governance/fiscal_rules/index_en.htm (5.11.2016).
  • Fatas A., Mihov I., 2003, On constraining fiscal policy discretion in EMU, Oxford Review of Economic Policy, vol. 19, no. 1, s. 112-131.
  • Gadomski W., 2018, Kraje Wyszehradzkie bliższe politycznie niż gospodarczo, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/kraje-wyszehradzkie-blizsze-politycznie-nizgospodarczo/.
  • Grauwe P. de, Foresti P., 2015, Fiscal rules, financial stability and optimal currency areas, CESIFO Working Paper, no. 5390.
  • MFW, 1999, Code of Good Practices on Fiscal Transparency, IMF Manual on Monetary and Financial Transparency, www.imf.org/external/np/fad/manual.html.
  • Moździerz A., 2015, Strengthening the post-crisis fiscal rules - the case of Spain, Slovakia and Sweden, EQUILIBRIUM. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, vol. 10, no. 2, s. 31-52.
  • Musgrave R.A., Musgrave P.B., 1984, Public Finance in Theory and Practice, McGraw-Hill, New York.
  • OECD, 2016, The State of Public Finances 2015: Strategies for Budgetary Consolidation and Reform in OECD Countries, OECD Publishing, Paris, http://www.oecd.org/governance/the-state-of-public-finances-2015-9789264244290-en.htm.
  • Postuła M., 2017, Finanse publiczne w architekturze współczesnej gospodarki. Teoria a polska praktyka gospodarcza, Difin, Warszawa.
  • Poterba J.M., 1994, State responses to fiscal crisis: The effects of budgetary institutions and politics, Journal of Political Economy, vol. 102.
  • Schick A., 2010, Post-crisis fiscal rules: Stabilising public finance while responding to economic aftershocks, OECD Journal on Budgeting, vol. 2010/2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171546649

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.